شناسه خبر : 7913

عضو کمیسیون بهداشت مجلس :

بیمه‌ها ارائه خدمات پرستاری در منزل را تحت پوشش قرار دهند

بیمه‌ها  ارائه خدمات پرستاری در منزل را تحت پوشش قرار دهند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه ارائه خدمات پرستاری در منزل هزینه‌های بیمارستانی را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد از نمایندگان مجلس خواست به عملی شدن خرید راهبردی مراقبت پرستاری در منزل کمک کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خانه ملت، حیدرعلی عابدی در رابطه با ضرورت اجرای طرح مراقبت پرستاری در منزل گفت: اهمیت اجرای طرح مراقبت پرستاری در منزل کمتر از تاسیس بیمارستان نیست، چرا که برخی از بیماران پس از ترخیص از بیمارستان نیازمند مراقبت هستند که متاسفانه در جامعه ما بدون رسیدگی رها می‌شوند. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرد ارائه مراقبت در منزل را با استفاده از کادر پرستاری گسترش دهد، تصریح کرد: گسترش مراقبت پرستاری در منزل به دو صورت است، یا وزارت بهداشت خود خرید راهبردی انجام می‌دهد و یا خدمات را تحت پوشش بیمه می‌برد تا هزینه‌های بیمار از طریق بیمه‌ها پرداخت شود. در هر دو صورت راه برای وزارت بهداشت و درمان مهیا است اما متاسفانه تاکنون پیشرفت خوبی در این زمینه نداشته‌ایم و اکثر فشارها‌ بر بیمه‌ها بوده است. 

وی، با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی در بسیاری از استان‌های کشور، یادآور شد: وزارت بهداشت و درمان به جای آنکه هزاران تخت بیمارستانی اضافه کند، می‌تواند با خرید راهبردی از کلینیک‌های پرستاری و فعال کردن تیم‌های پرستاری، در منازل ارائه مراقبت داشته باشند.   

ارائه خدمات پرستاری در منزل هزینه‌های بیمارستانی را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خدمات پرستاری در منزل تنها به سه نوع بیماری ارائه می‌شود، تصریح کرد: بیمه ممکن است بر اساس صلاحدید خدمات تحت پوشش خودشان تا حدودی محدود کنند، البته توصیه‌ام به شورای عالی بیمه این است که اگر ارائه خدمات پرستاری در منزل را جدی بگیرند و تحت پوشش قرار بدهند در هزینه‌های بیمارستانی به شکل محسوسی صرفه جویی می‌شود، بنابراین امیدوارم به صحبت‌های بنده توجه کرده و  با حضور کارشناس‌های خود این موضوع را بررسی کنند.

نمایندگان مجلس به عملی شدن خرید راهبردی مراقبت پرستاری در منزل کمک کنند

عابدی با تاکید بر اینکه اگر بیمه‌ها نتوانند بیماری‌هایی را تحت پوشش خدمات مراقبت پرستاری در منزل قرار بدهند وزارت بهداشت باید با خرید راهبردی، خدمات پرستاری را در سطح جامعه و منازل گسترش دهد، گفت: معتقدم این موضوع باید در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شود و اعضای کمیسیون از وزارت بهداشت به عنوان بعد نظارتی خود مطالبه کنند. ما مطالبه جامعه‌مان را نادیده گرفته‌ایم و به نیازهایی مردم توجه نکرده‌ایم، بنابراین همه نمایندگان مجلس باید به این بعد از مطالبات مردم توجه بیشتری داشته باشند و به عملی شدن خرید راهبردی مراقبت پرستاری در منزل کمک کنند. 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با اشاره به شرایط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل، گفت:  یک کلینیک پرستاری متشکل از پرستار و کمک پرستار و کم بهیار  است و تنها مسئول فنی مرکز است که باید تقسیم بندی کند که چه نوع خدماتی را چه فردی انجام دهد، به عنوان مثال یک قطع نخایی و بستری کامل در منزل به یک پرستار لیسانس و فوق لیسانس نیاز ندارد و یک کمک پرستار می‌تواند برای مراقبت‌های اولیه مورد نیاز بیمار فرستاده شود.اما اگر در خانه‌ای بیمار از آی سی یو مرخص شده باشد مسلماً نیازمند یک تیم پرستاری بوده که در راس آن سرپرستار و کمک پرستار است، بنابراین پرستارِ مسئول است که تعیین می کند چه خدمتی در چه مقطعی باید ارائه شود.

ارسال نظر