برخی شرکت‌های بیمه‌ای بازیچه دست واسطه‌ها می‌شوند/استفاده نکردن از ظرفیت صنعت بیمه در کنسرسیوم، خودتحریمی است

برخی شرکت‌های بیمه‌ای بازیچه دست واسطه‌ها می‌شوند/استفاده نکردن از ظرفیت صنعت بیمه در کنسرسیوم، خودتحریمی است

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون یکی از استراتژی‌های شرکت متبوع خود را ورود به بازارهایی عنوان کرد که سایر شرکت‌های بیمه‌ای تمایل چندانی به فعالیت در آن بخش‌ها نداشته و اظهار کرد: می‌توان با استفاده از فناوری اطلاعات مدل ارائه خدمات را تغییر داد و یا محصولات جدیدی را به مشتریان ارائه کرد.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، یونس مظلومی در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین با اشاره به اینکه کارگزاری بیمه سایپا مشتری خوب شرکت بیمه تعاون بوده و هست، گفت: در بخش اتومبیل با سایپا همکاری نداریم اما در ما بقی بخش‌ها با یکدیگر کار می‌کنیم و از نظر ما مساله اصلی حل شده است.

مدیرعامل بیمه تعاون به سال‌های فعالیت خود در جایگاه مدیرعاملی شرکت خدمات بیمه‌ای سایپا اشاره کرد و اضافه کرد: در سال‌های 96 و 97 به دلیل تغییرات و تحولات زیادی که در بخش مدیریت سایپا اتفاق افتاد این شرکت دچار نقدینگی شود و سبب شد که طلب شرکت‌های بیمه‌ای انباشته شود اما در گذشته این بیمه‌گذار هیچ مشکلی نداشته است.
به گفته مظلومی سایر مطالبات معوق شرکت متبوع وی "نسبت به حجم کار چندان زیاد نیست و فقط چند فقره پرونده هست که مربوط به سالهای 94-93 است که برای آنها هم اقدامات حقوقی لازم انجام شده و بیش از 98 درصد از آن وصول شده است."
وی توضیح داد: یکی از بزرگترین مطالبات بیمه تعاون مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش بازار سرمایه بود که در حدود 8 میلیارد و 600 میلیون تومان توسط مدیران قبلی شرکت به امید کسب سود از محل سرمایه گذاری‌ها به یک شرکتی پرداخت شده بود اما آن شرکت اصل و فرع پول را برداشته و رفته بود که پس از پیگیری‌های فراوان حقوقی توانستیم آن را وصول کنیم.
مدیرعامل شرکت بیمه تعاون با بیان اینکه سرمایه شرکت متبوع وی تکمیل شده، گفت: استقبال بازار سرمایه، از پذیره نویسی و حق تقد‌م‌های استفاده نشده این شرکت خوب بود و این مساله نشان دهنده این است که انتظارها از عملکرد بیمه تعاون مثبت است.
مظلومی در پاسخ به این پرسش که " در سال 97 بیشتر پرتفوی بیمه تعاون در بخش ثالث و درمان بوده است، آیا تغییراتی در سبد پرتفوی دارید؟" تشریح کرد: بیمه تعاون شرکت نسبتا جوانی است و در سال‌های اول فعالیت این نوسان ترکیب پرتفوی را هم خواهیم داشت و تا زمانی که برای زیرساخت‌ها و شبکه فروش از نظر کیفی و کمی توسعه و آموزش‌های لازم انجام شود تغییرات طبیعی است.
وی توضیح داد: فروش ثالث بیمه تعاون بیشتر برای خودروهای صفرکیلومتر بوده که ضریب خسارت پایین‌تری دارند و در رابطه با درمان هم سعی شد تا قراردادهای درمانی که زیان‌ده نیستند و یا ما را در نقطه سربه‌سر قرار می‌دهند بگیریم.
مظلومی با بیان اینکه "وارد سرمایه گذاری بخش های بازار سرمایه و ساختمان نمی شویم." ادامه داد: باید از سرمایه گذاری هایی که نقد شوندگی بالایی دارند مثل سپرده گذاری در حساب‌های بانکی با سودهای خوب استفاده کرد و وارد بخش های پرریسک نمی شویم.

 استقبال خوبی از بیمه نامه درمان انفرادی و خانوادگی شده است

مدیرعامل بیمه تعاون اذعان داشت: به دنبال آن هستیم که مزایایی را برای بیمه گذاران فراهم کنیم تا به وسیله آن بازار خود را توسعه دهیم زیرا اگر بخواهیم با روش هایی که در 80 سال گذشته مرسوم بوده ادامه دهیم احتمال اینکه اقبال کمتری از طرف بیمه گذاران باشد هست.
مظلومی تشریح کرد: حدود 40 درصد حق بیمه تولیدی کشور در استان تهران است و از سوی دیگر به همان میزان اقتصاد کشور نیز متمرکز در پایتخت است و بیمه تعاون هم نمی تواند جدای از این اقتصاد باشد اما بیمه تعاون تلاش می کند تا در مراکز استان ها فعالیت خود را افزایش دهد که این مساله نیازمند جذب نیرو و آموزش شبکه فروش هست.
مظلومی یکی از مشکلات بزرگ صنعت بیمه را فقر و خلاء دانش عنوان کرد و افزود: این مساله به دلیل اینکه تعداد بازیگران صنعت بیمه به یکباره زیاد شد اتفاق افتاد زیرا به همان اندازه نیروی انسانی ماهر و با کیفیت تولید و آموزش داده نشد.
وی ادامه داد: در مرکز و مراکز استان ها برای انتخاب کارشناسان با کیفیت در رشته‌های مختلف و یا یک مسئول استان کمبود نیروی متخصص داریم .
 

بیمه تعاون

 
به اعتقاد مظلومی استفاده نکردن از تمام ظرفیت صنعت بیمه در کنسرسیوم، خود تحریمی است چرا که در برخی از ریسک‌های بزرگ خصوصا ریسک‌های بخش نفت و انرژی به قدری بالا است که حتی اگر همه شرکت‌های بیمه برای پوشش آن جمع شوند باز بخشی از این سرمایه بدون پوشش می ماند.
مدیرعامل بیمه تعاون تصریح کرد: نیاز است زمانی که یک ریسک تحت پوشش صنعت بیمه قرار می گیرد این ریسک بین تمام بازیگران صنعت بیمه در سطح داخل کشور تقسیم شود تا هم از ظرفیت های داخلی استفاده شود و هم بتوان ریسک را بیشتر توزیع کرد و در پرداخت خسارت هم با مشکل مواجه نشویم.
مظلومی پیشنهاد داد: در کنسرسیوم هایی که در صنعت بیمه تشکیل می شود از تمام ظرفیت های صنعت بیمه استفاده شود نه فقط از ظرفیت 8یا 9 شرکت بیمه زیرا اگر زمانی خسارت فاجعه باری اتفاق بیافتد و صنعت بیمه به خوبی این ریسک را توزیع نکرده باشد در پرداخت خسارت دچار مشکل خواهد شد.
وی اذعان داشت: نرخ شکنی مربوط به زمانی است که نرخ و تعرفه مشخصی وجود دارد و شرکت‌های بیمه آن تعرفه را رعایت نمی‌‎کنند اما وقتی که تعرفه‌ای وجود ندارد ولی قیمت‌های خیلی پایینی توسط شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود یک رقابت غیر حرفه‌ای شکل می‌گیرد که دود این مساله بیشتر در چشم خود شرکت های بیمه می‌رود.
مظلومی توضیح داد: رقابت غیر حرفه‌ای بیشتر در رشته درمان تکمیلی اتفاق می‌افتد و برخی از شرکت‌های بیمه‌ای بازیچه دست یکسری واسطه‌ها می‌شوند اما در بیمه تعاون صرفنظر از اینکه بیمه‌گذار چه پرتفوهای دیگری ممکن است برای شرکت بیاورد به این مساله دقت می‌شود که یک قرارداد درمان به تنهایی سوداور باشد و با این منطق در بازار حضور داریم.
مدیرعامل شرکت بیمه تعاون گفت: در سال 97 ریسک‌هایی که خسارت‌های خیلی سنگینی داشتند را نگرفتیم که این مساله باعث شد توانگری مالی بیمه تعاون از سطح 2 به سطح یک ارتقا یابد.
مظلومی اظهار کرد:  تاخیر در پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه توجیه پذیر نیست و زمانی که مدارک یک پرونده خسارتی تکمیل است شرکت بیمه باید در سریعترین زمان ممکن این خسارت را پرداخت کند چراکه پرداخت خسارت با یک تاخیر مثلا 10 روزه هیچ سودی برای یک شرکت بیمه ندارد و فقط باعث دلخوری و عدم رضایت بیمه گذار می شود.
مظلومی در خصوص اینکه چرا برخی از شرکت های بیمه در پرداخت خسارت بیمه گذاران تعلل می‌کنند؟ گفت: برخی از شرکت‌ها به دلیل مشکل نقدینگی و یا اشکالی که در فرآیندهای پرداخت دارند خسارت ها را با تاخیر پرداخت می کنند.
وی با بیان اینکه "در بیمه تعاون مشکل فرایندهای پرداخت را برطرف کرده ایم." گفت: در حال حاضر میانگین پرداخت خسارت های بخش مالی و درمان به 2 روز پس از تکمیل پرونده رسیده است.
مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به روش های ارائه خدمات بیمه گران سنتی گفت: زمانی که برای گرفتن یک خدمت جدید بیمه ای به شرکت های بیمه مراجعه می کنید خدمات محدودی دارند و مشتریان باید از لیست خدمات بیمه ای موجود محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.
مظلومی افزود: اما در بیمه تعاون سعی می کنیم تا بیمه نامه های خیاطی شده به مشتریان ارائه کنیم و بیمه نامه خاص برای نیاز بیمه گذاران را طراحی کنیم.
وی با اشاره به انتخابات سندیکای بیمه گران گفت: داشتن قابلیت، سوابق مدیریتی و تشکلاتی در سطح بالا، سبب شد که اقبال با دبیرکل فعلی سندیکای بیمه گران باشد.
به اعتقاد وی "سیدمحمد کریمی فردی با برنامه و دارای پشتکار بالا است و  امیدوارم هم دوره ای هایم نسلی باشند که بتوانند جانشین پروری کرده و تمامیت خواه نباشند و همه مناصب و جایگاه های صنعت بیمه را در انحصار خود نخواهند.
ارسال نظر