شناسه خبر : 7771

صندوق بیمه محصولات کشاورزی توان پرداخت خسارت باغات خرما را ندارد

صندوق بیمه محصولات کشاورزی توان پرداخت خسارت باغات خرما را ندارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی به هر درخت خرمای خسارت دیده حداکثر ۵۰ هزار تومان خسارت پرداخت می‌کند این درحالی است که هر درخت خرما یک میلیون و پانصد هزار تومان محصول می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خانه ملت، حبیب الله نیکزادی پناه  عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص خسارات ناشی از گرما به محصول خرمای کشاورزان، گفت: در سال جاری به دلیل تغییرات اقلیمی خرما به عنوان تنها محصول کشاورزی مناطق شرق استان کرمان دچار خسارات سنگینی شد و به صورت متوسط بیش از 120 هزار تن خرما از بین رفت.

خسارت 70 درصدی به باغات خرمای استان کرمان وارد شده است

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر با اشاره به اینکه در دو مرحله به برخی از باغات خرمای شرق استان کرمان بیش از 70 درصد خسارت وارد شده است، ادامه داد: مرحله اول خسارت‌ها باعث عدم گرده افشانی و در مرحله دوم نیز علی رغم تغییر رنگ خرما شاهد خشیدگی خوشه‌ها بودیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای با بیان اینکه مسئولین بیمه محصولات کشاورزی و جهاد کشاورزی استان کرمان از باغات خسارت دیده بازدید کردند، تصریح کرد: در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور درخواست کرده‌ایم تا ستاد بحران با توجه به میزان خسارت‌ها به موضوع ورود کند زیرا صندوق بیمه محصولات کشاورزی توان جبران و پرداخت خسارات را ندارد.

وی، افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی به هر درخت خرما خسارت دیده حداکثر 50 هزار تومان خسارت پرداخت می‌کند این درحالی است که هر درخت خرما یک میلیون و پانصدهزار تومان محصول می‌دهد.

در کنار باغداران سردخانه داران، تولید کنندگان کارتن و کارگران فصلی نیز دچار خساراتی شده‌اند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به کشاورزان خسارت دیده کمک‌های بلاعوض و ارزان قیمت پرداخت شود، خاطرنشان کرد: باید کشاورزان در چرخه تولید حفظ شوند، در کنار باغداران سردخانه داران، تولید کنندگان کارتن و کارگران فصلی نیز دچار خساراتی شده‌اند.

 

ارسال نظر