عملکرد سازمان‌ها در کاهش تصادفات بی‌فایده است/سازمان راهداری با مبلغ بیمه‌ها نمی تواند نقاط حادثه‌خیز را اصلاح کند

عملکرد سازمان‌ها در کاهش تصادفات بی‌فایده است/سازمان راهداری با مبلغ بیمه‌ها نمی تواند نقاط حادثه‌خیز را اصلاح کند

دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه‌گران ایران اظهار کرد: هر سازمانی که بخشی از مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال (بند الف تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۹۹ ) را دریافت می‌کند، باید به اندازه سهم خود در کاهش تصادفات رانندگی که منجر به جرح و فوت می‌شود تاثیرگذار باشد.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، علی اصغر عنایت درگفت‌وگو با چابک آنلاین، گفت: امسال نسبت به سال گذشته نه تنها تصادفات کاهش نداشت بلکه بر اساس گزارش پزشکی قانونی این میزان افزایش هم یافته است.

وی افزود: البته برای بررسی تبعات افزایش میزان تصادفات بر شرکت های بیمه تنها نباید به آمار کشته شده ها کفایت کرد زیرا خسارت های جرحی و دیه جرح بیشترین خسارت را در این بیمه نامه به شرکت های بیمه می زند.

وی، با اشاره به زیان ده بودن ر شته بیمه نامه ثالث برای شرکت های بیمه ای  بیان کرد: نسبت ضریب خسارت این رشته 115 درصد بوده یعنی به ازای هر 100 تومانی که شرکت های بیمه از بیمه گذاران دریافت کرده 115 تومان غرامت می پردازند هر چند که شرکت های بیمه ای حدود 21 درصد حق بیمه دریافتی را به سازمان های مختلف پرداخت می کنند.

دبیرکارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران توضیح داد: شرکت های بیمه ای  10 درصد حق بیمه دریافتی را به وزارت بهداشت و 8 درصد به صندوق تامین خسارت های بدنی برای جبران خسارتهایی که در تعهد شرکت های بیمه نیست پرداخت می کنند، همچنین حدود 3 درصد هم مبلغ 3000 میلیارد ریالی می شود که در لایحه بودجه99 بر شرکت های بیمه تکلیف شده است.

 عنایت گفت که "سازمان راهداری با مبلغی که از بیمه ها دریافت می کند نمی تواند نقاط حادثه خیز را اصلاح کند" و افزود:  فکر نمی کنم که سال گذشته 10 مورد از نقاط حادثه خیز هم اصلاح شده باشد.

وی در واکنش به این مطلب که" سه سازمان مذکور، در لایحه بودجه 99 ملزم شده اند گزارش عملکرد خود از نحوه هزینه وجوه دریافتی از شرکت های بیمه را هر سه ماه یکبار به بیمه مرکزی ارائه کنند."، گفت: هر سازمانی  که بخشی از مبلغ 3 هزار میلیارد رادریافت می کند  باید به اندازه سهم خود در کاهش تصادفات رانندگی که منجر به جرح و فوت می شود تاثیر گذار باشد که در عمل این اتفاق در چند سال اخیر اتفاق نیافتاده است.

دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران اظهار کرد: شرکت های بیمه در بیمه نامه شخص ثالث تنها تعهدات جانی ندارند بلکه خسارت های مالی هم در این بیمه نامه مطرح است.

عنایت ادامه داد: در یکسال گذشته قیمت قطعات خودرو و لوازم جانبی اتومبیل های داخلی 3 تا 5 برابر و قیمت قطعات خودرو و لوازم جانبی اتومبیل های خارجی تا 6 برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد که "حتی با فرض اینکه خسارت های مالی هم ثابت بوده باشد، میانگین خسارت شرکت های بیمه بالا رفته است."

دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران افزود: نسبت خسارت شرکت های بیمه 85 درصد خسارت بدنی و 15 درصد خسارت جانی بوده اما در حال حاضر در بعضی از شرکت های بیمه 20تا25 درصد خسارت های آنها مالی است یعنی شرکت های بیمه هم افزایش خسارت های جانی داشته و هم افزایش خسارت های مالی داشته اند.

ارسال نظر