شناسه خبر : 9024

۳۲هزار تهرانی متقاضی یارانه دولت برای بیمه سلامت

۳۲هزار تهرانی متقاضی یارانه دولت برای بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به آمار تهرانی‌های فاقد پوشش بیمه درمانی و لزوم مراجعه هر چه زودتر افراد برای بیمه کردن خود، در عین حال گفت: در طرح پوشش اجباری بیمه سلامت، تاکنون ۳۲ هزار تهرانی متقاضی حمایت و یارانه دولتی هستند که اسامی آن‌ها برای ارزیابی وسیع به وزارت رفاه ارسال شده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، سید محمد حسینی با اشاره به آغاز پوشش بیمه اجباری سلامت از ۱۳ آبان ماه امسال و همچنین اجرای این برنامه در تهران، گفت: پیش بینی ما این است که 15 درصد از جمعیت تهران یعنی آماری بالغ بر یک میلیون نفر، فاقد هر گونه پوشش بیمه درمانی هستند.

ارزیابی وسیع ۳۲هزار تهرانیِ متقاضی یارانه بیمه سلامت در انتظار اعلام نظر وزارت رفاه

وی در این باره ادامه داد: در این راستا ۶۳ هزار بیمه‌شده بیمه سلامت در تهران، دفاترشان نیازمند تعویض بود که با اعتبار شش ماهه تعویض شد. به دنبال فراخوان برای پوشش بیمه اجباری سلامت نیز تا کنون ۱۱۵هزار تن ثبت نام کرده‌اند که از این میان ۳۲هزار نفر درخواست حمایت دولتی برای پرداخت حق بیمه داشته‌اند که اطلاعات این افراد برای ارزیابی وسع به وزارت رفاه ارسال شده است و در این زمینه از وزارت رفاه گله‌مند هستیم؛ چراکه طبق قانون باید طی مدت یک ماه اسامی ارسالی تعیین تکلیف می‌شدند و ارزیابی وسع مقداری طول کشیده است ... البته سازمان مرکزی این موضوع را از وزارت رفاه پیگیر است. طبق آیین‌نامه بیمه اجباری سلامت، حق بیمه سه دهک اول با دولت خواهد بود و دهک چهارم ۵۰ درصد حق بیمه و دهک پنجم به بالا هم تمام حق بیمه را باید بپردازند. تاکید آن است که یارانه دولت برای بیمه سلامت صرف دهک‌های اولیه شود.

حسینی همچنین گفت: از طرفی هم با توجه به آمار موجود، متاسفانه حدود ۹۰۰ هزار نفر در تهران هنوز برای پوشش بیمه‌ای خود اقدام نکرده‌اند و ظاهرا این امر را موکول کرده‌اند به زمان بیماری. به این افراد توصیه اکیدمان آن است که در زمان سلامت برای بیمه خود اقدام کنند تا هنگام بیماری مشمول ۱۰ روز زمان انتظار برای بیمه شدن، نشوند.

بیمه روی تخت حذف شد

توصیه به تهرانی‌هایی که هنوز بیمه درمانی ندارند

وی با اشاره به "حذف بیمه روی تخت" به دنبال پوشش بیمه اجباری سلامت، تاکید کرد: لازم است افراد فاقد پوشش بیمه درمانی، جهت بیمه کردن خود اقدام کنند. مردم باید بدانند اگر فردی خودش را بیمه نکند و این امر را به زمان بیماری موکول کند، مشمول ۱۰ روز زمان انتظار می‌شود. بنابراین افراد با بیمه کردن خود، کاری کنند که مشمول این ۱۰ روز زمان انتظار نشوند. لازم است افراد در زمان سلامتی، خودشان را بیمه کنند.

حق بیمه‌ای که در پوشش اجباری بیمه سلامت باید بپردازید

وی درباره حق بیمه پرداختی در پوشش بیمه اجباری سلامت، گفت: حق بیمه‌های پرداختی به شرط خانوار است و این رقم برای فردی که کل حق بیمه را طبق قانون باید بپردازد رقمی بالغ بر ۵۸۰ هزار تومان به صورت سالیانه و بابت هر فرد است؛ یعنی رقمی معادل ۴۸هزار و ۴۰۰ تومان به صورت ماهانه. بالطبع فردی که طبق قانون و آزمون ارزیابی وسع مکلف به پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه باشد، باید سالانه ۲۹۰ هزار تومان حق بینع بپردازد.

تنها بیمه پایه درمان دولتی و رایگان

وی با بیان اینکه بیمه سلامت تنها بیمه پایه درمانی رایگان دولتی کشور است، گفت: پایین‌ترین دهک‌های جامعه تحت پوشش بیمه سلامت هستند. از طرفی هفت درصد حقوق کارکنان جهت حق بیمه سلامت کسر می‌شود و از این محل ما جمعا ماهانه حدود هفت میلیارد تومان در تهران درآمد داریم؛ این درحالیست که ماهانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بابت مباحث سلامت در تهران هزینه می‌کنیم. باز هم تاکید داریم که منابع دولت در حوزه سلامت باید صرف دهک‌های اولیه شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران درباره چگونگی ارایه خدمات به افراد فاقد بیمه درمانی در شرایط اورژانس نیز گفت: در شرایط اورژانسی نیز افراد می‌توانند با دریافت گواهی بیمارستان به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و در این صورت برایشان معرفی‌نامه صادر می‌شود و می‌توانند از خدمات استفاده کنند.

وی در پاسخ به ایسنا درباره وضعیت بیماران خاص و حق بیمه پرداختی از سوی آنها تاکید کرد که بیماران خاص از این موارد مستثنی هستند و بیمه آنها همچنان رایگان است.

لزوم افزایش سواد سلامت مردم

خدمات پزشکی را با خدمات لوکس هتلی اشتباه نگیرید

حسینی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم افزایش اطلاعات سواد سلامت مردم و اتخاذ راهکارها و روش‌هایی برای بالا بردن اطلاعات سلامتی آنها، گفت: یکی از مشکلات آموزش پزشکی ما و برخی دیگر از کشورها، قبل از اینکه به مباحث ساختاری و سواد و تخصص پزشکان مربوط شود، به آموزش‌هایی که به مردم داده می‌شود، بازمی‌گردد. مردم باید بدانند که در صورت توانمندی در حوزه سلامت، چطور هزینه‌هایشان در این زمینه کاهش می‌یابد، یا اینکه به چه خدمتی در این حوزه نیاز دارند و خدمت مورد نیاز را از کجا و با چه قیمتی باید دریافت کنند. مردم باید بدانند که خدمات پزشکی را با خدمات لوکس هتلی اشتباه نگیرند و الزاما بستری در یک مکان لوکس‌تر به معنی دریافت خدمات با کیفیت‌تر نیست.

حسینی در همین راستا ادامه داد: اغلب مرگ‌ها قابل پیشگیری است و این درحالیست که مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها از علل اصلی مرگ و میر در کشور هستند و بیماری‌هایی چون دیابت نیز با شیب تندی در حال افزایش است و آمار دیابت در ایرانیان به حدود ۱۰ درصد رسیده است. بنابراین باید مردم به سلامتی خود اهمیت دهند و سبک زندگی صحیح را فراگیرند و به عنوان مثال چرا باید مردم ایران در مصرف سرانه نوشابه در دنیا اول هستند؟. در مجموع اطلاعات و فرهنگ سلامتی مردم نیازمند دستکاری است و در این زمینه نیز حمایت رسانه‌ها هستیم.

داروخانه می‌تواند از پذیرش دفترچه بیمه خودداری کند؟

حسینی در پاسخ به سوال ایسنا درباره خودداری برخی موسسات درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد از پذیرش دفترچه بیمه شدگان به بهانه بدهی سازمان بیمه‌گر، گفت: موسسات درمانی پشت نوبت قرارداد با بیمه هستند و این طور نیست که اخذ تعرفه از بیمار به صورت آزاد یا بیمه‌ای، دلبخواه آن موسسه یا داروخانه طرف قرارداد باشد و مراکز طرف قرارداد به هیچ وجه مجاز به انجام چنین اقداماتی نیستند. البته ممکن است برخی داروهای خارجی در تعهد بیمه نباشند و آزاد حساب شوند و همچنین بیمه شدگان رایگان نیز جهت دریافت خدمات باید به مراکز دولتی مراجعه کنند و در غیر این صورت باید به صورت آزاد خدمات‌شان را از بخش خصوصی دریافت کنند. در چنین مواردی ممکن است بیمار به اشتباه تصور کند که از پذیرش دفترچه‌ خودداری شده است.

تخلفات را به ۱۶۶۶ اعلام کنید

وی تاکید کرد: در هر حال لازم است که مردم موارد و شکایات خود را به سامانه ۱۶۶۶ اطلاع دهند و مطمئن باشند که بازرس‌های سازمان موارد را به طور دقیق بررسی کرده و طبق قانون، برخورد لازم با تخلفات احتمالی صورت خواهد گرفت.

آخرین وضعیت پرداخت‌های بیمه سلامت استان تهران به پزشکان و مراکز طرف قرارداد

وی همچنین درباره آخرین وضعیت پرداختی‌های بیمه سلامت استان تهران به پزشکان و مراکز طرف قرارداد گفت: اگرچه در پرداختی‌هایمان عقب هستیم اما با موسسات طرف قرارداد تعامل کردیم که از ابتدای امسال هر ماه یک پرداختی داشته باشیم. بر این اساس در بخش داروخانه‌های بخش خصوصی، تا شهریور ماه مطالبات ۹۸ را پرداخت کرده‌ایم. در بیمارستان‌های خصوصی نیز تا تیر ۹۸ پرداخت شده است و در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به مرداد ۹۸ رسیده‌ایم. در این زمینه نیز چشم امیدمان به دولت است که مبالغ به موقع برسد و بتوانیم مطالبات را بپردازیم. همچنین ما بر سر قول خود هستیم و موسساتی که به صورت الکترونیک کار می‌کنند پرداختی‌هایشان جلوتر است و تا آبان ماه مطالبات آنها پرداخت شده است.

نمایندگان مجلس در بودجه ۹۹ شرایط بیمه سلامت را درک کنند

وی همچنین با اشاره به تخصیص‌های اعتبارات در سال ۹۸ و ۹۷ افزود: سال گذشته سال ضررداری نبود اما در عین حال بعضی از منابع‌مان نیز محقق نشد و مقداری از بدهی‌هایمان به موسسات در نتیجه همین موضوع است. در هر حال از نمایندگان مجلس انتظار داریم که در بحث بودجه سال آینده شرایط بیمه سلامت را درک کنند و این موضوع را مد نظر داشته باشند که بیمه سلامت، بیمه اقشار ضعیف جامعه است. البته ما خود نیز با نمایندگان ارتباط  می گیریم و اطلاعات تخصصی را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

ارسال نظر