شناسه خبر : 8850

کمتر از یک درصد از دام‌های عشایری آذربایجان‌غربی بیمه هستند

کمتر از یک درصد از دام‌های عشایری آذربایجان‌غربی بیمه هستند

سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۱ هزار و ۴۴۳ راس از دام‌های عشایری این استان بیمه هستند که با توجه به تعداد دام در اختیار عشایر استان این آمار کمتر از یک‌درصد برآورد می‌شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی بهادری بیان کرد: عشایر برای جلوگیری از خسارت‌های حوادث طبیعی و غیرطبیعی و انواع بیماری‌های دام همچنین حفظ سرمایه دامی به شرکت تعاونی عشایری در شهرستان‌ها و اتحادیه تعاونی عشایر در استان مراجعه کرده و نسبت به بیمه دام‌های خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی از جمله تب مالت (بروسلوز )، تب برفکی، آبله، بیماری‌های عفونی قرنطینه‌ای و نوظهور همچنین تخریب آغل ناشی از عوامل و خسارات طبیعی،  زلزله، سرما و یخ‌زدگی، سیل، صاعقه،  شاربون (سیاه زخم )، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و هاری از جمله عوامل خطری است که شامل خسارت بیمه می‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های بیمه‌ای اظهار داشت: حق بیمه برای دام‌های کوچک ۶۲ هزار ریال بوده که از این میزان ۲۶ هزار ریال سهم بیمه‌گزار و مابقی سهم دولت است.

سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: همچنین ۱۰۶ هزار ریال در دام‌های بزرگ سهم بیمه گزار و ۴۱۷ هزار ریال سهم دولت است.

بهادری اضافه کرد: دولت در طرح حمایتی بیمه دام عشایر بیش از ۵۰ درصد مبلغ حق بیمه را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد محصولات دامی آذربایجان‌غربی توسط ۲ میلیون واحد دامی عشایر تولید می‌شود، گفت: عشایر استان سالانه ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: همچنین یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مرتع و۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر این استان است.

عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی دارند که ۶۰ هزار واحد از این دام‌ها، دام بزرگ و مابقی دام کوچک هستند.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد زیرپوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

ارسال نظر