شناسه خبر : 7607

بیماران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی گیلان سرگردان مانده‌اند

بیماران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی  گیلان سرگردان مانده‌اند

بیماران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی گیلان در مراجعه به برخی مراکز درمانی و بیمارستان‌های خصوصی این استان جهت پذیرش، به علل مختلفی با جواب رد برخی از این مراکز روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، تقریباً از اواسط سال گذشته موضوع بدهی چند ده هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی، عدم توجه سازمان برنامه و بودجه به مشکلات پیش روی بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای، گروکشی بیمارستان‌های خصوصی از بیمه‌ها و نهایتاً عدم پذیرش بیماران مشکلات زیادی را برای بیمه‌شدگان رقم زد.

همزمان با آغاز جرقه‌هایی از انجام نشدن تعهدات دولت جهت پرداخت اعتبارات سازمان تأمین اجتماعی کشور به تدریج بحث کاهش ارائه خدمات بیمارستان‌ها به برخی از بیمه‌های تکمیلی آغاز شد در این میان برخی از مراکز درمانی به علت عدم وصول مطالبات خود از تأمین اجتماعی روند پذیرش بیماران را متوقف کردند.

با تشدید نارضایتی‌ها از اوضاع به وجود آمده و سرگردانی بیماران دفترچه به دست، رؤسای بسیاری از مراکز درمانی کشور از جمله بیمارستان‌های خصوصی، نمایندگان مجلس در کمیسیون بهداشت و درمان و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی حل سریع مشکلات به وجود آمده را از دولت آن هم در اسرع وقت خواستار شدند.

در تاریخ 12 آبان 97 دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم رودبار در مجلس عنوان کرد:‌ از اردیبهشت امسال تاکنون و برای نخستین بار در کشور بیمارستان‌های خصوصی گیلان قرارداد همکاری خود را با تأمین اجتماعی لغو کرده‌اند و تمام هزینه‌ها را به صورت نقدی مطالبه می‌کنند.

منوچهر جمالی در مصاحبه مذکور ابراز داشت: این معضل ‌به علت انباشت مطالبات پرداخت نشده و مشکلات اعتباری مجموعه دولت و وزارت بهداشت و درمان در سطح کشور از جمله استان‌ گیلان به وجود آمد در حالی‌که فشارهای مخرب این رخداد تلخ تنها به قشرهای مختلف مردم و بیماران مراجعه کننده وارد شده است.

وی به صف‌های طولانی بیماران در بیمارستان‌های دولتی استان گیلان نیز در آن برهه از زمان اشاره و تصریح کرده بود:‌ هم‌اکنون بیماران متقاضی انجام عمل قلب باز و یا بسیاری از موارد مشابه دیگر در مراکز درمانی دولتی استان گیلان نظیر بیمارستان حشمت رشت باید شش تا هشت ماه همچنان در انتظار نوبت باقی بمانند.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی و گسیل بیماران به مراکز دولتی را علت این نابه‌سامانی‌ها اعلام کرد و بیان داشت:‌ هر چهار بیمارستان خصوصی گیلان با سازمان تأمین اجتماعی لغو قرارداد کرده‌اند به همین دلیل رایزنی‌هایی برای حل این چالش موجود در حال شکل‌گیری است.

در ادامه همین موضع‌گیری‌ها نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز  به تاریخ 22 دی ماه 97 در رشت اظهار داشت: بدهی‌ دوره‌های گذشته مربوط به قبل از سال 96 بیمه سلامت به بالای 8 هزار میلیارد تومان رسیده است اما دولت در بودجه سال آینده هیچ منابعی را برای آن در نظر نگرفته است.

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس از نگرانی نمایندگان خانه ملت در مورد موضوع پرداخت بدهی‌های بیمه سلامت سخن گفت و عنوان کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای کاهش این نگرانی‌ها و رفع معضلات پیش‌رو جلسات متعددی را با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کرده است.

وی در این مصاحبه با تأکید بر اینکه اگر برای بدهی‌های 8 هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت فکری نشود معضلات این حوزه دو چندان می‌شود تصریح کرد: اخیراً پیشنهاداتی در کمیسیون بهداشت و درمان برای جبران 4 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بیمه سلامت توسط دولت و سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و درمان نیز در تاریخ یکم تیر 98 در جمع خبرنگاران با اشاره به مطالبه دانشگاه‌ها از بیمه تأمین اجتماعی گفت: مشکل اصلی در میزان مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است، به طوری که این سازمان علاوه بر مطالبات سال 97، مطالبات مربوط به بهمن و اسفند سال 96 را نیز پرداخت نکرده است.

سیدکامل تقوی‌نژاد در ادامه بیان داشت: براساس ماده 38 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان‌های بیمه‌گر خدمات درمانی موظف‌اند 60 درصد صورتحساب‌های ارسالی بیمارستان طرف قرارداد را قبل از رسیدگی ظرف مدت دو هفته به عنوان علی‌الحساب و بقیه مطالبات مؤسسات و مراکز بهداشتی درمانی را تا 3 ماه پس از تحویل اسناد مربوط به نماینده رسمی صندوق پرداخت کند.

وی کوتاهی تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات دانشگاه‌ها را مورد اشاره قرار داده و گفت: این معضل ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به حوزه سلامت وارد کند از طرفی به علت اجرا نشدن مفاد توافق منعقد شده با وزارت بهداشت و درمان و عملیاتی نکردن قول‌های مکرر این سازمان، دولت تأمین منابع لازم جهت پرداخت بدهی‌های تأمین اجتماعی به دانشگاه‌ها را در دستور کار قرار داده است.

در تاریخ 13 تیر 98 وصول 30 درصد مطالبات معوقه دانشگاه‌های علوم پزشکی از تأمین اجتماعی مطلبی بود که رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن خبر داد و گفت: گام نخست این حرکت رقم خورد است به طوری‌که ظرف روزهای اخیر 30 درصد مطالبات از سازمان تأمین اجتماعی وصول شده و ظرف هفته‌های آتی این عدد افزایش خواهد یافت.

کیانوش جهانپور تمرکز وزارت بهداشت و درمان در شش ماهه اخیر را وصول مطالبات معوقه از سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه تأمین اجتماعی و به دنبال آن پرداخت معوقات پزشکان، پرستاران و کارکنان اعلام کرد و افزود: دوره جدید وزارت بهداشت در حالی آغاز شد که سن برخی مطالبات از 17 ماه گذشته و تنها مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی از سازمان تأمین اجتماعی به حدود 10 هزار میلیارد تومان رسیده بود.

اما با وجود تمام این فعل و انفعالات، انتقادات، واکنش‌ها، وعده‌ وعیدهای مسئولان و مصاحبه‌های شبانه‌روزی همچنان وضعیت پذیرش بیماران در بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی کشور از جمله گیلان مرتفع نشده است و بیماران علاوه بر تحمل رنج بیماری شاهد عدم خدمات‌دهی مراکز درمانی به تأمین اجتماعی هستند.

در همین راستا گفت‌وگویی را با مدیر درمان تأمین اجتماعی گیلان انجام دادیم و وی در مورد وضعیت مراکز درمانی این سازمان در سطح استان گیلان توضیحاتی عنوان کرد و ابراز داشت: در حال حاضر 12 مرکز درمانی تخصصی و عمومی و یک بیمارستان 200 تختخوابی حضرت رسول اکرم (ص) در شهر رشت دایر است.

محمد حسین شهدی‌نژاد با بیان اینکه در بخش سرپایی در سال گذشته بالغ بر یک میلیون 888 هزارنفر به مراکز درمانی این سازمان در گیلان مراجعه کرده‌اند اظهار داشت: در بخش بستری در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) نزدیک به 19 هزار نفر بیمار بستری شدند و نزدیک به 10 هزار عمل جراحی در این بیمارستان انجام گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد از بیمارستان‌های خصوصی گیلان با تأمین اجتماعی قرار داد پوشش درمان دارند نیز تصریح کرد: متأسفانه در سال گذشته به علت تأخیر در پرداخت وجوهات بیمارستان‌های خصوصی، 4 بیمارستان خصوصی رشت قرار داد همکاری خود را با سازمان تأمین اجتماعی لغو کردند.

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی گیلان با بیان اینکه این اتفاق موجب بروز مشکلاتی برای بیمه‌شدگان تحت پوشش تأمین اجتماعی در گیلان شد افزود: هم‌اکنون با پیگیری مقامات محلی و ستاد مرکزی سازمان، تمام بیمارستان‌های خصوصی گیلان به غیر از یک بیمارستان قرارداد همکاری مجدد با مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان دارند.

شهدی‌نژاد در پاسخ به اینکه تأمین اجتماعی در حوزه درمان غیر ستقیم با چند مؤسسه درمانی طرف قرار داد است نیز عنوان کرد: مدیریت درمان تأمین اجتماعی گیلان با بیش از 2 هزار و 100 مؤسسه و مرکز درمانی قرارداد دارد و در سال گذشته بیش از 10 میلیون و 156 هزار نسخه و صورتحساب این مراکز در دفتر اسناد پزشکی استان پذیرش شد.

وی در مورد اینکه وضعیت پرداختی‌های سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی خصوصی گیلان به چه صورت است بیان داشت: بودجه مدیریت درمان در درمان غیرمستقیم در سال جاری بالغ بر 330 میلیارد تومان است و هم‌اکنون بخشی از بدهی‌ها به بیمارستان‌های خصوصی با توافق به عمل آمده به صورت تهاتر پرداخت می‌شود.

شهدی‌نژاد در مورد روند پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و سایر مراکز دیگر توسط تأمین اجتماعی گیلان مطالبی را عنوان کرد و گفت: مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد تاپایان سال 97 پرداخت و مطالبات مربوط به پزشکان و مراکز پاراکلینیک و درمانگاه‌های خصوصی استان هم طبق مستندات موجود تا نیمه سال 97 تسویه شده است.

لازم به ذکر است تلاش‌ها و پیگیری‌هایی بسیار زیادی در خلال تهیه این گزارش انجام شد تا با مسئولان یکی از بیمارستان‌های خصوصی رشت(بیمارستان قائم) این شهر نیز گفت‌وگویی در مورد وضعیت ارائه خدمات این مرکز درمانی به بیماران مراجعه‌کننده تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی انجام شود که وی از این امر امتناع کرد.

طرح تحول نظام سلامت طرحی برای بهبود سیستم‌های سلامت ایران است که از 15 اردیبهشت 93 در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران در بیمارستان‌های وزارت بهداشت آغاز به کار کرد؛ طرح تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقاء کیفیت خدمات در کشور اجرا شد.

مشکلاتی نظیر کمبود منابع و اعتبارات، عدم مشخص بودن منابع و مصارف در سیستم نظام درمان، کمبود نیروهای متخصص، عدم انجام تعهدات مالی دولت در قبال سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تأمین اجتماعی و مسائلی از این دست تاکنون مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی را فرآروی طرح تحول نظام سلامت کشور ایجاد کرده است.

ارسال نظر