شناسه خبر : 8754

تعداد بیمه‌شدگان فرش‌بافی زنجان از ۲۳ هزار نفر به ۴ هزار نفر رسید

تعداد بیمه‌شدگان فرش‌بافی زنجان از 23 هزار نفر به 4 هزار نفر رسید

تعداد بیمه‌شدگان فرش در استان زنجان از ۲۳ هزار نفر در سال ۹۳ به ۴ هزار نفر در سال‌جاری کاهش یافته‌است و روز به روز بر آمار حذف‌شدگان بیمه فرش‌بافی افزوده می‌شود، اما هنرمندان این صنعت چشم به راه حمایت دولت و چتر حمایتی سازمان تامین اجتماعی هستند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از تسنیم، صنعت فرش ایران دارای قدمتی بیش از هزار سال است که به عنوان میراثی ماندگار با سرپنجه قالی‌بافان ایرانی در دنیا هنرنمایی می‌کند. ورود فرش‌های تازه نفس کشورهای دیگر، هر چند که نفس‌های فرش ایران را به شماره انداخت، اما همچنان صادرات فرش کشورمان به اقصی نقاط جهان انجام می‌شود و به عنوان یکی از صنعت‌های مولد برای کشور ارز‌آوری دارد و همواره در نقاط مختلف ایران عزیزمان با دستان هنرمند بافندگان جلوه‌نمایی می‌کند.

تار و پود فرش و قالی هنری است که از انگشتان دست سرچشمه می‌گیرد که با هماهنگی چشم به همراهی کلاف‌های رنگی با میلیون‌ها گره با صبر و آرامش میلی‌متر به میلی‌متر  نقوشی را به تصویر می‌کشد که نوازشگر چشم هر بیننده و بیانگر ذوق، استعداد و تن خستگی ناپذیر هر بافنده است.

اما طی چند سال اخیر این هنر اصیل و زیبا در زنجان غرق در مشکلات شده است، قطع بیمه فرش‌بافان با گره زدن لحظه‌ها به هم و بافت رج به رج فرش بر «دار»، لرزه بر تن رنجور و خسته هر بافنده می‌اندازد که سال‌های جوانی، عمر شیرین و سلامتی خود را با این هنر سپری کرده و روزگار گذرانده‌اند.

زیرا بسیاری از فرش‌بافان زنجانی با این که چندین سال حق بیمه واریز کرده‌اند تا تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند اما با تاخیر چند روزه در پرداخت حق بیمه، به دلیل نداشتن شرایط مالی لازم، بیمه فرش‌بافان قطع شده است و سازمان مرجع راضی به قبول برگشت این افراد در جهت پرداخت دوباره حق بیمه نیست. 

از طرف دیگر با این که بسیاری از فرشبافان زنجانی دارای پروانه کسب هستند و دوره‌های لازم جهت فرش‌بافی را گذرانده‌اند و در حال حاضر نیز به عنوان فعالان صنعت فرش استان زنجان محسوب می‌شوند. اما باز هم بیمه تامین اجتماعی بافندگان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و انگار قصد ندارد چتر حمایتی‌اش را بر سر فرش‌بافان پهن کند.

مدیر اتحادیه فرش‌بافان استان زنجان با دلی پر از قطع بیمه فرش‌بافان با تاخیر چند روزه در پرداخت حق بیمه و عدم بیمه فرش‌بافان دیگر که این هنر را  راهی برای امرار معاش خود قرار داده‌اند به خبرنگار تسنیم از زنجان، گفت: پرداخت 7 درصد حق بیمه بر عهده هنرمند فرشباف و 20 درصد دیگر بر عهده دولت است اما در زنجان این 20 درصد حق بیمه فرشباف پرداخت نمی‌شود.

وی با ابراز ناراحتی از این موضوع که روز به روز از تعداد بیمه‌شدگان فرش‌بافی استان زنجان به دلایل واهی کاسته می‌شود، اظهار داشت: تعداد بیمه‌شدگان صنعت فرش بافی این استان از 23 هزار نفر در سال 93 به تعداد 4 هزار نفر در سال‌جاری کاهش یافته است.

به گفته علی نجفی در حال حاضر بیش از 600 بافنده فرش زنجانی به دلیل نداشتن بضاعت مالی در زمان مقرر نتوانسته‌اند حق بیمه را پرداخت کنند که سازمان تامین اجتماعی در عرض 24 ساعت اقدام به حذف بیمه‌شدگان مذکور کرده است.

وی با تاکید بر این که بیش از سه سال است در راستای حل مشکل بیمه فرش‌بافی جلسات متعدد با سازمان تامین اجتماعی استان برگزار می‌کنیم ولی به نتیجه‌ای نمی‌رسد، افزود: سازمان تامین اجتماعی داشتن طلب از دولت و عدم پرداخت آن را دلیلی بر عدم بیمه کردن فرش‌بافان استان زنجان عنوان می‌کند.

به گفته وی بیش از شش‌صد و هشتاد پرونده در اتحادیه فرشبافان استان وجود دارد که درخواست پرداخت حق بیمه دارند که بیش از 90 درصد آن‌ها قبلا حدود چند سال بیمه پرداخت کرده‌اند، اما به یک باره با تاخیر چند ساعته در پرداخت، بیمه افراد قطع شده و 5 درصد بقیه نیز فرش‌بافانی هستند که درخواست شروع پرداخت حق بیمه دارند.

مدیر اتحادیه فرش‌بافان استان زنجان در پایان گفت: از سازمان تامین اجتماعی استان زنجان به شدت گله‌مندم زیرا در هیچ استان دیگر برخورد این سازمان با فرش‌بافان و بیمه‌شدگان به این صورت نیست حتی این سازمان حاضر به دادن آمار به اتحادیه فرش‌بافان نیست با این که مصوب شده است آمار دقیق بیمه‌شدگان در اختیار من قرار گیرد اما چندین بار برای دریافت آمار به این سازمان مراجعه کرده‌ام ولی موفق به دریافت نشده‌ام.

ارسال نظر