شناسه خبر : 9120

آیا نباید برای بیمه هنرمندی به توانیابان بیشتر کمک شود؟

آیا نباید برای بیمه هنرمندی به توانیابان بیشتر کمک شود؟

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص استفاده هنرمندان توانیاب از بیمه هنرمندان، گفت: اگر کسی اشتغال هنری داشته باشد و استانداردهای اشتغال هنر را پذیرفته باشد، می‌تواند از خدمات بیمه هنرمندان استفاده کند. طبیعتاً شرایط توانیابان ایجاب می‌کند که از خدمات ضروری‌تر، سریع‌تر و بهتر بهره‌مند شوند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایکنا، اولین دوره جشنواره «همام» ویژه آثار برتر هنرهای تجسمی هنرمندان توانیاب از روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه، در فرهنگستان هنر با نمایش آثار برتر توانیابان آغاز به کار کرده است. این جشنواره اولین جشنواره ملی ـ هنری با محور آثار هنرمندان توانیاب است که طی آن آثار دریافتی داوری شده و طی رقابتی هنری، بهترین آثار انتخاب و معرفی می‌شوند.

سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز از این نمایشگاه بازدید کرد و با ابراز تعجب از حضور خبرنگار ایکنا در این نمایشگاه هنری سؤال کرد که ایکنا چه ربطی به نقاشی دارد؟ خبرنگار ایکنا نیز پاسخ داد: احساس می‌کنیم نگاه اسلامی و قرآنی در خصوص معلولان در کشور اجرا نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا حتی یک گالری و نمایشگاه هنری مناسب‌سازی شده در پایتخت کشور برای حضور معلولان نداریم و برای اولین بار در کشور جشنواره‌ای ویژه آثار هنری معلولان برگزار می‌شود؟ گفت: این اولین رویداد به این معنی که قبل از آن هیچ اتفاقی رخ نداده است، نیست. از سال‌های کودکی من که برنامه «دیدنی‌ها» پخش می‌شد هنرمندانی که علی‌رغم معلولیت توانسته‌ بودند موفق شوند معرفی و کار آنها قدر دانسته می‌شد، اما اینکه اجتماع ویژه‌ای پدید آید و ۱۷۰ هنرمند کنار هم قرار گیرند، اتفاق نو و بدیعی است.

حسینی افزود: برای حرکت‌های خوب و گام‌های روشن هیچوقت دیر نیست. این رویداد و نمایشگاه را می‌توانیم حسن مطلع حرکت‌های جدی‌تر و بهتر تلقی کنیم.

بسیاری از هنرمندان ایران در تهیه منابع و مواد اولیه هنری دچار محدودیت هستند

وی محدودیت و مشکلات مربوط به تأمین هزینه بالای تهیه لوازم نقاشی و هنری را منحصر به هنرمندان معلول ندانست و گفت: بسیاری از هنرمندان ایران در تهیه منابع و مواد اولیه هنری دچار محدودیت هستند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به این نگرانی که آثار هنرمندان معلول توسط دلالان، به قیمت ارزان خریداری شده و گران فروخته شود، گفت: این نگرانی بی‌مورد است. علی‌رغم اینکه هنر ارزش برآمده از خلاقیت و آفرینش است و شاید کسانی که با نگاه مهندسی به هنر نگاه می‌کنند نتوانند معیارهای متریک برای آن در نظر گیرند اما این، بدان معنی نیست که هنر پدیده‌ای غیر قابل کارشناسی است. متخصصانی در امر هنر هستند که می‌توانند مرتبه آثار را تفکیک کرده و براساس مرتبه هنری ارزش‌های ریالی یا مادی آن را اعلام کنند.

هنرمندان معلول درجه هنری دریافت نکرده‌اند

وی در خصوص اینکه هنرمندان معلول درجه هنری دریافت نکرده‌اند، گفت: هنرمندی یا اثبات هنرمندی اساساً به داشتن درجه هنری نیست. درجات هنری از سال ۱۳۱۰ برای هنرمندانی طراحی شده که در استخدام نهادهای لشکری و کشوری هستند تا نظام اداری بتواند میزان مهارت هنری این هنرمندان را بازیابی کند وگرنه هیچ کس از استادان بزرگ هنر، نه امروز و نه در گذشته، نه در ایران و نه در هیچ جای جهان برای اثبات هنرمندی خود نیازی به یک برگه کاغذ ندارند.

حسینی در واکنش به این دغدغه خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه بسیاری از هنرمندان معلول محلی برای فروش آثارشان و معرفی خود به عنوان هنرمند ندارند و هیچ یک بیمه نیستند؟ گفت: بیمه هنرمندان چندین سال است که شکل گرفته و تابع مقررات مشخصی است.

اگر هنرمندی استانداردهای اشتغال هنر را پذیرفته باشد از بیمه هنرمندان بهره‌مند می‌شود

وی ادامه داد: اگر کسی اشتغال هنری داشته باشد و استانداردهای اشتغال هنر را پذیرفته باشد، می‌تواند از خدمات بیمه هنرمندان استفاده کند. در خصوص همه مهارت‌ها استاندارها را می‌شناسیم، برخی فکر می‌‌‌کنند در خصوص هنر نباید هیچ استانداردی وجود داشته باشد، اما آثار هنری کم و زیاد و فراز و فرود دارد و برخی آثار پخته‌تر و برخی در مرتبه هنرجویی قرار می‌گیرند. نباید توقع داشته باشیم چون کسی اقدام به آموختن هنر کرده به عنوان یک هنرمند حرفه‌ای از تمام جوانب حرفه‌ای آن بهر‌ه‌مند شود.

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا هنرمندانی که آثارشان در جشنواره همام به نمایش درآمده حرفه‌ای هستند؟ گفت: بله. بسیاری از آنها را قبل از اینکه آثارشان در این نمایشگاه دیده شود به عنوان هنرمندان حرفه‌ای می‌شناختیم و به آنها رجوع می‌کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نباید برای بیمه هنرمندان به توانیابان بیشتر کمک شود؟ گفت: طبیعتاً شرایط آنها ایجاب می‌کند که از خدمات ضروری‌تر، سریع‌تر و بهتر بهره‌مند شود.

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا شما به آنها کمک می‌کنید؟ گفت: تا کنون نیز کمک‌هایی کرده‌ام.

ارسال نظر