شناسه خبر : 7993

دولت حق بیمه قالبیافان را پرداخت نکرد

دولت حق بیمه قالبیافان را پرداخت نکرد

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر بیمه مهم ترین خواسته بافندگان استان است، گفت: امسال رییس مرکز ملی فرش ایران قول مساعد برای بیمه شدن همه بافندگان کشور دادند و این قانون در بودجه امسال دیده شد، اما این قول تاکنون محقق نشده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، محمدحسن کامیابی مسک، اظهار کرد: در چهار ماهه امسال 55 هزار مترمربع فرش در استان به ارزش بیش از 50 میلیارد تومان تولید شده است.

وی با بیان اینکه فرش یک کالای صادراتی است، افزود: در چهار ماهه ابتدای امسال، 30 هزار مترمربع فرش به ارزش بیش از 3 میلیون دلار عمدتا به کشورهای آلمان، ایتالیا، امارات، لبنان، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی صادر شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر بیمه مهم ترین خواسته بافندگان استان است، گفت: اکنون در خراسان جنوبی 50 هزار بافنده فعال هستند که از این تعداد تنها حدود 3800 نفر یعنی کمتر از 8 درصد بیمه هستند.

کامیابی مسک با بیان اینکه قانون بیمه قالیبافان باید در بودجه سنواتی دیده شود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر این قانون تعریف نشده بود و تامین اجتماعی از بیمه کردن قالیبافان خودداری می‌کرد.

وی افزود: امسال رییس مرکز ملی فرش ایران قول مساعد برای بیمه شدن همه بافندگان کشور دادند و این قانون در بودجه امسال دیده شد، اما این قول تاکنون محقق نشده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان ‌جنوبی با اشاره به اینکه وقتی یک قول  اعلام عمومی شد، باعث ایجاد توقع می‌شود، اظهار کرد: در جلسه استاندار خراسان جنوبی و رییس سازمان صنعت و معدن استان با وزیر صمت نیز رییس مرکز ملی فرش ایران تعهد کرد که 20 هزار قالیباف در خراسان جنوبی بیمه شوند.

کامیابی مسک با بیان اینکه اکنون با گذشت شش ماه از سال، هیچ سهمیه‌ای به استان و همچنین به هیچ نقطه ایران داده نشده است، افزود: برای داشتن حق بیمه باید 7 درصد حداقل حقوق توسط بافنده و 20 درصد حداقل حقوق توسط دولت پرداخت شود.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی می‌گوید تعداد قالیبافانی که در سال‌های گذشته بیمه شدند، نیز سهم بیمه آنان توسط دولت پرداخت نشده که همین تعداد نیز متاسفانه در مرحله قطع بیمه هستند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان ‌جنوبی خاطرنشان کرد: طبق ضوابط و مقررات باید نماینده صنعت، معدن و تجارت، نماینده سازمان تامین اجتماعی و نماینده اتحادیه فرش به کارگاه فرش مراجعه کنند و در صورت تعطیلی به بافنده مهلت دهند، اگر پس از سه بار مراجعه تعطیلی برطرف نشد، بافنده باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و دلایل خود را ارائه کند.

کامیابی مسک ادامه داد: اگر دلایل بافنده موجه نبود، آن گاه بیمه قطع می‌شود که متاسفانه این مراحل توسط تامین اجتماعی دنبال نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی وضعیت خاصی دارد و بافندگان به دلیل خشکسالی و نبود شغل، نمی‌توانند به شغل دیگری جز قالیبافی روی آورند و مجبورند با درآمد کم این شغل کار کنند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان ‌جنوبی ادامه داد: تخلیه روستاها، مهاجرت و از بین رفتن امنیت نتیجه عدم توجه به شغل بافندگی در خراسان جنوبی است.

کامیابی مسک، پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی را در خصوص فرش و بافندگان استان قابل تقدیر برشمرد و افزود: 13 سال پیش چهار طرح در خصوص ارتقای صنعت فرش ارائه دادیم و در سفر رئیس جمهور جزء مصوبات وزارتی قرار گرفت، اما تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی به این طرح‌ها داده نشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین ارزش افزوده فرش به جیب دلالان می‌رود، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها می‌تواند به ارتقاء کیفیت فرش‌های خراسان جنوبی کمک فزاینده‌ای کند، قدرت رقابت پذیری را بالا برده، به پایداری اشتغال کمک کرده و دست دلالان را کوتاه کند، بنابراین نیازمند ارائه تسهیلات است.

 

ارسال نظر