شناسه خبر : 9059

تنها ۵ درصد دام سبک خراسان شمالی بیمه هستند

تنها ۵ درصد دام سبک خراسان شمالی بیمه هستند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تنها ۵ درصد از ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک استان بیمه هستند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد محمدزاده اظهار داشت: از مجموع دام های سبک استان یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس گوسفند و مابقی بز هستند.

وی گفت: همچنین در این استان ۸۱ هزار دام سنگین وجود دارد که تنها ۲ درصد از این تعداد دام هم بیمه شده اند.

محمدزاده علت استقبال کم رنگ دامداران از بیمه دامی را پایین بودن غرامت و روند سخت اداری در دریافت غرامت دانست و افزود: به ازای تلف شدن هر یک راس دام سبک چهار میلیون ریال غرامت پرداخت می شود این در حالی است که قیمت هر راس دام سه تا پنج برابر این میزان است.

وی بر شناسنامه دار کردن دام ها در استان تاکید کرد و گفت: تاکنون ۴۴ هزار و ۱۹۱ راس دام سبک و یک‌هزار و ۴۴۶ راس دام سنگینن دارای هویت و شناسنامه شده و کد ۱۵ رقمی دریافت کرده اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: هرگونه نقل و انتقال دام بدون شناسنامه، قاچاق محسوب و برابر قانون با آن برخورد می‌شود.

محمدزاده اظهار داشت: دام های عشایر با مجوز به مناطق قشلاقی انتقال یافتند اما باید دامداران نسبت به کد ۱۵ رقمی اقدام کنند.

وی از دامداران خواست تا در صورت نیاز به حمل و نقل دام های سنگین و همچنین سبک، نسبت به دریافت کد ۱۵ رقمی و شناسنامه دار کردن دام خود اقدام کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: علاوه بر شناسنامه دار کردن دام ها، بیمه دام نیز اجباری شده است که با اجرای این طرح همزمان انجام می شود.

محمدزاده گفت: به ازای پلاک گذاری و بیمه هر راس دام سبک ۵۰ هزار ریال و به ازای هر راس دام سنگین یک میلیون ریال وجه نقد از دامداران دریافت می شود.

وی اظهار داشت: تمامی اطلاعات مربوط به دام در خصوص نژاد دام، تاریخ تولد، جنسیت، کد گله، نام و شماره تلفن صاحب دام و موارد دیگر در این کد تعریف شده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: شناسنامه دار کردن دام علاوه بر صیانت از ذخایر ژنتیکی، سبب سهولت در ردیابی دام در نقل و انتقال و خرید و فروش ها می شود.

وی گفت: همچنین شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق دام خواهد شد، تمام دام ها در سامانه اصلاح نژاد دام کشور ثبت می شوند.

وی با بیان اینکه تمامی زیر ساخت ها و امکانات برای هویت دار کردن دام ها در این استان فراهم است افزود: با بخش های مختلف از جمله صندوق های بیمه، اتحادیه های دام داران و تعدادی از بخش های خصوص هماهنگی برای اجرا این طرح انجام شده و پلاک نیز به اندازه وجود دارد.

خراسان شمالی در زنجیره تولیدو ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه ۹ کشور را دارد.

 ۷۰۰ هزار راس دام سبک استان مربوط به عشایر است.

سه میلیون واحد دامی در خراسان شمالی نگهداری می شود، این استان قطب دامپروری کشور است.

ارسال نظر