صنعت بیمه کسب درآمد از پرورش دهندگان پرندگان زینتی را فراموش کرد!/ شرکت‌های بیمه از طراحی محصولات جدید غافل شده‌اند

صنعت بیمه کسب درآمد از پرورش دهندگان پرندگان زینتی را فراموش کرد!/ شرکت‌های بیمه از طراحی محصولات جدید غافل شده‌اند

فرهنگ نگهداری از پرندگان زینتی در بین جوامع انسانی از جایگاه ویژه ایی برخوردار است، کشور ما نیز از این قائده مستثنی نبوده و بازار تجارت قانونی حیوانات خانگی،مثل انواع پرندگان زینتی به‌خصوص درکلان شهرها رونق چشمگیری یافته است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، بسیاری از این پرندگان ارزش ریالی بالایی داشته و سال های طولانی عمر می کنند،بنابراین هزینه های نگهداری و درمانی خاص خود را دارند و می توان گفت که این پرندگان زینتی نیاز به انواع پوشش های بیمه‌ای دارند.

این پرندگان نسبت به بسیاری از بیماری ها آسیب پذیر بوده و صاحبان آنها برای خدمات درمانی پرندگان خود مایل به استفاده از خدمات بیمه درمانی هستندچراکه این امر موجب کاهش هزینه و اطمینان خاطربیشتری  برای صاحبان آنها می شود.

دیده شده که برخی از شرکت های بیمه ای به ارائه محصولاتی در این زمینه پرداخته اند، اما آیا این شرکت ها توانسته اند طرح بیمه ای خود را به خوبی معرفی کنند؟

آیا نمایش محصولات بیمه ای در ویترین آنها به تنهایی کافی است؟

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان پرندگان تهران در گفت‌وگو با چابک آنلاین، در خصوص بیمه پرندگان زینتی اظهار کرد: "25 سال است که در این صنف فعال بوده اما  تا اکنون چنین طرحی را در شرکت های بیمه ندیده و اگر هم دارند این محصول را به خوبی معرفی نکرده اند."

مرتضی استادحسن بنا تصریح کرد: "در حال حاضر بیشتر قشر مرفه جامعه از پرندگان زینتی نگهداری می کنند و در پرداخت حق بیمه هم هیچگونه مشکلی ندارند."

به نظر می رسد محصول بیمه ای ارائه شده درخصوص بیمه پرندگان زینتی در شرکت های بیمه داخلی صرفا در بخش درمان است هر چند که برخی از شرکت های بیمه اروپائی پوشش کاملی را برای بیمه گذاران خود در این زمینه فراهم کرده اند؛پوشش هایی مانند مرگ و میر، سرقت ، تصادف شخصی، مسئولیت عمومی و درمان جامع دامپزشکی.

آنها همواره از بیمه گذاران خود می خواهند تا موارد جدیدی که به پوشش های بیمه ای برای آن نیاز دارند را، با آنها مطرح کنند تا کارشناسی های لازم را در زمینه آن انجام داده و سپس بیمه نامه مورد نیاز را طراحی کنند.

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان پرندگان تهران به چابک آنلاین گفت: شرکت های بیمه ای  ساختمان یک پرنده فروشی را بیمه می کنند اما پرندگان آن را نه.

وی افزود: برای بیمه کردن یکی از فروشگاه ها با شرکت های بیمه ایران، رازی و پاسارگاد صحبت شد اما گفتند که چنین طرحی ندارند و فقط می توانند ساختمان آن را بیمه کنند.

استاد حسن بنا با بیان اینکه " تلفات پرندگان در این شغل زیاد است" ادامه داد: شاید بیمه کردن پرندگان برای شرکت های بیمه به صرفه نیست چراکه یک فروشگاه پرنده در ماه حداقل 8 میلیون تومان تلفات دارد.!

دراین بین، کمبود پوشش بیمه ای برای پرورش دهندگان پرندگان زینتی هم بسیار محسوس است.

واقعیت این است که ایجاد زمینه های لازم و امنیت برای پرورش دهندگان پرندگان زینتی علاوه براینکه ارز آوری مناسبی از محل صادرات  برای کشور به همراه دارد می تواند از قاچاق آنها به خارج از کشور و هدر رفت سرمایه بخش تولید نیز جلوگیری کند.

یکی از پرورش دهندگان طاووس و قرقاول در این زمینه به چابک آنلاین گفت که "هر طاووس 25 سال عمر می کند و تلفات آن بسیار پایین است، شاید هر 10 سال یک اتفاق بیافتد، اما ممکن است این پرنده به بیماری نیوکاسل مبتلا شود که در پی آن تلفات می دهد و برای آن زمان نیاز به پوشش های بیمه ای داریم."

این پرورش دهنده پرندگان زینتی  افزود: طاووس ها در نژاد و قیمت های مختلفی وجود دارند به عنوان مثال طاووس شکلاتی بین 15 تا 20 میلیون تومان، سفید بین 10 تا 15 میلیون تومان، هندی بین 5 تا 10 میلیون و نژاد جاوا بین 10 تا 20 میلیون تومان قیمت دارند.

واقعیت این است که صنعت بیمه در جهان گسترش چشمگیری یافته و با ورود به تمام جوانب زندگی بشری، آرامش خاطر خاصی را با خود به ارمغان آورده است.

درعین حال صنعت بیمه مانند هر صنعت دیگری برای بقا و توسعه به طراحی محصولات جدید نیاز دارد و با توجه به رشد روز افزون فرهنگ تولید و نگهداری ازپرندگان زینتی، بازار مناسبی برای فعالیت شرکت های بیمه در این زمینه به وجود آمده  هر چندکه تا اکنون کل صنعت بیمه از کسب در آمددراین زمینه غافل بوده است.

ارسال نظر