شناسه خبر : 7514

مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر دلیل اصلی ورشکستی داروخانه‌ها است

مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر دلیل اصلی ورشکستی داروخانه‌ها است

داروسازان زنجانی؛ فعالیت داروخانه‌های شبه دولتی، مشکلات مالیاتی، بدهی سازمان‌های بیمه‌گر، نبود زیر ساخت‌ و نقدینگی لازم برای تامین داروهای مورد نیاز را از چالش‌های پیش روی این صنف اعلام کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، صنعت دارو سازی کشور پس از انقلاب اسلامی، مسیر رو به رشدی را طی کرده و در این میان نیروهای متخصص و متبحر در این رشته تربیت و وارد بازار کار شدند و از طرفی شرکت های تولید کننده دارویی نیز به تدریج و با اتکا به خودباوری و تکیه بر دانش لازم در اقصی نقاط کشور به تامین نیاز داخلی اقدام کردند.

این پیشرفت ها تا جایی رسید که هم اکنون در اقصی نقاط شهرهای کشورمان داروخانه های خصوصی نیز مشغول به فعالیت بوده  و در حال خدمات رسانی به گروه های هدف هستند و حتی مشاوره های لازم را در امر درمان  به بیماران  و مراجعه کنندگان  ارائه میکنند.

بنا بر اعلام متولیان حوزه سلامت کشور هم اکنون ۹۷ درصد اقلام دارویی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و از طرفی نیز ایران با فعالیت های اثربخش در این حوزه توانسته جایگاه خوبی را در منطقه کسب کند که این مهم نتیجه تلاش حدود ۲۰ هزار دارو ساز کشور است.

اما  در سال های  گذشته به ویژه پس از بروز نوسانات اقتصادی و اعمال تحریم های ظالمانه دشمنان،  حال این صنعت مهم و اثرگذار حوزه سلامت چندان خوش نیست، زیرا  نوسانات، بدهی سازمان های بیمه گر، کمبود نقدینگی و اعمال مالیات های غیرمنطقی چشم انداز نگران کننده ای را برای ادامه فعالیت این قشر تاثیر گذار رقم زده است.

 رئیس انجمن علمی دارو سازان ایران نیز پیش از این خطاب به مسئولان و سیاستگذاران حوزه سلامت گفته بود: تا دیر نشده باید نسبت به رفع مشکلات موجود در صنعت داروسازی اقدام کنیم، زیرا کمبود دارو می تواند حادثه ساز شود.

 محمدرضا شانه ساز به این مهم اشاره داشت که اوضاع اقتصادی داروخانه ها به دلیل تسهیلات و تخفیف شرکت های دارویی اداره می شد، اما اکنون به علت شرایط نامناسب اقتصادی دوره این تسهیلات نیز تمام شده و وضعیت کنونی نامناسب داروخانه ها نتیجه این شرایط است.

وی اظهار کرده بود: موفقیتی که داروسازان ایرانی پس وقوع انقلاب اسلامی کسب کردند بی نظیر است و بر اساس تخمینی که می توان زد از ارز بری ۱۴ میلیارد دلار سالانه از کشور جلوگیری کرده است.

این مسئول، با اشاره به توانمندی داروسازان ایرانی افزوده بود که داروسازان ایرانی می توانند هر دارویی که در جهان تولید می شود، مدت ۲ سال با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت در کشور تولید کنند و اگر دارو خاصی تولید نمی شود به لحاظ صرفه جویی است چون می توان آن دارو را با هزینه کمتر از خارج وارد کرد.

جایگاه دارو سازان در کشور ناشناخته مانده است

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: داروسازان از ارکان  مهم و موثر نظام سلامت در جوامع مختلف دنیا هستند و با توجه به اینکه این قشر در دسترس ترین افراد جامعه پزشکی بوده، نقش بی بدیلی در ارائه مشاوره به مراجعین و در زمینه های پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها بر عهده دارند.

مهدی بیگدلی افزود: این گروه موثر جامعه به عنوان یکی از موسسات پزشکی نه  تنها در تامین  و عرضه یکی از حیاتی ترین نیازها انسانها نقش داشته اند، بلکه محلی مطمئن  برای دریافت پاسخ سوالات و حل مشکلات مربوط امور سلامت در جوامع هستند و ارائه مشاوره صحیح دارو ساز به بیماران موجب صرفه جویی در زمان، هزینه مراجعه و همچنین موجب افزایش اعتماد مردم به این قشر می شود.

این مسئول ادامه داد: بر این مبنا  جایگاه واقعی  داروسازان باید در جامعه بیش از گذشته شناخته شود که بخشی از این مهم  را دارو سازان و بخش دیگری  رسانه های گروهی عهده دار هستند که با اطلاع رسانی دقیق  می توانند نقش دارو ساز و و نقش داروخانه ها را برای شهروندان تبیین و روشنگری کنند.

وی اضافه کرد: پس از ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت جامعه پزشکی مناسب  و روبه پیشرفت بوده بطوری که در زمینه های مختلفی نه تنها کشورمان در منطقه بلکه در جهان حرفی برای گفتن دارند و از جمله کشورها پیش رو محسوب می شود.

بیگدلی افزود:  به این مهم توجه داشت قبل از انقلاب، شرکت های معدود و کارخانه های تولید دارو سازی تحت لیسانس یا وابسته  به شرکت اصلی و اروپایی و آمریکایی مستقر فعالیت می کردند و در واقع کشورمان به لحاظ فنی و علمی استقلال نداشت،  که پس از انقلاب با وجود تگناها  ۹۷ درصد  داروهای مصرفی تولید داخل است و کمتر از سه درصد تولیدات وجود نداشته و یا بر حسب نیاز بیمار به اجبار برند خارجی آن وارد و مورد استفاده گروههای هدف قرار می گیرد.

وی  اضافه کرد:  تولید ۹۷ درصدی دارو در کشور مان  یک نگاه ویژه از سوی مسئولان  و هم داروسازان را  می طلبد چرا که در زمان حاضر ۲۳ دانشکده دارو سازی فعال در کشورمان فعالیت می کنند که سالانه یکهزار و ۵۰۰ دکترای دارو ساز فارغ التحصیل  شده و  بر مبنای آمار فارغ التحصیلان  تا کنون نیز  به تعداد ۲۵ هزار نفر و برآوردهای انجام گرفته نیز  نشان می دهد تا سال ۱۴۰۴ این تعداد به حدود ۴۰ هزار نفر خواهد  رسید.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: در زمان حاضر در این استان بیش از ۲۵۰ دارو ساز  در بخش داروخانه های خصوصی، دولتی، بخش دانشگاهی و هیات علمی مشغول به فعالیت هستند و  ۱۴۰ داروخانه خصوصی و دولتی و شبه دولتی در سطح استان د ر حال خدمات رسانی به گروه های هدف و مراجعه کنندگان هستند.

این مسئول، با اشاره به قدامات انجام گرفته پوشش خدمات رسانی داروسازان زنجانی  حتی در برخی بخش های شهرستان های این استان نیز گفت: هم اکنون این مناطق نیز  حداقل دارای یک داروخانه خصوصی  بوده و دسترسی شهروندان به داروهای مو رد نیاز بیش از گذشته امکان پذیر شده است.

وی با اشاره  به اینکه وضعیت کنونی و تحریم ها مشکلاتی را در زمینه تامین مواد اولیه دارویی، حتی بسته بندی بوجود آورده است،   اضافه کرد: هر چند این مهم با درایت متولیان وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو و تامین به موقع ارز و بحث انتقال آن تا حدودی  مرتفع شده اما  به این مهم توجه داشت هم اکنون در کشورمان ۱۲ هزار داروخانه بخش خصوصی و ۴۰۰ داروخانه بخش دولتی و یا شبه دولتی در کشورمان فعالیت می کنند که با چالش های مواجه هستند.

بیگدلی  افزود: دولت حدود ۵۰ درصد سهم بازار دارویی کشور را در اختیار دارد و این موضوع  به نوعی آماری خطرناک برای جامعه محسوب می شود  به دلیل آنکه  دولت ها بخاطر مشکلات اقتصادی برا ی تامین ارز، اعتبارات لازم  و توزیع به موقع داروها آتحت الشعاع قرار می دهند در حالی که در جوامع پیشرفته این سهم بسیار اندک  درحد  ۲۰ درصدی بوده و  و در این میان نسبت به تقویت بخش خصوصی اقدام  شده است.

وی یادآوری کرد: متاسفانه بخش خضوصی در کشور مان نمی تواند وارد این عرصه  شود، به دلیل انکه دولت برای  هزینه تمام شده داروهای خاص و شیمی درمانی سود ناشی از آن را کاهش داده  که این رقم  بین سه تا  ۶ درصد است و به همین  دلیل  ترغیب لازم  برای ورود به این بخش را ندارند.

 رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: از طرفی برخی داروخانه های دولتی در سطح شهر زنجان همانند شهید بهشتی امور خدمات عمومی ارائه شده دیگر داروخانه های سطح شهر را انجام  می دهند و داروخانه  جمعیت هلال احمر نیز همین روند را انجام می دهد.

وی اضافه کرد: توزیع دارو به شیوه فعلی توسط داروخانه هلال احمر زنجان با اساسنامه این جمعت منافات دارد، هر چند در زمان جنگ تحمیلی مجوز لازم برای واردات داروهای مورد نیاز داده شد اما متاسفانه اکنون این داروخانه ها دایر هستند و به طبع سهمی از بازار دارویی را بخود اختصاص داده است.

این مسئول ادامه داد: این انجمن از فعالیت داروخانه های هلال احمر صرفا برای توزیع، دستگیری در امر تامین داروهای بیماران خاص و شیمی درمانی و در واقع کمک حال دانشگاه های علوم پزشکی استقبال می کند اما مخالف  همان ارائه خدمات  ارائه شده توسط داروخانه های خصوصی به مراجعه کنندگان است.

وی یادآوری کرد: اولویت فعالیت  داروخانه های هلال احمر  بر اساس  ارائه  خدمات تخصصی و فوق تخصصی،   بیماران خاص و اورژانسی است و در کنار این مهم طبیعی است داروهای تخصصی و  عمومی جزو خدمات باشد اما زنجان  استان تنها استانی است که داروخانه این ارگان طی سال های گذشته در این بخش ها  بسیار ضعیف عمل کرده  است.

بیگدلی افزود: اگر دولت سود داروهای خاص را  به یک نرم ۱۰ تا ۱۵ درصدی  برساند امکان رقابت بخش خصوصی نیز بوجود می آید اما این رقم بسیار پایین است.

وی خاطر نشان کرد: سود پایین داروها و از طرفی مطالبات طولانی مدت داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گری فعالیت فعالان این قشر را در آستانه ورشکستگی قرار داده و به این موضوع باید توجه کرد.

وی بیان کرد: بر این اساس برای بحث کمیت وکیفیت داروهای ایرانی دولت باید گام های مفیدی برداشته شود که این مهم می تواند به اشکال گوناگون و از طریق اعطای تسهیلات مناسب و یا پرداخت میزان مطالبات داروخانه ها که حدود یکسال می رسد، گام بردارد.

پویایی صنعت دارو نیازمند نگاه ویژه مسئولان است

یک داروساز زنجانی نیز که از سال ۷۳ به این حرفه مشغول است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: داروخانه ها به عنوان موسسه های پزشکی کارکردی متفاوت به لحاظ ارائه خدمات مختلف آن از ابعاد گوناگون دارند و گردش کار داروخانه های بطور کلی به شرایط اقتصادی آن وابسته بوده بروز خلل در این بخش مشکلاتی را بوجود می آورد.

دکتر علیرضا حقیقت افزود: مطالبات داروخانه ها از سازمان های بیمه گر مشکلات این بخش از حوزه سلامت را به مراتب افزایش داده است، زیرا  ۱۰ تا ۳۰ درصد هزینه نسخه های دارویی بیمار و یا مراجعه از جیب آنان پرداخت می شود و ۷۰ تا ۹۰ درصد آن نیز به اعتبار و تعهدات سازمانهای یاد شده انجام می گیرد.

مدیرسابق درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تنگناهای مالی فعالیت این قشر را با مشکلات جدی مواجه کرده و با توجه به پیچیدگی ها و مسولیت هایی بالا داروسازان  با درآمد پایین فعالیت می کند و از طرفی به نسبت تورم نیز هزینه پرداختی پرسنل داروخانه و حتی کرایه پرداختی مکان داروخانه ها افزایش ۲ برابری و ۴۰ درصدی داشته است.

حقیقت افزود: مشکلات از قبیل بدهی سازمان های بیمه ای، عدم افزایش درآمد داروخانه ها و در یک کلام مشکلات اقتصادی تهدید جدی برای فعالیت داروخانه ها محسوب می شود و چه بسا ادامه فعالیت داروخانه ها با هاله ای ابهام و در نهایت به ورشسکستگی آنها  منتهی شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور که حوزه های مختلف را تحت تاثیر قرار داده صنعت دارو را با چالش جدی مواجه کرده است.

این داروساز اضافه کرد: بروز همین مساله تولید و واردات دارو را با افزایش هزینه مواجه کرد و به تبع آن تولید کنندگان و توزیع و واردکنندگان برای ادامه فعالیت ناچارند تحویل دارو به داروخانه ها را با شرایط سختی در اختیار انها قرار دهند.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی موجب شده شرکت توزیع کننده دارویی بصورت نقدی اقلام مور نیاز دارویی را به داروخانه ها می دهند و این موضوع مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است.

حقیقت افزود: حتی شرکت هایی دارویی با توجه به تقاضای بالا، داروهای کمیاب را با شرایط سختی و حتی بصورت سهمیه ای به داروخانه ها می دهند و داروخانه ها نیز برای کاهش فشار ناشی از آن به مردم نسبت به خریداری آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: چشم انداز صنعت دارو در کشور با ابهاماتی مواجه است و در این میان مسئولان برای نجات  این بخش و تحرک لازم نگاه ویژه ای داشته باشند  و در این میان زیر ساخت های ابن بخش آنگونه که باید و شادی تکمیل نشده و اقداماتی به لحاظ تکنولوژی، بهینه سازی، نو اوری و توسعه علمی روز افزون و ابعاد مختلف  آن امری مهم به نظر می رسد.

این داروساز خاطر نشان کرد: با تمامی مشکلات کنونی فعالان این عرصه با از خود گذشتگی بدون بروز خللی، با حداکثر توان در حال ارائه خدمات دهی به اقشار مختلف مردم هستند تا مشکلی ایجاد نشود.

مشکل نقدینگی عامل مهم در تامین داروهای مورد نیاز 

یک دارو ساز فعال شهر زنجان نیز با اشاره به اینکه فعالیت داروسازان به ۲ حوزه مهم تقسیم بندی می شود، گفت: بر این اساس در جوامع پیشرفته از یک دکترای دارو ساز انتظار می رود از علم و دانش کسب شده در راستای خدمات رسانی استفاده شود و موضوع اقتصادی در جایگاه بعدی قرار دارد.

دکتر مصطفی سروش نسب نیا افزود: متاسفانه مشکلات عدیده ای موجب شده بخش دوم یعنی جنبه اقتصادی و حفظ سرمایه گردش مالی به دغدغه ای اساسی برای داروسازان تبدیل شود و به عبارتی دیگر بیشترین انرژی کاری آنان نیز صرف این کار می شود.

وی اضافه کرد:  تاخیر در مطالبات سازمان بیمه ای موجب شده نقدینگی مورد نیاز جهت تامین داروهای مورد نیاز بیماران کاهش یابد و این در حالی است که این صنف از جامعه پزشکی با توجه به مشکلات حاکم در حال خدمات رسانی  مناسب به گروههای هدف و مراجعه کنندگان هستند.

این دارو ساز ادامه داد: همین مساله موجب شده که برخی داروخانه های  به نسبت خوب بتوانند داروهای مورد نیاز گروه های هدف به ویژه بیماران خاص خود را تامین کنند که این مهم معضلاتی را بوجود می آورد.

سروش نسب نیا  با اشاره به مشکلات بوجود امده با امور  مالیاتی  نیز افزود: داروسازان  جزو شفاف ترین قشر در امر پرداخت مالیات هستند و این در حالی است یک نسخ از فاکتور داروها  به امور مالیانی ارسال می شود اما اقدامات امور مالیاتی در این بخش  معضلاتی را ایجاد  کرده است.

وی اظهار داشت: همه داروخانه ها برای فروش داروهای خود متصل به دستگاههای پوز    بوده  و این امر طبیعی است که فروش دارو  از خرید های انجام گرفته کمتر باشد اما اداره امور مالیاتی نسبت به این امر حساسیت داشته و این امر را خلاف واقع می داند.

سروش نسب اضافه کرد: اخذ مالیات در اشکال گوناگون  نیز با وجود شرایط کنونی داروخانه ها بر معضلات این قشر سایه افکنده و این کار در حالی انجام می گیرد که سازمان های بیمه گری بدهی خود به داروخانه ها را با تاخیر فراوان پرداخت می کنند و از طرفی تداوم این امر در عمل امکان بازگشت سرمایه ای را برای این صنف به دنبال ندارد.

زیرساخت اجرای نسخه های الکترونیک در زنجان فراهم نیست 

سروش نسب نیا یکی از چالشهای پیش روی کنونی دارو سازان را عدم فراهم شدن زیرساخت های لازم در امر تحقق نسخ الکترونیکی اعلام کرد و افزود: این اقدام از سوی سازمان های بیمه گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت آغاز شده اما  مشکلاتی از قبیل  سرعت اینترنت و پهنای مورد نیاز باند وجود دارد و بروز خلل در  این بخش خدمات دهی را با مشکل مواجه می کند.

این دارو ساز ادامه داد: متاسفانه  در بحش اجرای نسخه الکترونیکی از نظرات کارشناسی دارو سازان استفاده نشده که اعمال این مهم چه بسا می توانست از پیچیدگی های  وضع شده بکاهد و از طرفی وجود معضلات فراوان به ویژه دغدغه های مالی موجب شده اصل فعالیت این صنف همان ارائه مشاوره دارویی به مراجعه کنندگان است، به حاشیه رانده شود.

وی اظهار داشت: در مقطعی کمبودهای دارویی در کشور موجب  شده دسترسی عموم و مراجعین برای دریافت داروهای مورد نیاز با دشواری انجام بگیرد و در این میان  مراجعه کننده داروخانه ها  را مقصر این مساله می داند در حالی  که مشکلات ارز و دیگر عوامل به این موضوع دامن زده و این مهم خود به  درگیری هایی موجب شده است.

ارسال نظر