شناسه خبر : 8579

خدمات طب سنتی از بیمه تامین اجتماعی بهره نمیبرند

خدمات طب سنتی از بیمه تامین اجتماعی بهره نمیبرند

یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه طب سنتی با ارائه خدمات حرفه ای به عنوان طب لاکچری نیز مطرح است، افزود: خدمات درمانی و دارویی این حوزه تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و بیماران نیز در این خصوص با مشکل مواجه می‌شوند، یک درمان معمولی در طب سنتی گاها ممکن است با تجویزهای داروئی و انجام اقدامات درمانی غیر داروئی و پروسیجرهای تهاجمی مختص طب سنتی نزدیک به یک میلیون تومان برای بیمار هزینه داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، یوسف رفیعی گفت: طب سنتی و پزشکی روز دنیا را مکمل هم دانست و افزود: اما امروزه این دوشاخه پزشکی علی رغم هم پوشانی ظاهری شان در علوم پزشکی، در دو نقطه متفاوت از هم قرار داشته و جایگاه موازی و گاها عملکرد متقابل و متناقض دارند و با وجود تربیت متخصصانی در دانشکده‌های طب سنتی و امکان تاسیس سلامتکده های طب سنتی توسط این افراد، در عمل شاخه طب سنتی در جامعه جایگاه علمی در شان خودش و در خور فهم عوام و در نظر اساتید اهل فن ندارد. 

وی با بیان این‌که بیمار بستری شده در بیمارستان امکان ارجاع مشاوره با تمامی متخصصان پزشکی را دارد، اظهار کرد: فقط متخصصان طب سنتی اجازه حضور در بالین بیمار و ارائه مشاوره پزشکی با روش‌های تغذیه، رژیم درمانی و تجویز داروهای مفرده و ترکیبی و انجام خدمات درمانی غیر داروئی پروتکل های طب سنتی را ندارند که این امر نشان از به رسمیت نشناختن طب سنتی در جامعه علوم پزشکی است.  

وی با اشاره به فعالیت برخی افراد غیر متخصص و بیسواد و عوام فریب در حوزه طب سنتی، متذکر شد: این افراد در برخی مواقع با ارائه تبلیغات اغراقی و غیر علمی و غیر اصولی در خصوص درمان تمامی بیماری‌ها و انجام کارهای خطرناک مرتکب اشتباه می‌شوند که این امر باعث تزلزل جایگاه متخصصان حوزه طب سنتی، بدبینی مردم و پزشکان متخصص در سایر گرایش ها و محدود بودن طب سنتی به خدمات مشاوره ای می‌شود. 

رفیعی تاکید کرد: این افراد ممکن است، داروهای غیر مجاز و غیر رسمی و گاها آلوده و سمی در اختیار مردم قرار داده و به جای درمان بیماری باعث افزایش مشکلات بیماران شوند.   

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن فضای فعالیت و جایگاه مشخصی برای افراد متخصص در طب سنتی، افزود: به همراه اطمینان مردم به درمان با طب سنتی، زمانی که طب کلاسیک از درمان بعضی بیماری های صعب العلاج و لاعلاج عاجز بوده و حرفی برای گفتن ندارد طب سنتی می‌تواند به موازات آن، تکمیل کننده درمان و یاریگر بیمار باشد.  

وی با بیان این‌که طب سنتی و مکمل با قدمتی نزدیک به هزاران سال به عنوان یک علم تجربی تا به امروز جوابگوی مردم بوده است، افزود: مردم تمایل به استفاده از داروهای طبیعی و انجام اعمال غیردارویی مانند حجامت، بادکش، ماساژ و زالو درمانی و سایر روش ها را دارند زیرا با این اعمال می‌توان با حداقل عوارض جانبی و حداقل هزینه با بیشترین بهره وری به بهترین نتایج درمانی رسید.  

این متخصص طب سنتی در خصوص انواع طب سنتی، گفت: برای هر کشوری طب سنتی کهن یا مخصوص همان منطقه و طب سنتی مکمل شامل بقیه اقوام و ملل در سطح دنیا وجود دارد اما در مجموع  بهتر است از اصطلاح طب تلفیقی فراگیر استفاده ‌شود که ترکیبی از انواع روش‌های درمانی و حتی روش پزشکی کلاسیک در طب سنتی است، پزشکی مدرن و کلاسیک در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها و موارد اورژانسی و جراحی ها کاربرد بسیاری دارد.  

وی افزود: طب سنتی نیز در تشخیص و پیشگیری و درمان تکمیلی بسیاری از بیماری‌های ناعلاج، صعب الاعلاج و ناشناخته حرفی برای گفتن دارد.   

وی با بیان این‌که وزارت بهداشت باید با ساماندهی و نظارت کامل، طب سنتی را در بین مردم مرسوم کند، اظهار کرد: با وجود  32 روش درمانی نامتعارف که شامل روش‌های درمانی طب سنتی نیز می شود فقط دو روش "هیپنوتیزم" و "فیدبک" در طب کلاسیک به رسمیت شناخته شده است و هنوز چارچوب مشخصی برای زیر شاخه های مختلف طب سنتی در نظام سلامت کشور وجود ندارد که این امر باعث کلاهبرداری و عوام فریبی مردم توسط عده ای سودجو و سلب اعتماد نسبت به طب سنتی می‌شود.  

به گفته ی وی "فیدبک" یک روش درمانی برای اختلالات اعصاب و روان است که در این راستا می‌توان بدون استفاده از دارو با انجام روش‌های "نوروفیدبک" و "بیوفیدبک" به عنوان مثال اختلالاتی نظیر بیش فعالی کودکان را درمان کرد.  

رفیعی در خصوص محدوده اختیارات عطاری ها، بیان کرد: عطاری های دارای پروانه کسب فقط مجاز به ارائه مشاوره، خرده فروشی گیاهان داروئی و فراورده های غیر دارویی گیاهی نظیر عرقیجات سنتی بوده و به هیچ وجه این افراد کفایت درمانی ندارند.  

وی ادامه داد: افرادی فقط با کسب تجربه و یا گذراندن دوره های آموزشی اطلاعاتی در خصوص گیاهان داروئی داشته و برخی نیز فقط وانمود به آگاهی از گیاهان داروئی دارند که در هرصورت نباید تداخلات درمانی انجام دهند زیرا تشخیص بیماری و تجویز دارو چه شیمیایی و چه گیاهی بر عهده پزشک و دانش آموختگان علوم پزشکی است. 

 

ارسال نظر