شناسه خبر : 7551

بیمه هنرمندان صنایع دستی خمین ۳۰ درصد افزایش داشت

بیمه هنرمندان صنایع دستی خمین 30 درصد افزایش داشت

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: شمار هنرمند بیمه شده صنایع دستی این شهرستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «مصطفی فراهانی» افزود: ۵۰ هنرمند صنایع دستی  این شهرستان پارسال زیر پوشش خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار گرفتند که این شاخص امسال به ۶۵ بیمه شده افزایش یافته است.

وی افزود: در راستای اجرای ماده ۲ آیین نامه اجرایی همکاری بین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شرایط برای بیمه شاغلان در رشته های مختلف صنایع دستی از سال گذشته فراهم شده است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین اظهار داشت: مهمترین هدف این تفاهم نامه حمایت از هنرمندان صنایع دستی و شاغلان روستایی و عشایری در محورهای بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی است.

فراهانی گفت: طبق مفاد این تفاهم نامه، ۱۰ درصد حق بیمه هنرمندان صنایع دستی را دولت و پنج درصد آن را هنرمندان پرداخت می کنند.

وی توضیح داد: هنرمندان صنایع دستی شاغل در روستاها و شهرها که دارای پروانه مشاغل خانگی و یا پروانه تولید انفرادی باشند، مشمول این بیمه می شوند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین اظهار داشت: چهار کارگزاری بیمه در شهر و مناطق روستایی خمین راه اندازی شده تا هنرمندان صنایع دستی بتوانند تحت پوشش خدمات بیمه ای صندوق قرار گیرند.

فراهانی ادامه داد: هنرمندان با پرداخت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار ریال برای یک سال از تمامی مزایای بیمه های اجتماعی به غیر از دفترچه درمانی بهره مند می شوند.

وی  بیان کرد: به منظور تسهیل در پرداخت حق بیمه، هنرمندان بیمه شده در سال دوم حق بیمه پنج درصدی را به صورت اقساط پرداخت می کنند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین شمار هنرمندان صنایع دستی این شهرستان را در رشته های مختلف ۸۵۰ نفر بیان کرد که  ۶۵۰ نفر آنان زن هستند.

فراهانی بیان کرد: در مجموع استقبال از بیمه هنرمندان در این شهرستان به دلیل تغییر شغل، تمدید نشدن مجوز و بیمه مشاغل دیگر کمرنگ است.

وی، خروج  قالی بافان از شمول بیمه صنایع دستی را از دلایل دیگر شمار محدود بیمه شدگان هنرمندان صنایع دستی در این شهرستان بیان کرد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین تاکید کرد: هنرمندان به غیر از قالیبافان می توانند با مراجعه و گرفتن معرفی نامه از این اداره با مراجعه به کارگزاری‌های صندوق برای عضویت و بهره مندی از مزایای بیمه شغلی اقدام کنند.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است و گلیم گل برجسته، معرق چوب، منبت چوب، خراطی، ساز سنتی، سفال، سرامیک، طراحی سنتی، قلاب بافی، گیوه دوزی، تراش سنگ و چلنگری مهمترین صنایع دستی آن است.

 

ارسال نظر