شناسه خبر : 9161

سه دهک پایین جامعه دفترچه بیمه رایگان دریافت می‌کنند

سه دهک پایین جامعه دفترچه بیمه رایگان دریافت می‌کنند

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان افرادی که در آزمون وسع ثبت نام کرده‌اند می توانند برای دریافت دفترچه بیمه خود به دفاتر پیشخوان یا مراکز بیمه‌های سلامت در سراسر استان مراجعه کنند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد جعفری افزود: پوشش بیمه اجباری خانواده ها مبتنی بر ارزیابی وسع مالی از چند ماه قبل آغاز شده و از اول دی ماه تولید دفتر بیمه برای افرادی که از طریق آزمون وسع سنجش شده اند آغاز شده است.

وی ادامه داد: نحوه سنجش در طرح وسع بدین شکل است که هر کس پوشش بیمه ندارد به دفاتر بیمه سلامت مراجعه و درخواستش را در سامانه بیمه سلامت ثبت میکند و بعد از تعیین وسع مالی خانواده توسط وزارت رفاه افراد برای دریافت دفترچه مراجعه می کنند.

وی تاکید کرد: شعار آزمون وسع "پرداخت بر اساس توان، دریافت بر اساس نیاز" است و با اجرای آزمون وسع و صدور دفترچه بیمه، ۷۰ درصد هزینه‌های سرپایی و ۹۰ درصد هزینه‌های بستری طبق تعرفه‌های دولتی از سوی بیمه پرداخت می‌شود.

جعفری اضافه کرد : در این طرح سه دهک پایین جامعه دفترچه رایگان دریافت می کنند و سایرین حق بیمه را را به تناسب وسع مالی شان پرداخت خواهند کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان افزود: با اجرای آزمون وسع فردی که دفترچه بیمه رایگان دارد، می‌تواند فقط از مراکز درمانی دولتی استفاده کند و کسی که در پرداخت حق بیمه مشارکت می‌کند، می‌تواند از مراکز درمانی خصوصی و دولتی استفاده کند.

جعفری همچنین مبلغ حق بیمه کامل برای سال ۹۸ را ۵۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر نفر به شرط خانوار ذکر کرد و افزود: طی یک ماه گذشته تاکنون ۱۰ هزار نفر در استان کرمان برای ارزیابی وسع در هنگام دریافت بیمه ثبت‌نام کرده‌اند، در حالی که در استان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای دفترچه بیمه سلامت هستند.

جعفری گفت: تمدید دفترچه بیمه همه کسانی که از قبل دارای بیمه‌نامه بوده‌اند بدون هیچ کم و کاستی قابل تمدید است و کسانی که هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند، با ارزیابی وسع تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: بیمه سلامت در صدد است به تمام افراد دفتر بیمه رایگان ندهد و با اجرای این طرح دهک های بالای جامعه در پرداخت حق بیمه مشارکت می کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان کرد: حق بیمه در یک سال ۵۵۸ هزار تومان است و دهک چهارم نصف این مقدار و دهک پنج، ۶ و هفت با پرداخت حق بیمه کامل بیمه شود یا درخواست تجدید نظر کنند.

وی با بیان اینکه طرح آزمون وسع در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده و درست نیست ۳۳ میلیون نفر از جمعیت ۴۰ میلیون نفری زیر پوشش سازمان بیمه سلامت و بیمه رایگان قرار داشته باشد تصریح کرد: افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کرمان دفترچه بیمه سلامت دارند.

وی با بیان اینکه ثبت نام افراد متقاضی آزمون وسع آغاز شده و افراد با مراجعه به دفاتر بیمه و پیشخوان می تواند با پرداخت حق بیمه از مزایای بیمه سلامت بهره مند شوند تصریح کرد: افرادی که متقاضی استفاده از بیمه سلامت رایگان هستند باید در طرح آزمون وسع شرکت کنند و تا استعلام درخواست منتظر بمانند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با تاکید بر اینکه تعیین دهک های جامعه بر عهده وزارت رفاه است و اطلاعات افراد شرکت کننده در طرح سنجش وسع برای بیمه سلامت ارسال می شود گفت: طرح ارزیابی وسع به منظور پوشش اجباری بیمه از اول آذر سال جاری در کشور به مرحله اجرا در آمده است.

وی شعار آزمون وسع را پرداخت براساس توان، دریافت براساس نیاز عنوان و تصریح کرد: ۷۰ درصد هزینه های درمان های سرپایی و ۹۰ درصد هزینه های درمان در زمان بستری بیماران با اجرای این طرح توسط بیمه پرداخت می شود و افرادی که دفتر بیمه سلامت دارند می توانند از خدمات مراکز درمانی دولتی استفاده کنند.

جعفری ادامه داد: افرادی که دفترچه بیمه سلامت رایگان دارند می توانند فقط از خدمات مراکز درمانی دولتی استفاده کنند و افرادی که در پرداخت حق بیمه مشارکت دارند شرایط استفاده از خدمات مراکز درمانی دولتی و خصوصی را دارند.

وی گفت: مبلغ قابل پرداخت حق بیمه مصوب برای سال ۹۸ برای افرادی که حق بیمه را به صورت کامل پرداخت می کنند ۵۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر نفر به شرط بیمه تمام افراد خانوار است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان اظهار داشت: از چند ماه قبل پوشش بیمه  اجباری خانواده ها مبتنی بر ارزیابی وسع خانوارها را طبق برنامه ششم توسعه آغاز شده و از روز گذشته تولید دفترچه بیمه برای افرادی که از طریق آزمون وسع سنجش شدنده اند آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بیماری ها از سمت بیماری های حاد به سمت بیماری های غیرواگیر و نوظهور در حال حرکت است تصریح کرد: علت اصلی این مهم تغییر سبک زندگی است و راه علاج آن نیز اصلاح سبک زندگی با تقویت خودمراقبتی است.

وی با بیان اینکه اگر سونامی بیماری های مختلف راه افتاد نمی توان فقط دولتمردان را مستقیما مقصر کرد در حالی که اساس تامین سلامت بر خودمراقبتی است و اینکه چه غذایی قوت غالب انسان را تشکیل می دهد و آیا مواد مورد نیاز به چه اندازه وارد بدن می شود و اینکه تحرک روزانه چقدر است بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: باید مدیریت استرس را بلد باشیم و آن را رعایت کنیم و مواردی چون خواب کافی و توجه به معنویات به اندازه ای که روح و روان ما به آن نیاز دارد را باید مد نظر قرار داد تا از  زندگی سلامتی را داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: معنویات در فیزیک بدن تاثیر زیادی دارد لذا اساس این مسائل به خود مراقبتی می رسد.

جعفری با اشاره به افزایش طول عمر انسان به ۷۶ سال طی ۴۰ سال گذشته تصریح کرد: این یکی از شاخص ارزیابی کشورها در بخش سلامت است و ایرانی ها ۲۳ سال بر عمر مفیدشان در این ۴۰ سال افزوده شده و این بیانگر این است کشور در سلامت مردم موفق عمل کرده است.

خودمراقبتی به جریانی بطنی تبدیل شود 

جعفری  افزود: با وجود اینکه طول عمر مفید بالا رفته اما بیماری های سالمندی در جوانان بروز کرده اند که این مهم می طلبد جریان خود مراقبتی به فرهنگ بطنی در افراد تبدیل شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ مرکز بهداشتی درمانی روستایی در استان کرمان وجود دارد که خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی ارائه می کنند و نقاط کمتر برخوردار از نظر دسترسی به خدمات پزشکی اکنون دغدغه ای ندارند.

وی تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ پزشک و ماما و ۲۰۰ دندانپزشک در روستاهای کرمان در حال خدمات رسانی هستند و بیمه سلامت ۱۴ میلیارد تومان ماهانه به پزشکان خانواده کرمان پرداخت می کند.

وی افزود: در ۹ ماه گذشته بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ نفر بار مراجعه در استان کرمان از دفاتر بیمه استفاده شده و معادل ماهی ۵۱ میلیارد تومان ایجاد تعهد مالی برای سازمان بیمه سلامت ایجاد شده و توانسته ایم تا شهریور با مراکز درمانی تسویه حساب کنیم و در این زمینه بدهی چندانی نداریم.

جعفری تاکید کرد: طرح نخسه نویسی الکترونیک نیز از آذر ماه سال گذشته و از کرمان آغاز شد و امروز بیش از ۳۰ درصد شهرهای کشور در حال نسخه نویسی الکترونیک هستند و به تدریج استفاده از دفتر بیمه کمرنگ می شود.

۷۰ درصد نسخه های استان کرمان به صورت الکترونیکی نوشته می شود 

وی با بیان اینکه کاهش تدریجی استفاده از دفاتر بیمه در دستور کار قرار دارد گفت: تا پایان سال ۹۹ در تمام شهرهای کشور نسخه نویسی به صورت آنلاین انجام می شود و ۷۰ درصد نسخه های استان کرمان به صورت الکترونیک نوشته می شود و بیش از ۷۰ درصد مطب ها و ۱۰۰ درصد مراکز درمانی، پاراکلینیک و دارخانه ها به این سامانه مجهز هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان، شفاف سازی داده را یکی از مزایای طرح نسخه نویسی الکترونیک دانست و افزود: صرفه جویی در مصرف کاغذ و تعدیل مصرف دارو در این طرح مد نظر است.

وی سامانه ۱۶۶۶ را پل ارتباطی بیمه سلامت و مردم اعلام کرد و گفت: بیمه شدگان یا افراد متقاضی بیمه می توانند از این طریق سئوال و ابهامات خود را مطرح کنند.

ارسال نظر