شناسه خبر : 9022

۹۰ هزار کارگر بیمه شده در بخش زراعت و باغ در مازندران مشغول به‌کار هستند

90 هزار کارگر بیمه شده در بخش زراعت و باغ  در مازندران مشغول به‌کار هستند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به ارتقا سطح بیمه محصولات کشاورزی استان گفت: بیمه کشاورزان در استان مازندران جدی گرفته شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از تسنیم، حسن خیریان‌پور صبح امروز در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری مازندران اظهار داشت: مازندران استانی مهم در بخش کشاورزی و باغی است که در کنار تولید باید به کشاورز و باغدار در زمینه بیمه توجه شود.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه عشایر و روستایی در زمینه بیمه کارگران و کشاورزانی که نیمی از فصل را بیکار هستند اقدامات و تسهیلات لازم را صورت دهد.

خیریان‌پور در زمینه دریافت تسهیلات روستاییان، تصریح کرد: وقتی تسهیلات پرداخت می‌شود باید در قبال آن  تعهد اشتغال و نظارت و بازرسی از طریق بانک عامل و دستگاه مرتبط انجام شود.

تقویت کشت مجدد محصولات کشاورزی در مازندران

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: ضریب کشت استان 1.7 است و 70 درصد از اراضی زراعی استان حداقل دوبار زیرکشت مجدد می‌رود و بیشترین محصول برنج و گندم است. در بحث زراعت 50 تا 60 هزار هکتار سالانه گندم و 220 هزار هکتار برنج در استان کشت می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه اراضی بدون کشت نداریم و کشاورز پس از برداشت برنج یا گندم به کشت جو، شبدر، یونجه و سبزیجات اقدام می‌کند.

شهیدی‌فر بیان کرد: مازندران 2.3 دهم اراضی کشاورزی کشور را داراست و بدانیم تولید و اراضی مازندران نسبت به نقاط دیگر متفاوت است و کشاورز راضی نیست اراضی خود را بایر بگذارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کارگران مشمول در بحث زراعت بیمه شدند  و برای ماه‌هایی که بیکار هستند نیز باید بیمه شوند و در زمینه تقویت این طرح کوشا باشیم تا تولیدکنندگان مشغول به فعالیت باشند.

طرح بیمه باغداران در مازندران تداوم دارد

علی اصغر محمودی در این جلسه اظهار داشت: طبق قانون بیمه اجباری یا اختیاری بوده و کارگاه‌ها مشمول قانون کار هستند. بیمه کارگران اجباری است و کارفرما در هر شرایطی باید کارگر را بیمه کند.

وی افزود: در صندوق عشایری و روستایی برای حمایت از اقشاری که توان پرداخت ندارند، بیمه افراد اختیاری است.

محمودی با بیان اینکه از مجموع 56 هزار کارگر بیمه شده در بخش زراعت و باغ حدود 34 هزار نفر در بخش زراعت مشغول به‌کار هستند تصریح کرد: در زمینه بیمه باغبانی مشکل نداریم اما آن بخش از زمین‌هایی که در شش ماه از سال کشت و کشاورزی می‌شود اما شش ماه بعد بیکار هستند برای استفاده از مزایای بیمه می‌توانند با انعقاد قرار داد اختیاری حق سهم خود را پرداخت کند.

محمودی گفت: کارگاه‌هایی که  یارانه دریافت می‌کنند 20 درصد سهم کارفرما توسط دولت پرداخت می‌شود در این راستا راستی  آزمایی توسط دولت نیز صورت می‌گیرد.

مدیر بیمه روستایی و عشایری مازندران گفت: مازندران که استانی کشاورزی بوده و  نیمی از جمعیت استان در روستا زندگی می‌کنند باید بحث بیمه در این مناطق پررنگ‌تر شود.

محمد ابراهیمی افزود: امسال سهم بیمه استان، 10 هزار و 500 نفر بوده که به 15 هزار تفر افزایش یافت و تاکنون 13 هزار نفر در استان بیمه شدند تا از خدمات بهره‌مند شوند.

وی گفت: صیادان، ناجیان غریق، کشاورزان، کارگران فصلی و دیگر کارکرانی که در نیمی از سال تحت پوشش  بیمه نیستند می‌توانند از خدمات بیمه روستایی و عشایری استفاده کنند 

ابراهیمی بیان کرد: با توجه به حق بیمه‌ها، ساماندهی تسهیلات و خدمات در راستای ارائه خدمات به روستاییان و عشایر پررنگ‌تر عمل کنیم تا همه کشاورزان از خدمات بیمه استفاده کنند.

ارسال نظر