شناسه خبر : 7515

بنیادشهید ۲ هزار میلیارد تومان به بیمه بدهکار است

بنیادشهید ۲ هزار میلیارد تومان به بیمه بدهکار است

بنیادشهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهادی اجتماعی به حدود سه میلیون نفر از خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان خدمات ارائه می‌دهد، از ایجاد فرصت‌های شغلی تا رسیدگی به درمان ایثارگران از وظایف اصلی این نهاد به شمار می رود اما مهمترین موضوعی که در دولت تدبیر و امید بنیاد شهید به آن اهمیت می‌دهد، توجه خاص به مساله اشتغال آنان است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، توجه به حوزه درمان از دیگر اقدامات بنیادشهید و امور ایثارگران است و اکنون در بیمارستان های وابسته به بنیادشهید همچون بیمارستان ساسان و خاتم الانبیا و دیگر مراکز درمانی خانواده های شهدا و ایثارگران می  توانند بدون پرداخت وجه همه خدمات خود را رایگان دریافت کنند که به همین منظور با همکاری های بیمه ها بخش عمده ای از این خدمات به صورت ویژه به ایثارگران ارائه می شود اما امسال به دلیل کسری بودجه حدود پنج هزار میلیارد تومانی بنیادشهید، تا حدودی ایثارگران از نحوه رسیدگی به خدمات درمانی خود رضایت کامل ندارند که با همکاری دولتمردان این مشکل هم در حال حل شدن است.

با توجه به اینکه بنیادشهید حدود ۲ هزار میلیارد تومان به بیمه بدهکار است اکنون دولت تصمیم گرفته است در مرحله اول بخشی از این بدهی را به بنیادشهید پرداخت کند  تا ایثارگران و خانواده های شهدا برای دریافت خدمات درمانی خود نیز با مشکل مواجه نشوند.

پرداخت تسهیلات به سیل زدگان

یکی از اقداماتی که  دولت دوازدهم برای رضایت خانواده های شهدا و ایثارگران انجام داد توجه خاص به ایثارگران در مناطق سیل زده بود چرا که در فروردین سال ۹۸ تعدادی از استان های کشور درگیر سیل شدند و واحدهای مسکونی تعدادی از ایثارگران دچار خسارت های جزیی و کلی شد به همین منظور بنیادشهید پرداخت تسهیلات به این خانواده ها را پس از ارزیابی های کارشناسی انجام داد.

متاسفانه به دلیل سیل های اخیر در استان های لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان و ایلام خسارت های فراوانی به واحدهای مسکونی وارد شده که برخی از این واحدها ۱۰۰ درصد تخریب شده، برخی روستاها به طور کامل زیر آب رفته است و ۷۰ نفر در جریان سیل جان خود را از دست دادند. بر اساس پیش بینی های انجام شده ممکن است بیش از دو هزار یا ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار متاثر از سیل شده باشند که برآورد خسارت ریالی آن ۶۵ میلیارد تومان می تواند باشد. بیش از هزار میلیارد ریال وام به ایثارگران در هفت استان سیل‌زده پرداخت شد.

 همچنین صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به ایثاگران خسارت دیده در مناطق سیل زده استان های مختلف کشور پرداخت کرد.  این میزان تسهیلات از طریق بانک کشاورزی برای ایجاد اشتغال ایثارگران در مناطق سیل زده تخصیص داده شده است. به هر فرد جویای طرح های اشتغالزایی تا سقف ۵۰  میلیون تومان و با سود چهار درصد تسهیلات داده شد.

بنیادشهید و امور ایثارگران همچنین برای ارائه بهتر خدمات به ایثارگران و خانواده های آنان، برای الکترونیکی کردن پرونده های پزشکی ۳۰۰ هزار نفر از ایثارگران اقدام کرده است،‌ همچنین تمام شعب ارائه خدمات به ایثارگران الکترونیکی شده و تمام پرونده‌های آنان به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود.

جمع آوری ۹ میلیون سند آثار شهدا

بنیادشهید مفتخر است که در حال حاضر بیش از ۲۶۰ هزار پرونده از آثار مکتوب شهدای دوران دفاع مقدس را جمع آوری کرده است. به همین منظور این آثار شهدای دوران دفاع مقدس مرمت شده است و در قالب ۹ میلیون سند الکترونیکی در آرشیو بنیادشهید نگهداری می شود که به عنوان یک خزانه ارزشمند  محسوب می شود.

همچنین با الکترونیکی شدن این اسناد تلاش می شود تا همه این آثار گرانبها و ارزشمند در اختیار مردم ایران قرار گیرد که البته اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار آثار تولیدشده از شهدا در ۲۱ موزه نگهداری می شود و مردم می توانند به این آثار دسترسی داشته باشند و از این آثار و گنجینه ها بازدید کنند.

با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از والدین شهدا هنوز در قید حیات هستند به همین دلیل بنیادشهید و امور ایثارگران نسبت به جمع آوری و ثبت خاطرات والدین از فرزندان شهید خود اقدام کرده است که در حال حاضر ۳۰ هزار خاطره از والدین شهدا ثبت و نگهداری شده است و قرار است این برنامه برای سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر