شناسه خبر : 9245

صندوق بیمه از زیتون کاران گلستانی حمایت نمی‌کند

صندوق بیمه از زیتون کاران گلستانی حمایت نمی‌کند

عدم حمایت صندوق بیمه از زیتون کاران گلستانی در زمان سرمازدگی موجب شد تا بعد از گذشت دو سال کشاورزان محصولاتی با درآمدی بیشتر و از ریسک‌پذیری کمتری برخوردار هستند را جایگزین زیتون کنند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس، زیتون محصولی استراتژیک محسوب می‎شود که در صورت توسعه کشت آن می‎توان شاهد ایجاد ارزش افزوده بالا و از سویی بی‎نیازی کشور از واردات روغن زیتون بود.

 طی سال‎های اخیر مسولان گلستانی،کشاورزان را به کشت زیتون در اراضی شیبدار تشویق کردند و البته قول مساعد دادند که این محصول می‎تواند درآمد بالایی برای آنها ایجاد کند.

از این رو کشاورزان زیادی به کشت زیتون در اراضی شیب‎دار پرداختند اما سرمازدگی در سال ۱۳۹۶ خسارت‌های فراوانی به باغ‎های زیتون استان وارد کرد تا جایی که تا دو سال درختان زیتون محصولی نداشتند. رخ دادن این حادثه بار دیگر ثابت کرد که مسوولان با وجود وعده‎های بی‌شمار درست در زمانی که کشاورزان به آنها نیاز دارند به هر شیوه و روشی از مسولیت خود سر باز می‎زنند و دوباره قصه تکراری کشاورز و مشکلات لاینحل اوست که باقی می‎ماند.

عدم حمایت صندوق بیمه از زیتون‌کاران گلستانی در زمان سرمازدگی موجب شد تا بعد از گذشت دو سال کشاورزان از کشت این محصول خودداری کرده و ترجیح دهند در اراضی خود کشت محصولاتی که برای آن‎ها درآمدی حاصل می‎کند و از ریسک پذیری کمتری برخوردار است را جایگزین زیتون کنند.

نبود خرید تضمینی، عدم تعهد صندوق بیمه در هنگام خسارت محصول و ناکافی بودن صنایع تبدیلی از جمله مشکلات زیتون کاران گلستانی محسوب می‎شود در کنار تمام این مشکلات، هم چنان مسولان گلستانی اصرار بر توسعه باغ‌های زیتون در اراضی شیبدار دارند تا جایی که گلستان به عنوان پایلوت طرح توسعه باغ‎های مثمر در اراضی شیبدار انتخاب و قرار است طرح توسعه ۵۰ هزار هکتاری زیتون در اراضی گلستان اجرا شود.

عدم حمایت بیمه از خسارت سرمازدگی به درختان زیتون/ تنها محصول زیتون شامل بیمه می‎شود

نائب رئیس شورای ملی زیتون کشور در خصوص عدم استقبال کشاورزان از تغییر الگوی کشت خود اظهار کرد: دو سال پیش شاهد سرمازدگی شدیدی در گلستان بودیم، بالغ بر ۹۰ درصد زیتون استان دچار خسارت شد و طی ابن دو سال هیچ برداشتی از باغ‎های زیتون نداشتیم.

مهدی صفری‎پور تصریح کرد: فصل زیتون هنوز به اتمام نرسیده  و نمی‎توان برآوردی از باردهی زیتون ارائه کرد اما پیش‎بینی می‎شود حدود ۶۰ درصد باغ‎های استان بارده شده باشند.

وی با بیان اینکه زیتون از میوه‎هایی است که در صورت کاشت و توسعه توجیه اقتصادی بالایی دارد،افزود: حدود چهار سال زمان می‎برد تا باغدار منتظر به بار نشستن میوه درخت باشد وقتی سرمازدگی در گلستان اتفاق افتاد و حمایت‎هایی که زیتون‌کاران انتظار دریافت آن را داشتند، دریافت نکردند موجب بی‎انگیزگی کشاورزان شد در نتیجه آن‎ها ترجیح دادند باغ‎های خود را تغییر کاربری داده و به سمت کشاورزی  و کاشت محصولات دیگر در باغ‎های خود بروند.

رئیس انجمن زیتون کاران گلستان، زیتون را از الویت‎های تعریف شده نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: ایران کشوری است که در زمینه مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلبی آمار بالایی دارد تنها روغنی که به پایین آوردن این آمار کمک می‎کند روغن زیتون است، در واقع گلستان در سطح کشور بهترین کیفیت روغن زیتون را دارد وقتی ۹۰ درصد روغن خوراکی وارد می‎شود بهتر است به سمت خودکفایی تولید روغن برویم.

صفری‎پور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات زیتون کاران عدم پوشش مناسب بیمه است در واقع بیمه شمولیت کافی ندارد،تنها محصول زیتون شامل بیمه می‎شود در حالی که چهار سال زمان لازم است تا درخت زیتون به باردهی برسد از این رو هنگام سرمازدگی، بیمه کشاورزان را رها کرد و همین امر موجب بی‎رغبتی برای کشت زیتون در استان شد.

تولید 10 درصد از زیتون کشور در گلستان

به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان، ۱۰ درصد از زیتون کشور در استان تولید و گلستان جزو استان‎های شاخص در تولید این محصول محسوب می‎شود تا جایی که بالغ بر ۵ هزار خانوار گلستانی در این بخش فعالیت می‎کنند و سالانه ۷ هزار تن زیتون و ۵۰۰ تن روغن زیتون در استان استحصال می‎شود.

مهدی لطفی‎زاده با اشاره به دلایل توسعه کشت زیتون گفت: زیتون درختی است که در برابر خشکی مقاوم و در شرایط سخت امکان رشد آن فراهم است از آنجایی که گلستان یک استان سیل‌خیز محسوب می‎شود و معمولأ آغاز سیل از اراضی شیب‌دار فاقد پوشش است این امر اهمیت توسعه باغ‎های زیتون را آشکار می‌کند به خصوص اینکه این محصول در افزایش اقتصاد خانواده روستایی نقش مهمی دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به ارزش‌افزوده زیتون استقبال نسبتأ خوبی از کشت آن در استان انجام شده اما کافی نیست.

درخت و محصول زیتون تحت پوشش بیمه قرار می‎گیرند

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه رکورد ۱۱ تن تولید زیتون در هکتار را تجربه کرده‎ایم و حدود ۷۰ نفر باغدار در سطح  ۳۰۰ هکتار عضو تعاونی زیتون داران کشور هستند افزود: این امر بیانگر پتانسیل بالای تولید زیتون در استان است و بالغ بر ۲ میلیون اصله نهال شناسنامه دار در نهالستان‎های استان تولید می‎شود و ۳۵۰ کارشناس پهنه در مراکز جهاد کشاورزی آماده ارائه کارشناسی‎های فنی به کشاورزان زیتون کار هستند.

لطفی‎زاده در خصوص مشکلات بیمه زیتون‌کاران گفت: امسال اتفاق خوبی در بحث بیمه افتاد درخت و محصول هر دو شامل بیمه می‎شوند با این وجود یکی از بحث‎های مهم در بحث زیتون اقداماتی است که باغدار باید در بحث مدیریت، هرس، تغذیه، مبارزه با آفات و بیماریهای که درخت در شرایط محیطی متحمل میشود را انجام دهد.

بر اساس این گزارش، در حالی که به گفته مسولان طرح توسعه ۵۰ هزار هکتاری زیتون در گلستان، می‎تواند کشور را از واردات روغن زیتون بی‎نیاز و خودکفا کند اما مشاهده می‎شود زیرساخت‎های لازم برای تشویق و ترغیب کشاورزان برای کاشت این محصول در استان فراهم نیست متأسفانه طی سال‎های اخیر به دلیل عدم تعهد برخی مسوولان به وعده‎های خود اعتماد میان مردم و آنها از بین رفته است اکنون زمان آن رسیده مسوولان از ارائه آمار، ارقام و پیش‎بینی‎ها کمی فاصله گرفته و در کنار مردم وارد میدان عمل شده تا شاهد مشکلات کمتر در جامعه و توسعه کشور باشیم.

 

ارسال نظر