شناسه خبر : 8388

معاون بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد:

ترکیب پرتفوی بیمه‌ها در کشور، معیوب است

ترکیب پرتفوی بیمه‌ها در کشور، معیوب است

معاون وزیر اقتصاد روند پیشرفت صنعت مالی در دنیا را به سمت بانکداری و بیمه و رو به جلو و به سمت دیجیتالی شدن ارزیابی کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایبنا، عباس معمارنژاد طی سخنانی در جلسه کمیسیون هماهنگی بانک ها و بیمه های استان خراسان رضوی، روند پیشرفت صنعت مالی در دنیا را به سمت بانکداری و بیمه و رو به جلو و به سمت دیجیتالی شدن ارزیابی کرد و به تشریح تغییرات عمده بانک ها و بیمه ها طی ۱۰ سال گذشته پرداخت.

معاون بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد  گفت: اولین تغییر، ظهور مشتریانی از نسل جوان با خواسته های جدید است، کسانی که کمتر مراجعه حضوری به مراکز ارائه خدمات دارند و اکثر کارهای خود را به صورت غیر حضوری و الکترونیک انجام می دهند؛ این افراد به صورت مستمر، خواستار خدمات با کیفیت بالا و همزمان با قیمت تمام شده مناسب هستند.

معمارنژاد افزود: دومین تغییر که از سال ۲۰۰۸ به این طرف با آن روبرو هستیم گسترش سهم نهادهای نظارتی و کنترلی بر بانک ها و بیمه ها است که با وضع مقررات و قوانین جدید وضعیت کنترلی جدیدی در این عرصه ایجاد کرده اند.

وی سومین تغییر را ایجاد استارت آپ ها و تشکل ها و سایت های بین المللی و جهانی مانند آمازون و ... عنوان و از آنان به عنوان رقیبان سرسخت شبکه بانکی و بیمه ها یاد کرد. معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد در ادامه، انتخاب درست مدل کسب و کار، چابکی فرآیندهای کسب و کار مانند جذب منابع درست و اعطای تسهیلات به جا و نیز استفاده مناسب از فناوری ها  را به عنوان سه عنصر مهم در مدل کسب و کار در دنیای امروز عنوان کرد.

وی نکته فراموش شده در نظام بانکی و بیمه ای که در ۱۰ سال گذشته مغفول مانده است را آموزش و تربیت کادر حرفه ای عنوان و این موضوع را با کسب تحصیلات دانشگاهی متفاوت ارزیابی کرد.

معمارنژاد با بیان این نکته که سرانه آموزش به تنهایی مهم نیست و مهم کیفیت آموزش است، خواستار توجه بیشتر مدیران به امر آموزش حرفه ای شد تا بتوان در دورنمای کاری قدرت چانه زنی در عرصه های بین المللی را ارتقا داد.

معاون بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد با اشاره به متوسط دو درصدی NPL  و مطالبات غیر جاری در سطح دنیا و تفاوت فاحش با مطالبات ۱۱ درصدی در کشور از تجدید برخی تسهیلات معوق در شبکه بانکی به عنوان دلیل اصلی این تفاوت یاد کرد.

وی تعداد بالای شعب در سطح کشور با توجه به شاخص های جمعیت، پراکندگی و تولید ناخالص ملی را اعلام کرد و با توجه به کمبود نیروی انسانی و تعداد بالای شعب خواستار ادغام شعب در سطح بانک ها شد.

معمارنژاد گفت: ما هیچ برنامه استخدامی را قبول نمی کنیم مگر در موارد خاص و بانک هایی که با معضل مواجه اند. وی اشاره کرد، تعداد شعب ما با توجه به روند رو به دیجیتالی شدن صنعت بانکداری زیاد و عزم جدی برای کاهش آن، مورد انتظار است.

در ادامه معمار نژاد به درآمدهای کارمزدی اشاره کرد و افزایش آن تا ۲۰ درصد از سهم درآمدهای بانک ها را اعلام داشت و تصریح کرد: البته انتظار می رود اصلاح روند فعالیت، همزمان با بهبود کیفیت خدمات باشد.

وی در خصوص بیمه ها نیز اظهار داشت: ترکیب پرتفوی بیمه ها در کشور ما، ترکیب معیوبی است به عنوان مثال، در شرایطی که در دنیا ۵۰ درصد سهم بیمه ها مربوط به بیمه زندگی است، در ایران این رقم فقط ۱۴ درصد است. اصولا بیمه یعنی پذیرش ریسک و باید در توسعه بیمه زندگی فعالیت بیشتری انجام دهیم و ریسک بالاتری را بپذیریم.

معمارنژاد ضریب پایین ۲.۴ درصدی نفوذ بیمه در کشور را مورد مثال قرار داد و گفت: این در حالی است که در دنیا این ضریب ۷ درصد است و ما نیز در قوانین پیش بینی کرده ایم  که به این ضریب برسیم اما این جز با تلاش همه دست اندرکاران و فرهنگ سازی در این زمینه میسر نیست.

وی در ادامه در خصوص افزایش سطح اختیارات مدیران در استان ها، برگشت عوارض پرداختی شرکت های بیمه به دستگاه های استانی، واگذاری املاک تملیکی، ثبت مالکانه، حساب ذخیره ارزی، صندوق توسعه ملی و کارگروه های استانی مطالبی بیان کرد.

ارسال نظر