شناسه خبر : 7504

بدهی شرکت‌های بیمه‌ای به داروخانه سر به‌ فلک کشید

بدهی شرکت‌های بیمه‌ای به داروخانه سر به‌ فلک کشید

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان سه برابر شدن هزینه‌های شرکت‌های بیمه‌گر را به دلیل اجرای طرح تحول یادآور شد و گفت: این عوامل تاخیر در پرداخت‌ها به داروخانه‌ها را توسط این شرکت‌ها موجب شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، مهدی بیگدلی با تاکید بر تلاش داروسازان برای تسهیل دسترسی مردم به نیازهای دارویی اظهار کرد: در این راستا در حال حاضر 140 داروخانه در مناطق مختلف استان فعالیت می‌کند که 70 باب از آن‌ها در مرکز استان فعال است.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای پیشرو در علم پزشکی و داروسازی است، تصریح کرد: بعد از انقلاب، کشور به لحاظ فنی و تولید در حوزه دارو، به 97 درصد استقلال رسیده است.

وی تعداد دانشکده‌های فعال داروسازی را 23 دانشکده اعلام و تصریح کرد: این دانشکده‌ها سالانه یک هزار و 500 دانشجو در مقطع دکترا تربیت می‌کنند و در حال حاضر 25 هزار داروساز در کشور فعالیت دارند.

بیگدلی تعداد داروسازان فعال استان زنجان را 250 نفر اعلام کرد و گفت: این داروسازان در داروخانه‌های دولتی، خصوصی و شبه‌دولتی فعالیت می‌کنند.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان تعداد داروخانه‌های خصوصی فعال را در کشور 400 واحد اعلام کرد و افزود: این داروخانه‌ها، سهم 50 درصدی از بازار دارویی کشور را در اختیار دارند.

وی بخشی از اقدامات کنترلی دولت بر بازار دارو را ناشی از نیاز برخی از بیماران دانست و گفت: درصد سود تعیین شده بر برخی از این داروها 3 تا 6 درصد است که امکان فعالیت را از بخش خصوصی می‌گیرد.

بیگدلی فعالیت برخی از داروخانه از جمله داروخانه هلال احمر را در زنجان فاقد توجیه عنوان و تصریح کرد: اقلام دارویی ارائه شده در این داروخانه‌ها با دیگر داروخانه‌ها هیچ تفاوتی ندارد، هر چند فعالیت دارویی داروخانه هلال احمر در برخی از استان‌ها از جمله قزوین با زنجان تفاوت زیادی دارد و این داروخانه در تامین داروهای خاص فعال است.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با اشاره به واگذاری اداره داروخانه‌های دو بیمارستان در زنجان به بخش خصوصی گفت: این واگذاری در بخش سرپایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه یک سوم بدهی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به داروخانه شهید رجایی زنجان است، گفت: این داروخانه تنها داروخانه استان است که در ارائه داروهای خاص از جمله شیمی درمانی فعالیت می‌کند.

بیگدلی به وضعیت اشتغال داروسازان اشاره و تاکید کرد: با توجه به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته، باید برای اشتغال این افراد برنامه‌ریزی شود که از جمله آن به کارگیری داروسازان در بیمارستان‌های دولتی است.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با تاکید بر مفید بودن اجرای طرح تحول سلامت برای مردم به ویژه مردم استان زنجان گفت: این طرح هزینه شرکت‌های بیمه‌گر را سه برابر کرده است که همین موضوع مشکلاتی را در تامین و توزیع اعتبار موجب شده است.

وی طولانی شدن پرداخت‌های شرکت‌های بیمه‌گر به همکاران خود در بخش درمان و دارویی را از عواقب اجرای طرح تحول سلامت دانست و ادامه داد: تامین اجتماعی از اسفند سال 97 و بیمه سلامت از ابتدای آذر 97 بدهی‌هایی را به داروخانه‌ها دارند هر چند بیمه سلامت دو ماه نخست سال‌جاری را پرداخت کرده است.

بیگدلی دیگر طرح مفید در حال اجرا را الکترونیکی کردن نسخه پزشکی اعلام کرد و افزود: این طرح کنترل و نظارت را موجب شده و کاهش هزینه را برای شرکت‌های بیمه‌گر به همراه خواهد داشت.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها در داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان را از مشکلات همه گیر شدن اجرای این طرح دانست و افزود: این طرح در حال حاضر هم اجرا می‌شود و ارتقای زیرساخت‌ها، اجرای طرح را بهبود خواهد بخشید.

وی در مورد مسؤولیت نظارت بر داروخانه‌ها گفت: واگذاری این مسؤولیت به دلیل تخصصی بودن انجمن درخواست شده است، ولی از آنجا که نظارت در کشور ما امری حاکمیتی محسوب می‌شود با آن موافقت نشده است.

بیگدلی قیمت داروها و اقلام بهداشت را امری خارج از اختیار متصدیان داروخانه‌ها دانست و گفت: ملاک ارزیابی در این بخش فاکتورهای ارائه شده است.

 

ارسال نظر