شناسه خبر : 8149

کلزاکاران استان اردبیل بیمه می‎‌شوند

کلزاکاران استان اردبیل بیمه می‎‌شوند

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل از برنامه‌ریزی برای حمایت از کشاورزان کلزاکار در این استان خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، خلیل نیکشاد اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی شمال استان از کشاورزان کلزاکار این منطقه حمایت‌های لازم صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ سطح زیرکشت کلزا در استان اردبیل هشت هزار و ۵۶۰ هکتار بود که از این میزان هشت هزار و ۶۰ هکتار مربوط به شهرستان‌های پارس‌آباد و گرمی ، بیله‌سوار و اصلاندوز می‌باشد و میزان تولید این محصول ۱۸ هزار تن بوده است.

نیکشاد گفت: تامین بذر اصلاح شده و کود مورد نیاز و پرداخت تسهیلات بانکی و عقد بیمه و خرید تضمینی محصول از جمله عواملی است که از کشاورزان کلزاکار حمایت خواهد شد.

وی درباره پیشنهاد وزارتخانه برای قیمت خرید تضمینی کلزا در سال زراعی جاری نیز بیان کرد: امسال برای خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا پیشنهاد چهار هزار و ۶۶۰ تومان مصوب شده و

پیش‌بینی می‌شود این میزان به پنج هزار تومان افزایش یابد.

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته با امور آب استان و آب مغان و حمایت‌های فرمانداران شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد مشکلی در تامین آب کلزاکاران وجود ندارد و آب مورد نیاز کشاورزان کلزا کار تامین خواهد شد.

او با بیان اینکه تولید محصول کلزا در بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی و حفظ خاک تاثیر مطلوبی دارد و همچنین در تناوب زراعی با غلات می‌تواند عملکرد غلات را افزایش دهد، گفت: توسعه این محصول در دستور کار قرار دارد تا علاوه بر تولید این محصول راهبردی بتوانیم در پایداری محصول و کشاورزی پایدار گامی مهم برداریم.

وی افزود: جهاد کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی جامعه فعالیت می‌کند و تغییر الگوی کشت و حمایت از کشت دانه‌های روغنی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است.

استان اردبیل در کشت کلزا رتبه پنجم کشور را دارد.

 

ارسال نظر