شناسه خبر : 9203

اراضی باغی و کشاورزی بیمه‌شده در خلخال افزایش یافت

اراضی باغی و کشاورزی بیمه‌شده در خلخال افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: در سال‌های اخیر با اجرای برنامه‌های تشویقی فرهنگ بیمه در بین کشاورزان و باغداران این شهرستان نهادینه شده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، بهبود علیزاده افزود: در سال زراعی گذشته این شهرستان از لحاظ پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی و باغی رتبه نخست استان اردبیل را بخود اختصاص داد.

وی اظهارداشت: سطح اراضی باغی و کشاورزی بیمه شده توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی در مقایسه با سال زراعی گذشته چندین برابر افزایش یافته است.

او گفت: در حالی که سطح محصولات کشاورزی بیمه شده سال زراعی زراعی ۹۶_۹۷ بیش از  ۳۰۰ هکتار بوده این میزان در سال زراعی ۹۷_۹۸ به ۲ هزار و ۱۵۳ هکتار افزایش یافته است.

علیزاده از پرداخت ۵۸ میلیارد ریال غرامت از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیمه کشاورزان ،باغداران و دامداران این شهرستان در سال جاری خبر داد و  افزود: سطح باغات بیمه شده سال زراعی جاری که از اول مهرماه آغاز شده به هزار و ۸۴۷ هکتار ، محصولات زراعی به ۲ هزار و ۱۴۸ هکتار ، دام‌های بیمه شده به ۱۹ هزار و ۸۷۸ راس و درختان گردو نیز به ۹۲۹ اصله در سال جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه سرمازدگی محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر موجب وارد شدن خسارت سنگین به محصولات باغی این شهرستان بویژه گردوکاران منطقه شده، گفت: در بیمه محصول گردو نیز امسال خلخال رتبه نخست استان اردبیل را بخود اختصاص داد.

وی از امهال تسهیلات بانکی کشاورزان آسیب‌دیده از سرمازدگی محصولات کشاورزی این شهرستان خبر داد و افزود: با هدف حمایت از کشاورزان و باغداران بدهکار به بانک کشاورزی تسهیلات معوق ۲۵۲ نفر به مبلغ ۴۹ میلیارد ریال در سال گذشته امهال و ۲۹۴ نفر نیز به مبلغ ۵۲ میلیارد ریال مشمول امهال تسهیلات و بخشودگی دیرکرد بدهی بانکی در سال جاری هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال همچنین با بیان اینکه در سال گذشته کشاورزان و باغداران خلخال از جانب سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد خسارت دیدند، اظهارداشت: بیمه محصولات کشاورزی تنها راهکار مطمئن برای جبران خسارات ناشی از بروز حوادث قهری و طبیعی هم‌چون سرمازدگی ،خشکسالی ، سیل و طغیان رودخانه‌ها است.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد. از مجموع ۴۵ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی خلخال بیش از پنج هزار هکتار به ایجاد باغ‌های میوه اختصاص یافته و انواع میوه‌های مناطق سردسیری همچون سیب و گلابی پاییزه و میوه‌های مناطق نیمه‌گرمسیری مانند زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو، به، هلو و شلیل در این باغ‌ها تولید می‌شود.

ارسال نظر