شناسه خبر : 7708

به بهانه حادثه ۱۱ سپتامبر؛

حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر کمر شرکت‌های بیمه‌ای را شکست!

حادثه تروریستی 11 سپتامبر کمر شرکت‌های بیمه‌ای را شکست!

امروز سالگرد حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر است، حادثه‌ای که در آن برج‌های دو قلوی ساختمان تجارت جهانی در منطقه منهتن شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی رخ داد و بدون شک می‌توان آن را از جوانب مختلف، یکی از بی سابقه ترین حوادث طول تاریخ دانست.

به گزارش چابک آنلاین؛ یکی از جنبه‌هایی که می توان به آن اشاره کرد این است که حادثه 11 سپتامبر بزرگ ترین خسارت تاریخ صنعت بیمه را در جهان رقم زد.

طبق آمار رسمی اعلام شده توسط ارگان های آمریکایی، در آن حادثه، علاوه بر جان باختن بیش از سه هزار و پنجاه نفر، حدود  80 میلیارد دلار خسارت مالی به بار آمد که شرکت‌های بیمه‌ای آمریکایی و بین المللی مجبور شدند حدود نیمی از این خسارت را متحمل و پرداخت کنند.

خسارت هایی که این شرکت‌های بیمه‌ای متحمل آن شدند، شامل آسیب رسیدن به املاک تجاری، بیمه درمانی، بیمه از کار افتادگی آسیب دیدگان و خسارت های وارده به شرکت های هواپیمایی بود.

اگر بخواهیم این خسارت‌ها را به تفکیک  بررسی کنیم، عبارت بودند از: 11 میلیارد دلار خسارت های مستقیم شرکت های آسیب دیده درآن حادثه، 2 میلیارد دلار خسارت کارمندان وکارگران آسیب دیده، 2.7 میلیارد دلار هم برای جبران خسارت به خانواده افراد جان باخته در حادثه 11 سپتامبر پرداخت شد.

اما خسارت‌های وارده به مرکز تجارت جهانی 3.5 میلیارد بود.

شرکت‌های هواپیمایی هم 3.5 میلیارد دلار خسارت دریافت کردند.

باقی خسارت های پرداخت شده هم در مجموع 10 میلیارد دلار بود.

این حادثه تقریبا کمر شرکت‌های بیمه‌ای مرتبط را شکست اما بیش از آن، به شرکت های اتکائی آسیب زد و این امر باعث شد که شرکت های بیمه ای از آن پس، موضوع پرداخت خسارت  از طریق خطرات و حوادث تروریستی را از لیست خدمات خود حذف کنند.

حذف این موضوع جلوی پایان یافتن بسیاری از پروژه ها در ایالات متحده آمریکا را گرفت اما مدتی نگذشت و دولت آمریکا ناگزیر قانون بیمه علیه خطرات تروریستی را رسما تصویب کرد و به شرکت های بیمه ای وعده داد که در چنین حوادثی از آنها حمایت می کنند تا از زیر بار آن رفتن شانه خالی نکنند.

البته وعده دولت آمریکا به شرکت‌های بیمه‌ای برای حمایت تا سقف 100 میلیارد دلار بود از همین رو شرکت‌های بیمه‌ای را مجددا به افزودن این بند به خدماتشان ترغیب کرد.

البته دولت آمریکا حمایت خود از این شرکت‌های بیمه‌ای را مشروط به وقوع حادثه تروریستی بین المللی دانست و نه محلی.

از ابتدا هم اعلام شد که این حمایت یکی دو سال بعد پایان خواهد یافت اما به دستور کنگره آمریکا، تا سال 2007 میلادی ادامه پیدا یافت.

درهمین راستا مرکز مطالعات "مارش و ماکمیلان" اعلام کرد که این حمایت دولت آمریکا نتیجه بسیار خوبی در پی داشت و در سال 2005 میلادی بیش از 60  درصد نمایندگی ها از بیمه نامه‌های مربوط به عملیات‌های تروریستی  استقبال کردند.

هر چند که این عدد در سال 2003 تنها 27 درصدو در سال 2004 فقط 50 درصد بود.

در سال 2006 میلادی هم این عدد به 75 درصد رسید.

فواد پورعبادی

ارسال نظر