شناسه خبر : 8647

آذربایجان‌غربی جزء ۳ استان پیشتاز کشور در بیمه روستاییان است

آذربایجان‌غربی جزء ۳ استان پیشتاز کشور در بیمه روستاییان است

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: این صندوق با زیرپوشش قرار دادن ۹۲ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی، در بین سه استان پیشتاز کشور از لحاظ ضریب برخورداری قرار دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، "یونس معزز " افزود: هم اکنون ۱۰۲ کارگزاری بیمه‌ای در سطح استان فعال است و متقاضیان می‌تواند با مراجعه به این دفاتر ضمن کسب اطلاعات مزایای این بیمه نسبت به قرار گرفتن زیر پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اقدام کنند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون یک‌هزار و ۳۰۰ نفر از این تعداد مستمری‌بگیر بازنشسته، یک‌هزار و ۷۵۰ نفر مستمری‌بگیر فوتی و ۱۰۰ نفر نیز مستمری‌بگیر ازکارافتاده هستند.

وی اظهار داشت: شهر ارومیه از لحاظ تعداد بیمه شده رتبه نخست و شهر چایپاره از لحاظ ضریب نفوذپذیری جایگاه اول آذربایجان‌غربی را در اختیار دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: تمام روستاییان و عشایر بین ۱۸ تا ۵۰ سال ساکن استان و شهرنشینانی که شغل های مرتبط با کار کشاورزی و دامداری و حوزه روستایی دارند می‌توانند با مراجعه به کارگزاری خود را بیمه کنند.

وی هزینه پرداخت بیمه روستاییان را بین ۲۷۰ تا ۶۶۰ هزار تومان عنوان کرد و ادامه داد: روستاییانی که توانایی پرداخت حق بیمه خود را ندارند، می‌توانند به صورت اقساط در ۲ یا چهار نوبت اقدام به پرداخت آن کنند.

وی با اشاره به اینکه سامانه ٣٠٠٠٢٧ این سازمان آماده پاسخگویی به بیمه‌شدگان است، افزود: دریافت کدها و اطلاعات کارگزاری‌های این سازمان، دریافت نحوه کارکرد سامانه، دریافت شناسه پرداخت و همچنین پرداخت اقساطی حق بیمه از جمله خدماتی است که توسط این سامانه ارائه می‌شود.

معزز یادآور شد: روستاییان و افراد ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه و پس از رسیدن به سن ۶۵ سالگی بازنشسته محسوب و هر ماه از مستمری برخوردار می‌شوند.

وی تاکید کرد: بازنشستگی، از کارافتادگی ناشی از کار، بیماری، حوادث و مزایای مستمری بازماندگان با امکان انتقال سوابق بیمه‌های اجتماعی از مزیت‌های اصلی این بیمه به شمار می‌رود.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستائیان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند.

این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است.

اطلاعات مربوط به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان از طریق دهیاری‌ها، بهورزان خانه‌های بهداشت، ستادهای راهبردی شهرستانی شامل فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، ادارات جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش تامین می‌شود.

علاوه‌ بر روستاییان و عشایر کارکنان شرکت‌های فنی مهندسی و شبه کشاورزی مستقر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و کارکنان شرکت‌های نظام دامپزشکی نیز می‌توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.

آذربایجان‌غربی‌‍ با سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۳۵ درصد آن را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد.

ارسال نظر