شناسه خبر : 8114

روستاییان از طریق اپلیکیشن خدمات بیمه‌ای دریافت می‌کنند

روستاییان از طریق اپلیکیشن خدمات بیمه‌ای دریافت می‌کنند

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به جامعه هدف ۶.۵ میلیونی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند تاکید کرد که باید ضریب خانواری که تحت پوشش بیمه هستند افزایش یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، علی شیرکانی با بیان اینکه بر اساس سرشماری‌ها ۲۱ میلیون جمعیت روستایی داریم گفت: جمعیت ۱۸ تا ۵۰ سال که حدود ۱۰ میلیون نفر هستند، می توانند به عضویت صندوق در بیایند.

وی افزود: از این تعداد، ۳۰ درصد روستاییان تحت پوشش بیمه‌های دیگر هستند و با احتساب این آمار می‌توان گفت که جمعیتی حدود ۶.۵ میلیون نفر می‌توانند به نوعی به عضویت صندوق دربیایند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه باید ضریب خانواری که تحت پوشش بیمه هستند افزایش یابد گفت: جمعیت شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز در قانون می‌توانند مشمول صندوق باشند. یکسری مشاغل خاص هم بعدها به قوانین اضافه شدند که رانندگان بین شهری و مهندسان کشاورزی این شهرها از این جمله بودند.

شیرکانی با اشاره به تحقیقات ایسپا و ناشناخته بودن صندوق برای نیمی از افراد جامعه که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند گفت: ۵۱ درصد افراد جامعه مورد سنجش، از صندوق شناخت نداشتند که نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم بخوبی خدمات مان را بشناسانیم.

وی همچنین به تعریف هشت سطح درآمدی برای تعیین نرخ حق بیمه و بهره مندی از مستمری در دوران بازنشستگی اشاره کرد و گفت: متناسب با درآمد اعلامی، حق بیمه مشخص می شود. ۵ درصد این درآمد از سوی بیمه شده و دو برابر آن از سوی دولت تقبل می‌شود. اگر حداقل حقوق را در نظر بگیریم، حق بیمه ماهانه ۵۵ و سالانه ۶۶۰ هزار تومان می‌شود که دوبرابر آن را هم دولت تقبل می‌کند.

وی افزود: خدمات ما بلندمدت است و شامل مستمری بازنشستگی، فوتی و از کارافتادگی می شود.

وی با بیان اینکه سرانه درمان روستاییان پایینتر است و کیفیت دفترچه کارکنان دولت را ندارد گفت: سرانه درمان روستاییان به بیمه سلامت ایرانیان اختصاص می یابد. معتقدیم نباید متولی درمان باشیم و لزومی ندارد مراجع مختلف متولی درمان باشند و صلاح نیست ما متولی درمان هم باشیم اما اینکه ارتباط قوی بین ما و بیمه سلامت وجود ندارد از جمله نقاط ضعف است و این عدم ارتباط، در شناخت و ارائه خدمات ما اشکالاتی ایجاد و نقصان به همراه دارد.

شیرکانی با بیان اینکه این صندوق جوان است و باید از تجربه سایر صندوق ها درس بگیریم اظهار کرد: باید به این صندوق نگاه بیمه‌ای داشته باشیم. هنوز موج بازنشستگی فرا نرسیده و فرصت داریم تا اصلاحات پارامتریک لازم انجام شود تا در نهایت صندوق پایداری داشته باشیم. لازم است وفاق ملی بین همه نهادها بویژه دولت و مجلس برقرار شود. نباید کاری کنیم که به حیات صندوق‌های بیمه‌ای خدشه وارد شود.

وی به شروع اقداماتی برای تغییر آیین نامه اجرایی صندوق اشاره و اظهار کرد: عدالت این است که افراد متناسب با آورده خود، دریافتی داشته باشند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر افزود: بیش از ۱۸۰۰ کارگزاری داریم که برای جذب بیمه شدگان جدید تلاش می کنند که باید جایگاه و توانمندی‌های آنها تقویت شود تا با کار تخصصی شاهد گسترش شمار بیمه شدگان باشیم. افراد شاغل در کارگزاریها نیازمند آموزش‌های تخصصی هستند. پراکنده بودن جمعیت جامعه هدف از مشکلات و دغدغه‌های ماست البته ضریب نفوذ تلفن همراه در این مناطق نیز روز به روز در حال افزایش است و  در حال ایجاد تغییراتی و استفاده از ابزارهای جدید چون ارائه خدمات از طریق اپلیکیشن‌ها برای جذب و تمدید بیمه هستیم.

شیرکانی با بیان اینکه میزان بهره مندی زنان از بیمه اجتماعی بالا نیست که باید روی آن بیشتر کار کنیم، درباره بودجه سال ۹۹ صندوق گفت: رایزنی‌هایی برای بودجه ۹۹ شروع ‌شده و در تلاش برای واقعی تر کردن سهم دولت در صندوق هستیم. حسابرسی شده بدهی دولت تا آخر سال۹۷، ۲۷۰۰ میلیارد تومان است.

 

  • سالار افشاری

    سلام.به افراد تحت پوشش بیمه روستاییان وعشایر دفترچه بیمه تامین اجتماعی تحویل داده نمیشود و از تمام خدمات این صندوق محروم میباشند

ارسال نظر