شناسه خبر : 8832

ماهیت بیمه امنیت بخشی به جامعه است

ماهیت بیمه امنیت بخشی به جامعه است

رئیس جمهور ماهیت بیمه را امنیت بخشی به جامعه دانست و تاکید کرد: کار بیمه و عملکرد این صنعت باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس آرامش کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا حسن روحانی در همایش بیمه و توسعه ضمن تبریک روز بیمه به تمامی دست اندرکاران، مسئولان و پژوهشگران صنعت بیمه با بیان اینکه در ظاهر صنعت بیمه بیشتر در قالب اقتصادی و جزو بازار‌های مالی در کنار بازار سرمایه و پول گنجانده می‌شود، افزود: واقعیت این است که ماهیت بیمه، تامین امنیت بخشی به جامعه است، یعنی بیمه ذیل تامین اجتماعی است.

رئیس جمهور گفت: بیمه می‌خواهد به جامعه اعم از کشاورز، تولیدکننده، صنعتگر و تمامی بخش‌ها و مردم عادی که زندگی روزمره دارند، بگوید برای روز سختی به آنان اطمینان می‌دهد.

وی افزود: بیمه می‌خواهد به مردم بگوید در روز خسارت و مشکلات شما تنها نیستید و یار و یاوری دارید به نام صنعت بیمه.

رئیس جمهور در ادامه گفت: کار بیمه و فعالیت‌های این صنعت و شرکت‌های مربوطه باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس آرامش کنند.

روحانی همچنین افزود: کارشناسی فوری، تعیین خسارت و پرداخت خسارت اصل تامین است و تامین اجتماعی یعنی دادن امنیت، و شما اهالی صنعت بیمه باید به مردم امنیت و آرامش بدهید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنعت بیمه در شرایط امروز برای ما از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخودار است، گفت: اگر ما بتوانیم موضوعات تحت قرارداد بیمه را توسعه دهیم، به تمام آن مواردی که به طور احتمال در زندگی ما پیش می‌آید، امنیت و آرامش خواهد داد.

 روحانی با اشاره به اینکه ما کشوری هستیم که در معرض ریسک‌های خاص خودمان قرار داریم، افزود: کشوری هستیم که در چهل و یک سال گذشته تحت فشار‌های تحریمی بودیم به ویژه در این دو سال اخیر که شدیدترین فشار تحریمی بر ما وارد شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: تمام تلاش دولت یازدهم و دولت دوازدهم این بود که این ریسک را به حداقل کاهش دهد. ریسک را معمولا نمی‌توان به صفر رساند، اما می‌توان آن را کاهش داد.

شما (فعالان بیمه و توسعه) بعد از برجام دیدید که کارتان آسان شد، صنعت بیمه رونق یافت و ارتباط شما با بیمه‌های جهانی تسهیل شد، مشارکت‌ها بیشتر شد، تولید حرکت کرد، شرکت‌های خارجی به ایران آمدند و قرارداد‌ها امضا شد و تنها یک کشور در آن شرایط ۵۰ میلیارد دلار به ما اعتبار داد.

رئیس جمهور گفت: یک تحول بسیار بزرگ و عظیم و سرمایه گذاری در کشور آغاز شد، یکی از رهبران بزرگ آسیایی به من می‌گفت «بعد از برجام ما کم کم با چشم حسادت به ایران نگاه می‌کردیم و می‌دیدیم که هرچه سرمایه گذار و صنعتگر و بانک است، به سمت تهران سرازیر شده اند؛ چه خبر است و ایران چه بهشت برینی است که همه برای آن مسابقه گذاشته اند»، یک شرایط مناسبی ایجاد شد.

روحانی افزود: لازم بود که ما این قرارداد و توافق (برجام) را حفظ کنیم، اینجا محل طرح این مسایل نیست و اگر زنده ماندم در آینده خواهم گفت که ما با چه دردسر‌هایی برجام را نگه داشتیم و چه فشار‌هایی روی ما بود.

رئیس جمهور گفت: به هر قیمتی بود؛ من نگذاشتم که ایران ناقض این عهدنامه باشد. گفتیم اگر این عهدنامه و توافق قرار است روزی نقض شود، به دست ما نقض نخواهد شد.

روحانی افزود: ما مسلمانیم و به تعبیر قرآن به عهد خود راعون هستیم، چیزی را به سادگی امضا نمی‌کنیم، اما اگر امضا کردیم؛ پای امضایمان می‌مانیم.

 روحانی در ادامه خطاب به حاضران در همایش افزود: شما صاحبان کاهش خسارت و ریسک در زندگی مردم هستید؛ این وظیفه در سطحی بالاتر بر عهده دولت است و ما به عنوان دولت باید ریسک در زندگی مردم را کاهش دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما مشکلی با مذاکره نداریم، افزود: در شرایطی که حق ما تامین نشود، همه باید دست به دست هم بدهیم، صنعت بیمه در کنار بازار سرمایه، در کنار بانک ها، در کنار کار آفرینان، در کنار نیروی کار و در کنار دانشگاه‌ها همه باید متحد باشیم.

 روحانی با یادآوری اینکه تحریم ریسک آفرین است، افزود: تحریم در صادرات، واردات، سرمایه گذاری، ریسک درست می‌کند و شرایط طبیعی نیست در این مواقع و کمی غیرعادی می‌شود و در این شرایط شما باید وارد شوید، آن جا‌هایی که توان دارید، هماهنگ کنید با همه آن‌هایی که در این صحنه احتمال ریسک می‌دهند و از طرف دیگر با همکاری بیمه‌ای شرکت‌های کشور‌های دیگر بیاییم، پوشش بدهیم برای جا‌هایی که ریسک رقم بسیار بالایی است.

رئیس جمهور افزود: شما ببینید در این تحریم‌ها در کنار بانک، بیمه هم در تحریم قرار می‌گیرد، فروش نفت، فروش سایر اجناس صادراتی ما و اینکه بیمه به عنوان اولین موضوع در تحریم آمریکا قرار می‌گیرد، نشان دهنده اهمیت بیمه است، بدون بیمه راه ریسک آن قدر بالاست که نمی‌شود کاری را انجام داد، چون هر سرمایه گذاری هر کشاورز و صنعت گری تا حدی ریسک را تحمل می‌کند.

 فرهنگ بیمه باید در کشور گسترش یابد 

رئیس جمهور گفت: باید فرهنگ بیمه در کشور رشد کند و این کار بر عهده رسانه‌ها، صداوسیما و فضای مجازی است و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ را گسترش دهیم.

 روحانی با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله خیز است و در خط زلزله قرار دارد، گفت: برخی دیگر از کشور‌ها نیز همین وضعیت را دارند و ژاپن یکی از این نمونه هاست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه من در ژاپن در یک روز سه بار زلزله را احساس کردم، افزود: معمولا ساختمان‌ها در این کشور مقاوم است و مردم آرامش دارند و مقاوم سازی ساختمان‌ها جلوی ریسک را گرفته است.

 روحانی گفت: تمام مناطقی که زلزله آمد و بازدیدی که من از شهرستان میانه وسراب و روستا‌های این منطقه داشتم دیدم که خانه‌هایی که به خاطر زلزله‌های سابق بازسازی و مرمت شده آسیب ندیده و حتی یک ترک هم برنداشته اند، اما خانه‌هایی که بازسازی نشده بودند و به شکل قدیم باقی مانده بودند خسارت دیدند.

رئیس جمهور در ادامه از مردم خواست زندگی خود را با بیمه بیشتر نزدیک کنند و افزود: باید فرهنگ بیمه در کشور رشد کند و این کار بر عهده رسانه‌ها، صداوسیما و فضای مجازی است و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ را گسترش دهیم.

آقای روحانی خطاب به صنعتگران بیمه گفت: شما باید مردم را تشویق کنید برای اینکه به سمت بیمه بیایند و این فرهنگ گسترش یابد و سرعت عمل در انجام خدمات بیمه‌ای می‌تواند فرهنگ بیمه را در کشور رشد دهد.

وی با بیان اینکه از ۳۲ شرکت بیمه در کشور ۳۱ شرکت غیر دولتی است، افزود: هر قدر فرهنگ بیمه در کشور رشد یابد تولید و بازار سرمایه نیز رونق می‌یابد و این باعث خواهد شد که امنیت مردم نیز تامین شود و از سوی دیگر موجب رشد اقتصادی و حرکت در تولید خواهد شد.

 شرکت‌های بیمه‌ای در سراسر کشور فعال باشند 

رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ هزار نفر در شرکت‌های بیمه‌ای فعال هستند، گفت: از شرکت‌های بیمه می‌خواهم برای انواع بیمه در سراسر کشور فعال باشند و صدا و سیما نیز انواع بیمه را تبلیغ و ترویج کند.

 روحانی با اشاره به اینکه ابتدای دولت دوازدهم با دو حادثه طبیعی روبرو شدیم، افزود: زلزله کم نظیر کرمانشاه که بالای ۷ ریشتر بود آسیب‌های فراوانی به زیرساخت‌های این استان وارد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۱۰۷ هزار و ۷۱۰ واحد مسکونی در این منطقه بر اثر زلزله دچار خسارت شد، گفت: این واحد‌ها نیاز به مرمت و بازسازی داشت و تمام واحد‌هایی که نیاز به مرمت و بازسازی داشتند در مدت یک سال انجام شد و این کار بسیار عظیم و بزرگی به شمار می‌رود.

 روحانی افزود: برخی از موارد که باقی ماند منازلی بود که مشکلات حقوقی دارند، اما آن‌هایی که مشکلی نداشتند در عرض مدت یکسال حل شد.

رئیس جمهور گفت: خسارت‌های وارده به منازل آسیب دیده توسط بیمه و دولت از طریق پرداخت تسهیلات و یا برخی وام‌های بلاعوض جبران شد.

وی در ادامه با اشاره به حادثه سیل در فروردین سال ۹۸ افزود: بعد از حادثه کرمانشاه با موضوع حادثه سیل در چندین استان روبرو شدیم که در تاریخ ما بی سابقه است به طوری که هر لحظه با استانداران مختلف درحال صحبت بودیم. در این حادثه ۲۱ استان خسارت دید و ۱۴۷ هزار واحد مسکونی دچار آسیب شد.

رئیس جمهور گفت: در حادثه سیل نیز برخی از منازل آسیب دیده نیاز به مرمت و برخی نیاز به احداث دارند که احداثی‌ها شروع شده و برخی از آن‌ها رو به اتمام است و تا پایان سال تمام احداثی‌ها انجام خواهد شد.

 روحانی افزود: دستگاه‌های تبلیغاتی ما روزی که سیل یا زلزله و یا حادثه‌ای رخ می‌دهد در کنار مردم پای کار هستند، اما پس از رسیدن به آرامش نسبی، دولت و مردم باقی می‌مانند که باید کار را به پایان برسانند.

وی با طرح این پرسش که اگر در امریکا یا برخی کشور‌های اروپایی حادثه‌ای مانند سیل و طوفان رخ دهد بعد از آن شرایط چگونه است؟ گفت: ایران جزو کشور‌هایی است که در این زمینه کارآمد است و شرکت‌های بیمه در این زمان باید به صحنه بیایند و منازل، مغازه‌ها و بانک‌ها اگر بیمه باشند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 

 

ارسال نظر