شناسه خبر : 9609

عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس:

پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری رایگان شود

پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری رایگان شود

عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌ پیشنهاد ما در بودجه این است که پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری رایگان باشد و یا حداقل پوشش بیمه‌ای ۸۵ درصد در همه مراکز دولتی و عمومی ناباروری اجرایی شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، عباسعلی پوربافرانی عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های کلی ابلاغ شده درباره جمعیت، اظهار داشت: ما هم‌اکنون سه و نیم میلیون زوج نابارور داریم که البته این آمار قطعی نیست؛ همچنین 75 مرکز ناباروری در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد 33 مرکز دولتی و 42 مرکز خصوصی است.

وی ادامه داد:‌ در مراکز استانی خراسان شمالی، خراسان جنوبی و ایلام مراکز ناباروری نداریم در حالی که باید در همه مراکز استانی، مراکز ناباروری وجود داشته باشد. 

نماینده مجلس با اشاره به فلوهای نازایی، گفت: فلوهای نازایی نیازمند تقویت است؛ وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند. همچنین در حوزه هزینه ها، مجلس در قانون برنامه و بودجه بطور سالیانه مصوب می‌کند و این موضوع را بطور ویژه دیده می‌بیند، اما الان این پرسش مطرح می‌شود که در حوزه سلامت، تا چه اندازه ناباروری با پوشش بیمه‌ای انجام می‌شود.

وی بیان کرد:‌ بسیاری از زوج‌های نابارور به دلیل هزینه‌های سنگین به درمان روی نمی‌آورند، ما باید در بحث بیمه‌ای تلاش کنیم تا پوشش بیمه‌ای در این زمینه انجام شود. همچنین در مراکز دولتی باید روندی را ایجاد کنیم تا درصد بالایی از پوشش بیمه به این موضوع اختصاص یابد.

پوربافرانی اظهار داشت:‌  پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری در دستورالعمل وزارت بهداشت و در طرح تحول سلامت پیش بینی شده است، اما در مقام عمل شاهد اتفاقی نیستیم.کسانی که پوشش بیمه ای دارند، نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ای به طور مطلوب استفاده کنند.

وی افزود:‌ هزینه‌های درمان تقریبا زیاد است و با وجود آنکه عنوان می‌کنند 85 درصد درمان ناباروری از طریق پوشش بیمه‌ای انجام می‌شود،‌ این اتفاق درعمل رخ نمی‌دهد.

عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ هزینه‌های دارو برای زوج‌های نابارور چندان سنگین نیست و پوشش بیمه ای احساس نمی شود، اما از آنجا که هزینه های عمل‌ها بطور متوسط از مبلغ شش تا هفت میلیون تومان به بالاست و بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند از عهده این مبلغ بر بیایند، بنظر می‌رسد، پوشش بیمه‌ای برای این بخش رخ دهد، بهتر خواهد بود.

وی افزود:‌ البته ما در قانون برنامه پیش بینی کرده‌ایم که پوشش بیمه‌ای لازم رخ بدهد تا زوجین منجر به پرداخت هزینه نشود؛‌ چراکه حتی پس از عمل، هزینه‌های جانبی بسیاری وجود دارد و درخواست ما این است که 85 درصد پوشش بیمه‌ای هم به دارو و هم به عمل جراحی اختصاص یابد.

پوربافرانی اظهار داشت:‌ در کشورهایی همچون آلمان، اتریش، بلژیک، فرانسه، دانمارک، فنلاند و برخی دیگر از کشورهایی که به لحاظ اقتصادی پیشرفته هستند، سیکل درمانی برای ناباروری رایگان است. ما هم باید کمک کنیم تا نسبت به این کشورها در حالت مطلوب قرار بگیریم و زوج‌ها بتوانند از خدماتی که دولت و نظام به این امر اختصاص می‌دهند،‌بهره مند شوند.

وی افزود:‌ما در بودجه سالیانه‌مان برای درمان ناباروری پیش بینی بودجه را داشته ایم و این رقم حدود 200 میلیاردتومان است؛  همچنین اگر قرار بر این باشد که پوشش بیمه‌ای را برای درمان ناباروری ایجاد کنیم، باید برای هر دو بخش خصوصی و دولتی این کار را انجام دهیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: تعداد زوج های نابارور مشخص است و حتی میزان نیاز بودجه ای ما قطعا با این آمار و بررسی ها می تواند رقم زده باشد؛ بنابراین در این حوزه نیازمند دقت و درایت بیشتری است که البته مجلس به همراه کمیسیون هایش این کار را انجام و پیش بینی های لازم اعتباری را اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه همه سیاست های لازم برای درمان ناباروری پیش بینی شده است؛ این پیش بینی ها هم در بحث آموزش و هم در بحث کمک به درمان ناباروری ها انجام و تأثیر آن در اشکالات جمعیتی موجود بررسی شده است.

پوربافرانی اظهار داشت:‌ ما در اجرا با مشکل روبرو هستیم و در حوزه قوانین، از مصوبات مناسبی در حوزه جمعیت و درمان ناباروری برخوردار هستیم. در این حوزه با اشکالات اعتباری و ساختاری مواجهیم و البته وزارت بهداشت نسبت به گذشته حرکت رو به رشدی را آغاز کرده است درحالی که در گذشته شاهد چنین اقداماتی نبودیم. به این معنا که در گذشته سطح دسترسی زوجین نابارور به مراکز درمانی پایین تر بود.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلفیق اصلاح ساختار و با به کارگیری بودجه اختصاص یافته در حوزه ناباروری به نتایج مطلوبی برسیم. همچنین در بحث آموزش نیازی نیست که از بودجه درمان ناباروری بهره مند شویم گاهی اوقات در بحث آموزش ها می توانیم از همان اعتبارات آموزش استفاده کنیم. انتظار داریم اعتبارات درمان ناباروری، بیشترین حجم آن به سمت مردم سوق یابد.

عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد:‌ در حوزه ناباروری نسبت به گذشته وضعیت بهتری داریم، اما از کشوری اسلامی و نظام اسلامی انتظار می رود که در ابعاد مختلف پیشرفت کنیم و وضعیت مطلوب تری را رقم بنزیم و برای تحقق این امر باید در حوزه آموزش و تربیت متخصص و افزایش امکانات و مراکز درمان ناباروری قدم هایی برداریم و در کنار اعتبارات لازم را برای زوج های نابارور اختصاص دهیم.

وی ادامه داد:‌ گاهی اوقات درمان ناباروری ممکن است که برای چند مرتبه صورت بگیرد به همین دلیل نمی‌توان عنوان کرد که پوشش بیمه تنها برای یک مرتبه درمان ناباروری باشد. پوشش بیمه‌ای باید به گونه‌ای باشد که تا زوجی امکان باروری دارد، پیش برود.

پوربافرانی اظهار داشت: ممکن است که در مراکز خصوصی درمان ناباروری مشکلاتی وجود داشته باشد که آنها می‌توانند مشکلات شان را ابتدا با وزارت بهداشت مطرح کنند و در نهایت در کمیسیون تخصصی مجلس مشکلات را حل خواهیم کرد.

وی افزود:‌ نقش نظارتی مجلس کمک کننده است و در برخی نقاط نقش نظارتی نیازمند بحث‌های ساختاری و پایه ای است و با اختصاص اعتباراتی می توان به اصلاح ساختارها پرداخت. همچنین شاید به سادگی نتوان در مدت اندکی بحث نظارتی را محقق کرد، اما در جایی که دستورالعمل و آئین‌نامه‌های اجرایی و قوانین جاری می شود،‌ تا جایی که امکان پذیر باشد و حمایت های لازم انجام شود، مجلس می تواند این نقش نظارتی را محقق کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: مجلس نقش نظارتی را از طریق کمیسیون و شوراهای موجود و معاونت نظارت مجلس می تواند انجام دهد. همچنین دیوان محاسبات می تواند در این موضوع یاری دهنده باشد تا موضوع را بررسی کند که اعتبارات حوزه درمان ناباروری در چه مسیری هزینه می شود. البته ما از دیوان محاسبات درخواست کردیم تا این موضوع رابررسی کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما انتظار داریم هزینه های درمانی زوج های ناباروری رایگان شود و یا حداقل بیشترین کمک را در کمک هزینه ها به آنها داشته باشیم؛ چراکه یک سری از زوج ها از رده خارج می شوند و به دلیل نداشتن هزینه ها نمی توانند مسیر درمان را ادامه دهند.

پوربافرانی اظهار داشت:‌ ما حتی پیشنهاد مان در بودجه این است که هزینه درمان ناباروری، رایگان باشد. امیدواریم همان پوشش بیمه‌ای 85 درصد هم محقق شود. همچنین در تلاش هستیم تا در  همه مراکز استانی درمان ناباروری وجود داشته باشد.

وی یادآور شد:‌ نگاه وزارت بهداشت امروز تغییر کرده است و دیگر کسی از شعار فرزند کمتر زندگی بهتر استفاده نمی کند اما به هرحال انتظارات محقق نشده است. متأسفانه در سیاست های تشویقی مشکل داریم. برای مثال در یارانه ها شاهد هستیم که میزان یارانه جمعیت بالای 5 نفر تفاوتی با جمعیت سه نفر ندارد.اگر بسته های تشویقی موجود عملیاتی و اجرایی و از دستورالعمل و بخشنامه خارج شود، قطعا مؤثر خواهد بود و وضعیت را متفاوت می کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد:‌ ما نمی توانیم در حوزه جمعیت تنها به یک نکته اشاره کنیم بلکه شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عوامل مهمی است که می تواند در موضوع جمعیتی تأثیرگذار باشد.

 

ارسال نظر