شناسه خبر : 7723

برای پلاک گذاری و بیمه هر راس دام سبک ۵۰ هزار ریال به صندوق پرداخت می‌شود

برای پلاک گذاری و بیمه هر راس دام سبک 50 هزار ریال به صندوق پرداخت می‌شود

۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین خراسان شمالی دارای هویت و شناسنامه شده و کد ۱۵ رقمی بین‌المللی بر گوش آنها آویخته شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۸۱ هزار راس دام سنگین در این استان وجود دارد و از ۲۱ مرداد امسال هرگونه نقل و انتقال دام سنگین بدون شناسنامه، قاچاق محسوب و برابر قانون با آن برخورد می‌شود.

محمد محمدزاده اظهار داشت: طرح شناسنامه دار کردن دام ها در مرحله نخست برای دام های سنگین اجرا شد که هم اکنون دام های سبک نیز شناسنامه دار می شوند اما مهلت قانونی برای جا به جایی دام های سنگین بدون شناسنامه پایان یافته است.

وی از دامداران خواست تا در صورت نیاز به حمل و نقل دام های سنگین، نسبت به دریافت کد ۱۵ رقمی و شناسنامه دار کردن دام خود اقدام کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

وی تعداد دام های سبک استان را نیز ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دانست و افزود: برای اجرای طرح شناسنامه دار کردن با اتحادیه های عشایری، اتحادیه دامداران و گاوداران، صندوق بیمه بانک کشاورزی و اداره کل دامپزشکی استان هماهنگی های لازم شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: علاوه بر شناسنامه دار کردن دام ها، بیمه دام نیز اجباری شده است که با اجرای این طرح همزمان انجام می شود.

محمدزاده افزود: با صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای ارائه خدمات بیمه ای نیز هماهنگی شده که آنان پلاک شناسنامه دام را نیز ارائه می دهند.

وی گفت: به ازای پلاک گذاری و بیمه هر راس دام سبک ۵۰ هزار ریال و به ازای هر راس دام سنگین ۷۳ هزار ریال وجه نقد از دامداران دریافت می شود.

وی اظهار داشت: تمامی اطلاعات مربوط به دام در خصوص نژاد دام، تاریخ تولد، جنسیت، کد گله، نام و شماره تلفن صاحب دام و موارد دیگر در این کد تعریف شده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: شناسنامه دار کردن دام علاوه بر صیانت از ذخایر ژنتیکی، سبب سهولت در ردیابی دام در نقل و انتقال و خرید و فروش ها می شود.
وی گفت: همچنین شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق دام خواهد شد.
سه میلیون واحد دامی در خراسان شمالی نگهداری می شود.

 

ارسال نظر