شناسه خبر : 8022

صنعت بیمه همه ریسک‌های لیزینگ را شناسایی نکرده/ بیمه اعتباری برای صنعت لیزینگ چندان کارآیی ندارد

صنعت بیمه همه ریسک‌های لیزینگ را شناسایی نکرده/ بیمه اعتباری برای صنعت لیزینگ چندان کارآیی ندارد

مدیرعامل شرکت لیزینگ ماشین‌آلات و تجهیزات پاسارگاد با اشاره به ریسک‌های ناشناخته لیزینگ برای صنعت بیمه، اظهار کرد: یکی از ریسک‌هایی که صنعت بیمه به آن ورود نکرده بحث‌هایی است که در وصول و دعاوی حقوقی مطرح می‌شود و بیمه می‌تواند در این حوزه ورود کرده و ریسک‌ها را پوشش دهد.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، رضا اوحدی در گفت و گو با چابک آنلاین، با اشاره به نقش کلیدی بیمه در بین صنایع، گفت: صنعت بیمه در زمینه بیمه  نامه خودروهای سواری و کار که یک قسمتی از گستره ی صنعت لیزینگ است توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند، اما در بسیاری از بخش های دیگر حتی ورود هم نکرده است.

وی ادامه داد: در خصوص ریسک ماشین آلات و تجهیزات، صنعت بیمه، بیمه های اعتباری را ارائه می دهد اما در عمل بیمه ارائه شده از سوی آنها چندان کارایی ندارد.

مدیرعامل شرکت لیزینگ ماشین‌آلات و تجهیزات پاسارگاد اذعان داشت که  "بخشی از عدم کارایی مذکور مربوط به ضعفی است که در نظام های داخلی صنعت لیزینگ است" و افزود: برای ماشین آلاتی مانند لودرها و بولدزرها نمی توان پلاک خاصی نصب کرد به همین دلیل بیمه هم نمی‌تواند پوشش های لازم را روی این ماشین آلات و تجهیزات اعمال کند.

اوحدی توضیح داد: مشتری این ماشین آلات را درمعادن مختلف استفاده می کرد و یا آن را به شخص دیگری انتقال می داد بنابراین نمی توانستیم این مساله را کنترل و پیگیری کنیم بنابراین بیمه هم زیر بار پوشش خسارت نمی رفت و در عمل در صنعت لیزینگ بیمه اعتباری بی خاصیت شد.

وی بیان کرد: زمانی که در لیزینگ صنعت و معدن حضور داشتم شاید حدود 30 یا 40 درصد قراردادهایمان را با بیمه اعتباری می بستیم اما به دلیل نگرفتن نتیجه درست از آن قراردادها، در لیزینگ پاسارگاد با بیمه ها وارد مذاکره نشدیم.

مدیرعامل شرکت لیزینگ ماشین‌آلات و تجهیزات پاسارگاد عنوان کرد: لیزینگ ها نقشی کمک کننده در خرید و بازار کار ماشین آلات بادوام دارند همچنین لیزینگ تسریع کننده مسائل مالی مشتریانی است که توانایی خرید یک کالای بادوام با سرمایه بالا را ندارند، حال در این فضا پوشش های بیمه می تواند آرامش و امنیت را به سرمایه گذار و مصرف کننده بدهد.

اوحدی به ریسک های ناشناخته لیزینگ برای صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: یکی از ریسک هایی که صنعت بیمه به آن ورود نکرده  بحث هایی است که در وصول و دعاوی حقوقی مطرح می شود و بیمه می تواند در این حوزه ورود کرده و ریسک ها را پوشش دهد.

وی توضیح داد: در اعتبار سنجی مشتریان  دقت بالایی به کار گرفته می شود اما گاهی فضای کسب و کار به گونه ای می شود که مشتریان در بازپرداخت اقساط خود به مشکل می خوردند، به عنوان مثال در سالهای 91 و 92 به یکباره بازار کسب و کار بهم ریخت و برخی از مشتریان که از برندهای مطرح کشور هم بودند در باز پرداخت اقساط با مشکل روبرو شدند.

مدیرعامل شرکت لیزینگ ماشین‌آلات و تجهیزات پاسارگاد اظهار کرد: در پرداخت خسارت با بیمه ها مشکلاتی داریم و در قراردادهایی که خسارت کلی وجود دارد تفسیرهای چند پهلو می شود و در نهایت از پرداخت کامل موارد و مبالغ سرباز می زنند.

ارسال نظر