شناسه خبر : 7825

زائران اربعین برای بیمه شدن در سامانه سماح ثبت نام کنند

 زائران اربعین برای بیمه شدن در سامانه سماح ثبت نام کنند

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت بیمه را دلیل عمده تأکید بر ثبت‌نام زائران در سامانه سماح اعلام کرد و گفت: سه روز قبل یک زائر به مرگ طبیعی در مرز مهران فوت کرد و چون در سامانه سماح ثبت‌نام کرده بود به خانواده وی ۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از ثبت‌نام بیش از ۶۴۰ هزار نفر در سامانه سماح برای حضور در اربعین حسینی خبر داد و گفت: خدمات ستاد مرکزی اربعین از ۱۳ مهر تا ۳۰ مهر در مرزهای ایران و از ۱۶ تا ۲۷ مهر در عراق به زائران ارائه می‌شود اما زائرانی که قبل از این تاریخ به عراق مشرف می‌شوند نیز باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا از این طریق بیمه شوند.

وی برای چندمین بار بر لزوم ثبت‌نام در سامانه سماح و بیمه شدن زائران از طریق این سامانه تأکید کرد و اظهار کرد: تأکید ما برای ثبت‌نام زائران در سامانه سماح به این دلیل است که با انجام ثبت‌نام، زائران بیمه می‌شوند. در مراسم عاشورا یک زائر ایرانی در کربلا بر اثر ازدحام کشته شد که متأسفانه بیمه نبود و نتوانستیم از طریق بیمه از خانواده وی حمایت کنیم، در حالی که سه روز پیش یک زائر ایرانی در مرز مهران به مرگ طبیعی فوت کرد و چون بیمه بود ۴۰ میلیون تومان به خانواده وی پرداخت می‌شود.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: هر زائری که در سامانه ثبت‌نام کند از فاصله ۵۰ کیلومتری مرزهای کشور بیمه است و در صورتی که به مرگ طبیعی فوت کند ۴۰ میلیون تومان به خانواده وی پرداخت می‌شود و در صورت بروز حادثه و کشته شدن زائری در این مدت، خانواده زائر ۲۰۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد. همچنین هر نوع حادثه از قبیل تصادف، بستری شدن، قطع عضو و ... مشمول بیمه است.

حجت‌الاسلام رحمانی در پاسخ به نگرانی های موجود در خصوص ازدحام جمعیت در مرزها در اربعین، گفت: برای جلوگیری از ازدحام، ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده است که زائران استانهای نیمه غربی کشور مانند آذریابجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان و ... از مرز خسروی، استانهای میانی مانند تهران، البرز، سمنان، مازنداران، قم، مرکزی و ... از مرز مهران و استانهای نیمه شرقی کشور نیز از مرزهای چذابه و شلمچه راهی عراق شوند تا از ازدحام جلوگیری شود.

وی حذف ویزا از اول محرم تا پایان صفر را راهکاری برای کاهش ازدحام جمعیت در روزهای منتهی به اربعین اعلام کرد و ادامه داد: از اول محرم مردم بدون دریافت ویزا راهی عراق می‌شوند و همین مسئله به کاهش ازدحام در روزهای پایانی اربعین کمک خواهد کرد.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در پایان گفت: اتباع مجاز خارجی که در ایران حضور دارند نیز باید در سماح ثبت‌نام کنند. اتباع سایر کشورها از جمله پاکستان، ترکیه، آذربایجان و ... که از طریق مرزهای ایران به عراق می‌روند نیز از طریق دفاتر نمایندگی ایران در کشورهای متبوعشان در سامانه مشابهی ثبت‌نام می‌کنند.

ارسال نظر