شناسه خبر : 7921

بیمه توافقی خبرنگاران در هاله‌ای از ابهام فررفت

بیمه توافقی خبرنگاران در هاله‌ای از ابهام فررفت

یکی از مشکلات مهم در حوزه شغل خبرنگاری، مشکل بیمه خبرنگاران است، مشکلی که علی‌رغم تلاش دولت‌های گوناگون به صورت کامل حل نشده. یکی از راه‌حل‌های جدید دولت برای این مشکل، انعقاد بیمه توافقی خبرنگاری است، اما به نظر هنوز امکان نام‌نویسی بیمۀ توافقی اجرایی نشده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، در اوایل سال جاری طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی منعقد شد، بنابراین بود که خبرنگاران پس از ثبت‌نام در سامانه‌ای-رسانه و اخذ تأییدیه‌های مربوطه، با پرداخت مبلغ اندکی در ماه بتوانند بیمه شوند.

خبرنگاران پس از انجام ثبت نام و دریافت معرفی‌نامه، در مراجعه به شعب سازمان تأمین اجتماعی با مشکل مواجه شدند، زیرا کارکنان سازمان تأمین اجتماعی از این تفاهم‌نامه اظهار بی‌اطلاعی نموده و یا شرایط ویژه‌ای را برای خبرنگاران عنوان کردند که خارج از مسائل مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر شرایط بیمهٔ توافقی خبرنگاران بود. این در حالی است که معرفی‌نامه خبرنگاران با امضای سیدرضا دربندی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مستند به توافق به‌عمل آمده و بخشنامه فنی شماره 682 سازمان تأمین اجتماعی صادر می‌شود.

جابر خرم‌نیا، رئیس خانهٔ مطبوعات استان قزوین گفت: همواره خبرنگاران به‌ دلیل مشکلاتی که در این شغل وجود دارد، از حداقل مزایای شغلی بی‌بهره بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین مطالبات خبرنگاران موضوع بیمه است. رسانه‌های محلی، نمایندگی‌ها و سرپرستی‌ها معمولاً از خبرنگاران به‌صورت حق‌التحریری، پروژه‌ای و یا در قالب قرارداد خرید خبر استفاده می‌کنند. با وجود آن‌که برخی از رسانه‌ها امکان قانونی بیمه کردن خبرنگاران و استفاده از تسهیلات قانونی در نظر گرفته شده برای آنان را نیز دارند، اما از این امر سر باز می‌زنند.

وی اظهار کرد: ۲ راه‌حل برای این دغدغه وجود دارد. یکی معرفی خبرنگاران توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به صندوق هنرمندان و برقراری بیمه از این طریق و دیگری موضوع بیمهٔ توافقی خبرنگاران است که اخیراً مطرح شده است.

رئیس خانهٔ مطبوعات در رابطه با شرایط بیمهٔ توافقی خبرنگاران بیان کرد: در این روش، خانهٔ مطبوعات پس از ثبت‌نام خبرنگاران و ارائهٔ معرفی‌نامه از رسانه، فعالیت حرفه‌ای آنان را در سامانهٔ ای-رسانه تأیید می‌کند. سپس خبرنگاران می‌توانند با دریافت معرفی‌نامهٔ بیمهٔ توافقی از سوی اداره‌کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده و با تسهیلات بهتر و مبالغ کم‌تری به‌صورت خویش‌فرما بیمه شوند.

 

ارسال نظر