شناسه خبر : 7848

شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت بهانه تراشی می‌کنند/ فقط ۲۵ درصد نوسانات نرخ ارز بیمه می‌شود

شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت بهانه تراشی می‌کنند/  فقط 25 درصد نوسانات نرخ ارز بیمه می‌شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران معتقد است که شرکت‌های بیمه‌ای و نمایندگان آنها در بسیاری از مواقع به درستی به قانون عمل نمی‌کنند و نیاز است که بیمه مرکزی نظارت دقیق تری بر فعالیت آنها داشته باشد تا خسارت‌ها واقعی و به موقع پرداخت شود.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، حسن حسینقلی در گفت‌وگو با چابک آنلاین با بالا دانستن تنوع محصولات بیمه‌ای در دنیا گفت: در ایران محصولات بیمه از تنوع کمی برخوردار هستند و درعین حال نوآوری و شکوفایی واقعی بیمه در کشور دیده نمی‌شود.

وی، اذعان داشت که ریسک‌های بسیاری در صنف صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران وجود دارد و نیاز است شرکت‌های بیمه‌ای آنها را پوشش دهند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران توضیح داد: از هر صد محدوده اکتشاف، 8 محدوده آن به نتیجه و بهره‌برداری می‌رسد و بابت هزینه 92 محدوده دیگر شرکت‌ها ضرر می‌کنند، همچنین نوسانات نرخ ارز هم سبب شده که بسیاری از واحد‌های تولیدی متوقف شوند بنابراین این ریسک‌ها باید بیمه شوند.

حسینقلی افزود: در رابطه با نوسانات نرخ ارز، پس از رفت و آمدهای بسیار با تعیین حق بیمه سنگین فقط 25 درصد از این نوسانات بیمه می‌شود، یعنی وقتی نرخ ارز از 3700 تومان به 11700 تومان رسیده فقط 25 درصد این تفاوت بیمه می‌کنند و مابقی بیمه نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای واحدهای تولیدی باید نگاه حمایتی از سوی دولت باشد به عنوان مثال بیمه ایران نرخ ارز را بیمه کند و زمانی که با نوسان قیمت روبرو شدیم خسارت‌ها را تامین کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران افزود: برای تمامی کارگران و کارمندان خود، بیمه حوادث و تکمیل درمان گرفته اما بیشتر شرکت‌ها به دلیل عدم آگاهی و جلوگیری ازهزینه بیمه نمی‌کنند.

حسینقلی اذعان داشت که "عدم آشنایی درست مردم با بیمه یک نقص بزرگ است که یکی از علت‌های اصلی آن  نبود تبلیغات درست از سوی شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی است."

وی با بیان اینکه نهاد ناظر برای به وجود آمدن آگاهی در جامعه باید تلاش کند گفت: بیشتر شرکت‌های بیمه در زمینه تبلیغات عملکرد ضعیفی دارند و آگاهی را از مردم دریغ می‌کنند.

حسینقلی تصریح کرد: شرکت‌های بیمه در گام نخست باید به مردم آگاهی داده و بعد با استفاده از آن آگاهی بیمه‌نامه را بفروشند زمانی که یک فرد نمی‌داند که مسئولیت خود را می تواند بیمه کند طبیعی است که به سراغ بیمه نرود.

به اعتقاد وی شرکت‌های بیمه و نمایندگان آنها در بسیاری از مواقع به درستی به قانون عمل نمی‌کنند و نیاز است که بیمه مرکزی نظارت دقیق‌تری بر فعالیت آنها داشته تا خسارت‌ها واقعی و به موقع پرداخت شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران بیان کرد: برخی از نمایندگان شرکت‌های بیمه، بیمه نامه ناقص که پوشش کاملی ندارد به بیمه‌گذاران می‌فروشند و مردم عادی هم به دلیل عدم اطلاعات کافی و کاهش هزینه، بیمه نامه ارزانتر را تهیه می‌کنند.

حسینقلی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت بهانه تراشی می‌کنند گفت: به عنوان مثال ماده 10 قانون بیمه می‌گوید اگر بیمه گذار مالی را به کمتر از ارزش واقعی بیمه کرد، زمان پرداخت خسارت به نسبت آن ارزش واقعی و بیمه‌ای که گرفته خسارت به او  تعلق می‌گیرد، ولی بیمه گذاران این را نمی‌دانند و یکی از موارد اختلاف همین است چرا که زمان فروش آن نماینده و بیمه‌گر به بیمه گذار توضیحات لازم را نداده و فقط قصد فروش بیمه نامه را داشته است.

 

ارسال نظر