شناسه خبر : 8867

تمام مزدبگیرهای فاقد بیمه‌ تحت پوشش قرار می‌گیرند

تمام مزدبگیرهای فاقد بیمه‌  تحت پوشش قرار می‌گیرند

نشست شورای هماهنگی ادارات تابعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با حضور مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور برگزار شد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، در این نشست که مدیرکل امور روستایی استاندار نیز در آن حضور داشت، مشکلات و نارسایی‌های جامعه روستایی استان بررسی و بر توجه بیش از پیش به روستاها، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای روستاییان و بازنگری در بخشی از قوانین و آیین‌نامه‌های صندوق تاکید شد.

در ابتدای این جلسه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به حضور نیروهای متخصص و کارآمد در رأس امور صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور گفت: این امر در موفقیت صندوق و تحقق برنامه‌های ابلاغی آن نقش اساسی ایفا کرده است.

میراحد حسینی، محمدنظری را جزو مدیران جوان، کاربلد و وظیفه‌شناس استان دانست و اظهار داشت: پیشتازی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان، مرهون زحمات شبانه‌روزی مدیران و پرسنل این صندوق و همدلی و هم افزایی ادارات و نهادهای استان است.

 

مشکل کارفرمایان روستایی در بیمه کارگران

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت آماری صندوق گفت: هم اکنون 118 هزار نفر بیمه شده فعال در استان داریم که 41 درصد جمعیت مشمول را تشکیل می‌دهند.

محمد نظری با بیان اینکه موفقیت‌های فعلی صندوق ماحصل حمایت نهادهای و سازمان‌های دولتی به‌ویژه ادرات تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور و شوراها و تلاش‌های کارگزاران است، گفت: البته یکسری مشکلات و نارسایی‌ها در روند امور وجود دارد که بیشترشان از قوانین و آیین‌نامه‌های صندوق ناشی می‌شوند.

وی با اشاره به وجود واحدهای صنفی و تولیدی متعدد در روستاها، اظهار داشت: کارفرمایان روستایی با توجه به پایین بودن توان مالی‌شان نمی‌توانند کارگران واحدهای خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند، برای همین انتظار دارند با بازنگری در قوانین بیمه‌ای کشور، امکان بهره‌مندی کارگران واحدهای تولیدی روستایی از بیمه اجتماعی روستاییان فراهم شود.

 

درخواست سرمایه‌گذاری صندوق در آذربایجان‌شرقی

در ادامه این جلسه، تقی کرمی، مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعامل بالای استانداری و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان استان، گفت: دهیاران استان سربازان و نیروهای صندوق بیمه اجتماعی در حوزه ترغیب و تشویق روستاییان برای بهره‌گیری بیشتر از خدمات صندوق هستند.

 

هماهنگی؛ حلقه مفقوده صندوق در کشور

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور نیز در این جلسه گفت: آمار دو برابری بیمه‌شدگان صندوق در آذربایجان‌شرقی نسبت به میانگین کشوری، نشانه وجود پتانسیل‌های فرهنگی و اقتصادی در این استان است.

علی شیرکانی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی علاوه بر قطب فرهنگی و اقتصادی بودن، قطب هماهنگی هم هست، افزود: هماهنگی‌ای که در این استان وجود دارد، در اغلب استان‌های کشور دیده نمی‌شود و به نوعی حلقه مفقوده صندوق به حساب می‌آید.

وی در ادامه با بیان اینکه 80 درصد مسائل و مشکلات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط به بنگاه‌های اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی است، اظهار داشت: این درحالیست که امسال از بودجه 122 هزار میلیاردی سازمان تامین اجتماعی در خوشبینانه‌ترین شرایط 5 هزار و از بودجه 53 هزار میلیاردی صندوق بازنشستگی کشوری تنها 2.5 هزار میلیارد تومانش توسط شستا و بنگاه‌های اقتصادی این دو صندوق تامین خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، از شرکت‌داری به عنوان سم برای صندوق‌ها نام برد و گفت: اگر بخواهیم به امانتی که مردم به دست ما سپرده، وفادار بمانیم نباید به سمت شرکت‌داری برویم. تجربه نشان داده که صندوق‌ها بنگاه‌دارهای خوبی نیستند و به جای بنگاه‌داری، صندوق‌ها بهتر است سهامدار خرد باشند.

 

صیانت از صندوق برای نظام یک موضوع حیثیتی است

شیرکانی با اشاره به اینکه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان تنها صندوق بیمه اجتماعی است که بنیان و اساس آن در جمهوری اسلامی نهاده شده، گفت: حفظ و صیانت از این صندوق برای نظام ما یک موضوع حیثیتی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: همانگونه که قبلا نیز گفته‌ام این صندوق محصول دوره بلوغ جمهوری اسلامی است و در راستای تحقق اصل 29 قانون تاسیس شده، اما باید توجه داشت که تاکنون فقط نسخه روستایی و عشایری طرح اجرا شده است.

شیرکانی ادامه داد: براساس طرحی که پیش نویس لایحه‌اش در دولت تدبیر وامید آماده شده، قرار است تمام مزدبگیرهایی که هیچ بیمه‌ای ندارند، به نوعی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اصل پایداری صندوق، گفت: بیشترین دریافتی صندوق از بیمه‌شدگان در طول سال تنها 660 هزار تومان است که کمتر از یک سوم دریافتی بیمه تامین اجتماعی است. بنابراین در شرایط فعلی امکان افزودن خدمات درمانی مستقیم وجود ندارد.

ارسال نظر