شناسه خبر : 9073

پوشش بیمه‌‌های پایه برای خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای اجرایی نشد

پوشش بیمه‌‌های پایه برای خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای اجرایی نشد

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با اشاره به موضوع پوشش بیمه‌های پایه برای خدمات روانشناسی و مشاوره ای، گفت: امیدواریم این موضوع حل شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از مهر، رئیس و اعضای شورای مرکزی، به همراه معاونان سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، روز گذشته با اعضای فراکسیون سلامت‌ روان مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار علی جلیلی رئیس فراکسیون‌ سلامت‌ روان مجلس، اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت سلامت‌ روان در بهره‌وری، نشاط اجتماعی و همچنین حمایت از برنامه‌های سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، فراکسیون سلامت‌ روان را تشکیل داده‌ایم و امروز(روز گذشته) در اولین جلسه به مسئله صدور مجوزها و موازی‌کارها و همچنین پوشش بیمه ای خدمات روان شناسی و مشاوره ای می‌پردازیم.

محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور نیز با قدردانی از رئیس و اعضای فراکسیون سلامت‌ روان، گفت: پس از قبول مسئولیت در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، به علت اهمیتی که مجلس شورای اسلامی در حمایت از برنامه‌های این سازمان دارد، پیشنهاد تأسیس فراکسیون سلامت‌ روان را دادیم و خوشبختانه این فراکسیون با ۶۷ عضو شکل گرفته است. 

وی ادامه داد: اولین مسئله که باید به آن اشاره شود، قوانین خوبی است که در مجلس تصویب می‌شود، اما ظاهرا در بایگانی مجلس شورای اسلامی باقی مانده‌اند یا جنبه اجرایی پیدا نمی‌کنند. نمونه آن بند (ج) ماده (۱۰۲) قانون تنظیم خانواده برنامه ششم توسعه و پوشش بیمه‌ های پایه برای خدمات روان شناسی و مشاوره ای است که تاکنون اجرایی نشده است.

حاتمی افزود: موضوع دیگر، نظارت بر برنامه‌هایی است که مجلس تصویب می‌کند. ظاهرا مجلس شورای اسلامی درگیر کارهای قانون‌گذاری و حوزه‌های انتخابیه بیمه است و به بخش نظارت توجه چندانی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع سوم، قوانین موازی است که در مجلس تصویب می‌شود. سازمان ها و ارگان‌ها به جای هم‌افزایی و همکاری درگیر حل اختلافات هستند، اکنون همه در باب آسیب‌های روانی و اجتماعی کار می‌کنند، اما در عمل کسی کاری انجام نمی‌دهد، سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به عنوان سازمان فرابخشی با ۳۰ هزار عضو رسمی مسئولیت صدور مجوز و پروانه صلاحیت حرفه‌ای، نظارت تخصصی و توانمندسازی حرفه‌ای روان شناسان و مشاوران و حمایت از حقوق مراجعان و روان‌شناسان و مشاوران را برعهده دارد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، خاطر نشان کرد: انتظار می رود مجلس شورای اسلامی با قید فوریت مسئله قوانین متعارض از جمله سازمان بهزیستی و قوه قضائیه را حل کند زیرا این دو نهاد در وظایف ما مداخله و رأسا اقدام به صدور مجوز صلاحیت حرفه‌ای می‌کنند که خلاف قانون است.

حاتمی با اشاره به بحث پوشش بیمه‌های پایه برای خدمات روان شناسی و مشاوره ای، گفت: امیدواریم این موضوع حل شود و سازمان در نظارت به فعالیت‌های تخصصی روان شناسی و مشاوره کمک کند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم  کرمان و راور نیز حمایت خود را از خواسته‌های سازمان نظام روان شناسی و مشاوره اعلام کرد.

احمد حاجبی نماینده وزارت بهداشت، توجه به اسناد بالا دستی را مورد تأکید قرار داد.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، با تاکید بر اینکه بهتر است سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، درخواست‌های خود را جهت تصحیح قوانین، برطرف کردن نقص قوانین و سایر امور به مجلس ارائه کند، خواستار جلسه هماهنگی با حضور مسئولین اجرایی جهت رفع اختلافات گذشته شد.

در پایان این نشست مقرر شد، جلسات هماهنگی در مجلس برگزار شود و اطلاعات لازم را سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به مجلس ارائه کند تا اقدامات لازم انجام گیرد.

ارسال نظر