شناسه خبر : 7650

عضویت در صندوق بیمه دام برای عشایری اجباری شد

عضویت در صندوق بیمه دام برای عشایری اجباری شد

معاون توسعه و عمران اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: براساس ابلاغ سازمان مرکزی ارائه هرگونه خدمات به جامعه عشایری استان تنها با عضویت در صندوق بیمه دام انجام می شود و عضویت در این صندوق اجباری است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، یدالله چراغپور، از بیمه بودن ۳۰ درصد از دام سبک عشایر کوچروی استان در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته تنها ۵ درصد از یک میلیون ۷۰۰ هزار دام سبک عشایر استان زیر پوشش صندوق بیمه  قرار داشت.  

وی با اشاره به اجباری بودن بیمه دام در قبال انجام هرگونه خدمات عنوان کرد و تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال جاری ۵۰ درصد از دام موجود عشایر زیر پوشش صندوق بیمه خواهد رفت.

معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری همچنین از مجهز شدن مناطق عشایری استان به تجهیزات (پکیچ) برق خورشیدی تا پایان سال آینده خبر داد و تاکید کرد: تجهیز محل استقرار عشایری به پنل انرژی خورشیدی یک ضرورت انکارناپذیر است.

چراغپور ، تولید و تامین علوفه دامی در سال زراعی جاری در مراتع مناطق ییلاقی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: امسال افزون بر ۵ هزار و ۵۰۰ تن نیز محصول جو توسط تشکل ها و اتحادیه های عشایر خریداری و ذخیره سازی شده است.

به گفته وی، عشایر کوچروی در نیمه نخست امسال با تولید و عرضه  بیش از ۷ هزار و ۷۸۳ تن گوشت قرمز حدود ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز مدت یاد شده استان را تامین کرده اند.

 چراغپور ، میزان تولید شیر و لبنیات عشایر در زمان استقرار در مناطق ییلاقی استان را ۱۹ هزار و ۱۰۳ تن برآورد و اظهار کرد: در همین مدت نیز ۴۵۰ تن پشم گوسفند و بیش از۵۰ تن نیز کرک و مو بز تولید و روانه بازار شده است. 
وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد از ۱۵ هزار و ۷۰ خانوار جمعیت عشایری استان در تولید صنایع دستی گلیم ، جاجیم ، چوقا و چادر و سبد بافی سهیم هستند. 
چهارمحال و بختیاری با داشتن ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری و یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دومین استان عشایر نشین کشور است. 

 

ارسال نظر