شناسه خبر : 9587

استانداردهای تدوین شده پله برقی اجرایی نمی‌شود

استانداردهای تدوین شده پله برقی اجرایی نمی‌شود

نائب رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله‌برقی و خدمات وابسته گفت: بازرسی ادواری در صنعت آسانسور بدون متولی مانده و هرچند شهرداری‌ها برای صدور پایان کار ساختمان‌ها گواهی ایمنی پس از نصب آسانسور را مطالبه می‌کنند، اما پس از آن جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا سخاوت با بیان اینکه آسانسورها باید همه ساله مورد بازرسی ادواری قرار گیرند، افزود: ‌۹۰ درصد آسانسورهای کشور به دلیل رعایت نکردن این موضوع غیراستاندارد محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حالی که در بسیاری کشورها پلیس آسانسور وجود دارد و در صورت تجدید نشدن بازرسی ها اخطار داده و حتی آسانسور را پلمب می کند، اما هیچ یک از دستگاه های شهردرای، برق، استاندارد یا صنعت و معدن تولی گری این موضوع را بر عهده نگرفته اند.

سخاوت گفت:‌ اگر سامانه «شناسا» تکمیل شود، آن‌گاه تجدید بازرسی ها و انجام شدن یا نشدن بازرسی ادواری آسانسورها مشخص می شود؛ این در حالیست که بسیاری مدیران ساختمان ها نمی دانند در قبال این موضوع مسوول هستند و در صورت بروز مشکل باید به دستگاه قضا پاسخگو باشند.

با ایجاد سامانه شناسا، اطلاعات آسانسورهای در حال بهره برداری که تعداد آنها افزون بر ۷۵۰ هزار دستگاه برآورد شده ثبت می شود.

پله برقی

نائب رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله‌برقی و خدمات وابسته ادامه داد: ‌آمار حوادث و کشته های پله برقی بیش از آسانسور است، در این زمینه استانداردهای پله برقی تدوین شده اما اجرایی نشده است.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته پله برقی با مشخصات فنی مناسب به‌خصوص برای عابران پیاده وارد کشور نشده است.

سخاوت تاکید کرد:‌ در این زمینه نیازمند شناسایی و ساماندهی فعالان اعم از عرضه کنندگان قطعات، عرضه کنندگان آسانسور کامل و سرویس کاران پله برقی هستیم.

تعداد آسانسورهای فعال در حالِ کار کشور بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار دستگاه است.

نزدیک به ۵۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف تولید، طراحی، مونتاژ و سرویس و نگهداری آسانسور در کشور فعالیت دارند.

ارسال نظر