شناسه خبر : 8009

۷۰ درصد زنان سالمند بیمه تکمیلی ندارند

70 درصد زنان سالمند بیمه تکمیلی ندارند

به گفته کارشناسان جمعیت ایران تا ۳۰ سال آینده با چالش جدی سالمندی مواجه می‌شود به گونه‌ای که بنابر آمار معاون وزیر بهداشت از هر ۵ نفر، یک نفر سالمند بالای ۶۰ سال خواهد بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایران، طبق آخرین پژوهش‌هایی که وزارت بهداشت انجام داده 86 درصد سالمندان با همسرخود، 29.2 درصدشان با فرزندان و 7.3 درصد نیز به تنهایی زندگی می‌کنند و در این میان تنهایی در زنان سالمند بیشتر است. همه اینها در حالی است که اغلب این زنان از بیمه تکمیلی برخوردار نیستند، حقوق بازنشستگی ندارند و عموماً سرپرست خانوار هم محسوب می‌شوند.

تعداد زنان سالمند بیشتر از مردان است

آمار دوبرابر شدن جمعیت سالمندی کشور تا سه‌دهه آینده، بر این نگرانی‌ها هم صحه می‌گذارد که تعداد زنان سالمند بیشتر از مردان است. تعداد مردان سالمند به ازای هر 100 زن سالمند 97.6 درصد است یعنی حدود 4.2 درصد تعداد زنان سالمند بیشتر از مردان است.

نگران‌کننده‌تر از موج سالمندی، زنانه شدن سالمندی در ایران است. این هم هشدار دیگری است که رئیس اداره سالمندی وزارت بهداشت نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: در سال 1430 به ازای 10 زن سالمند در کشور  88مرد سالمند خواهیم داشت این در حالی است که طبق پژوهش‌های مرکز آمار ایران مردان سالخورده ایران 89درصد دارای همسراند ولی 44.7 درصد زنان سالخورده دارای همسراند. چون تعدادی از زنان سالمند همسرشان فوت کرده‌اند. یعنی ما با جمعیت سالخورده زنانه‌ای طرف هستیم که نزدیک نیمی‌شان تنها هستند این یعنی آنکه متولیان این حوزه وظیفه بسیار سنگینی دارند. برخی از این زنان تنها سرپرست خانوار هم هستند و به حمایت و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

دکتر شتی می‌گوید: بین 30 تا 33 درصد سالمندان کشور تحت پوشش بیمه تکمیلی‌اند و 94 درصدشان از بیمه پایه برخوردارند. درشرایط فعلی ما با یک جمعیتی مواجه هستیم که زنان سالخورده آن بیشتر است، همسر ندارند، 70 درصدشان بیمه تکمیلی ندارند و هزینه‌های جراحی و درمان‌شان در بخش خدمات درمان سرپایی 37 درصد و در بخش بستری بیش از دو برابر جامعه نیاز به خدمات بستری دارند. بر اساس پژوهش‌هایی که سال 95 از سوی وزارت بهداشت انجام شد، نشان می‌دهد استان گیلان با 11 درصد جمعیت بیشترین سهم سالمند و سیستان و بلوچستان با 4.9 درصد کمترین سهم سالمند را دارند. در تعریف کلی، سالخوردگی فرد به معنای سالمند شدن و سالخوردگی جمعیت به معنای نسبت سالمند در جمعیت گفته می‌شود با این تعریف و بنا به‌گزارش‌های وزارت بهداشت، گیلان سالخورده‌ترین و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان‌ها هستند. البته سرعت رشد و میزان نرخ رشد جمعیت سالمند در استان‌های البرز و مازندران بالاست یعنی رشد  شدن جمعیت‌شان زیاد است.

سالمندان مصرف‌کننده عمده دارو هستند و درصد قابل توجهی از تخت بیمارستان و آی‌سی‌یو را اشغال کرده‌اند این دو مسأله از آن جهت اهمیت دارد که بنا به گفته رئیس اداره سالمندی وزارت بهداشت باید کاری کنیم که سالمندان زودتر از آنکه نیاز به تخت بستری پیدا کنند در منزل درمان شوند. برای این منظور برنامه مراقبت پرستاری در منزل از سوی وزارت بهداشت و بهزیستی در دستور کار قرار دارد. باید همه دستگاه‌ها کنار هم قرار گیرند و به نیازهای سالمندان در حوزه درمان، بیمه و خدمات رفاهی پاسخگو باشند تا بتوانیم مدل مراقبت کامل و جامع داشته باشیم.

 

ارسال نظر