شناسه خبر : 8631

کارگران فاقد بیمه حداقل‌های قانون کار را نمی‌گیرند

کارگران فاقد بیمه حداقل‌های قانون کار را نمی‌گیرند

یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه کارگران فاقد بیمه باید نداشتن بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی گزارش دهند، گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی و عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار باعث شده که بسیاری از کارگران فاقد بیمه از کارفرما شکایت نکنند تا مبادا بیکار شوند و کارگر دیگری جای آنها را بگیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، علی اصلانی با بیان اینکه کارگران فاقد بیمه حداقل‌های قانون کار را نمی‌گیرند، اظهار کرد: تعداد کارگران فاقد بیمه در کشور کم نیست و از منشی مطب دندانپزشکی گرفته تا دستفروش و کارگر واحدهای زیرپله‌ای و زیرزمینی و میادین از حداقل‌های قانون کار محرومند و نه تنها دستمزد مصوب قانونی را نمی‌گیرند بلکه برای آنها بیمه هم رد نمی‌شود.

شکایت کنند بیکار می‌شوند!

وی افزود: متاسفانه شرایط اقتصادی و عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار باعث شده تا بسیاری از این کارگران برای‌ آنکه امرار معاش کنند و از عهده هزینه‌های زندگی خود و خانواده برآیند از سرناچاری با دستمزد پایین و بدون بیمه تن به کار بدهند.

 عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: کارگر بدون بیمه می‌داند که اگر از کارفرما شکایت کند اخراج می‌شود چون کارگر متقاضی کار در بازار زیاد است و با کوچکترین اعتراضی، کارفرما عذر او را می‌خواهد و کارگر دیگری جای او را می‌گیرد.

در کل کشور فقط ۸۰۰ بازرس کار داریم

اصلانی با اشاره به کم بودن تعداد بازرسان کار گفت: متاسفانه تنها ۸۰۰ بازرس کار در کل کشور داریم که اگر هر ماه باید به ۱۰ شرکت سر بزند نمی‌رسد و هر شش ماه یکبار می‌تواند سه تا چهار شرکت را بازرسی کند. بنابر این از طریق بازرسی نمی‌توانیم واحدهای زیرپله‌ای را شناسایی و کارگرانشان را بیمه کنیم.

وی تصریح کرد: برخی از کارگران فاقد بیمه به شکل نامحسوس خود را به تامین اجتماعی معرفی می‌کنند و با انداختن نامه به صندوق نشانی محل کار خود را می‌دهند اما بعضی دیگر از ترس بیکار شدن شرایط سخت کار و بیمه نشدن را به جان می‌خرند و گزارش نمی‌کنند در حالی که به نفع کارگران فاقد بیمه است که بیمه شوند چون از مزایای آن در دوران بازنشستگی استفاده می‌کنند.

تعداد کارگران بدون بیمه بیش از سه میلیون نفر 

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در عین حال عدم آگاهی برخی کارفرمایان را در جریمه آنها اثرگذار دانست و گفت: در تامین اجتماعی پرونده‌هایی داریم که کسی کارگاهی راه اندازی کرده و چند نفر را به خدمت گرفته ولی طی سه سالی که مشغول کار بوده با هیچکدام از نیروهای کارش قرارداد کار نبسته و او را بیمه نکرده است و وقتی که بازرس تامین اجتماعی مراجعه کرده به یکباره ۲۰ میلیون تومان بدهکار شده است لذا کارفرمایی که کد کارگاهی می‌گیرد باید بداند که بیمه چیست و قرارداد کار چطور تنظیم می‌شود؟ و ما به انجمنهای صنفی اعلام کرده‌ایم که به کارگاههای زیر ۱۰ نفر که مربوط به آنها هستند این موارد را آموزش بدهند.

اصلانی در پایان تعداد کارگران فاقد بیمه در کشور را بیش از سه میلیون نفر دانست و گفت: برای آنکه این کارگران شناسایی و مشمول بیمه تامین اجتماعی شوند یا باید کارگران به تامین اجتماعی مراجعه و خود را معرفی کنند یا کارفرما با درنظر گرفتن یکسری مشوق‌ها برای بیمه نیروی کار خود اقدام کند.

براساس آمارهای غیر رسمی بیش از سه و نیم میلیون  کارگر فاقد بیمه  در کشور درحال فعالیت در کارگاهای زیرزمینی هستند که از حداقل‌های قانون کار محرومند. کارشناسان راه‌اندازی یک سامانه ملی توسط وزارت کار و فراخوان سازمان تامین اجتماعی در مراجعه کارگران فاقد بیمه را موجب شناسایی و بیمه این دسته کارگران می‌دانند.  

ارسال نظر