یک سوم وسایل نقلیه کشور پوشش بیمه‌ای شخص ثالث ندارند

یک سوم وسایل نقلیه  کشور پوشش بیمه‌ای شخص ثالث ندارند

علی صلاحی‌نژاد مدیرعامل بیمه ملت با تاکید بر لزوم معافیت صنعت بیمه از مالیات ارزش افزوده گفت: به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی، مالیات ارزش افزوده یک مالیات خنثی یا بی‌تفاوت تلقی می‌شود، به این معنی که ماهیتا نباید بر عوامل تولیدی و مولد، سرمایه‌گذاری و اشتغال تاثیرات منفی بر جای بگذارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، صلاحی‌نژاد درباره یکی از ویژگی‌های این مالیات گفت: مالیات ارزش افزوده بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی افراد و بنگاه‌های اقتصادی کمترین آثار منفی را دارد. در واقع هدف مالیات ارزش افزوده جلوگیری از مصرف‌ گرایی در جامعه است که دولت با دریافت مالیات ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی می‌خواهد هر مصرف‌کننده به میزان مصرفی که دارد مالیات پرداخت کند. او با بیان اینکه بنابراین مالیات ارزش افزوده نباید قدرت خرید مردم و جامعه را کم کند،گفت: اما آیا در واقعیت نیز همین‌طور است؟ این جای سوال دارد.

مدیرعامل بیمه ملت یادآورشد: آمار‌ها نشان می‌دهد حدود یک سوم از وسایل نقلیه موجود در کشور بدون پوشش بیمه‌ای شخص ثالث هستند، که از این میان حدود هفت میلیون موتورسیکلت و یک میلیون خودرو بدون بیمه هستند. صلاحی‌نژاد یکی از مهم‌ترین دلایل این مشکل را ناتوانی مالی افراد برای خرید پوشش بیمه شخص ثالث عنوان کرد وگفت: این در حالی است که نرخ حق‌بیمه‌های وسایل نقلیه موتوری و شخص ثالث، به‌صورت دستوری و بسیار پایین‌تر از مبلغ واقعی آن تعیین می‌شود و امکانی برای کاهش مبلغ حق‌بیمه‌ها وجود ندارد. وی افزود: ناتوانی مالی افراد و نیز اضافه شدن مالیات ارزش افزوده، بر قیمت بیمه‌نامه باعث شده است، افراد از تهیه این پوشش‌ها صرف‌نظر کنند که بی شک در صورت بروز حادثه برای این افراد مشکلات زیادی برای جامعه به وجود خواهد آمد.

صلاحی‌نژاد ادامه داد: همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود نیمی از زندانیان دیه، به دلیل حوادث رانندگی و نداشتن پوشش‌های بیمه‌ای، در زندان هستند، با مراجعه به آمار‌های موجود در سایر رشته‌های بیمه‌ای نیز می‌توان موارد مشابهی را مشاهده کرد که در آنها افراد به علت قیمت بالای پوشش‌های بیمه‌ای بخشی از آن به خاطر اعمال مالیات ارزش افزوده است از خرید پوشش بیمه‌ای صرف‌نظر کرده و در اثر حادثه با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

او متذکرشد: در این بین برخی از مسوولان، تنها از شرکت‌های بیمه‌ای انتظار دارند که نرخ‌های حق بیمه را با مبالغ بسیار پایینی ارائه کنند تا مردم بتوانند این پوشش‌ها را تهیه کنند، این انتظار مسوولان قطعا شرکت‌های بیمه را زیانده کرده و مانع از رشد، توسعه و نفوذ صنعت بیمه خواهد شد.

صلاحی‌نژاد یادآورشد: بنابراین طبق آنچه که گفته شد مالیات ارزش افزوده یک مالیات خنثی نیست و اعمال آن روی برخی خدمات مانند بیمه تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد، اعمال مالیات ارزش افزوده روی حق بیمه‌ها، موجب بالارفتن هزینه در بخش‌های تولیدی شده و ضمن افزایش قیمت‌ها در بازار و بعضا نیز به وجود آمدن تورم، مانع از رونق سرمایه‌گذاری و تولید خواهد شد و هدف از دریافت مالیات ارزش افزوده که همان رونق تولید و سرمایه‌گذاری است، محقق نمی‌شود.

مدیرعامل بیمه ملت به ایرادات قانون مالیات ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: یکی از این ایرادات افزایش هزینه‌های تولید بر اثر وضع مالیات ارزش افزوده بر ماشین‌آلات و تجهیزات تولید است، به‌طوری‌که در ماده ۱۷ قانون مالیات ارزش افزوده و بند‌های مربوط به آن، ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید که از جمله ملزومات تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی محسوب می‌شوند، مشمول مالیات ارزش افزوده شده‌اند.

صلاحی‌نژاد ادامه داد: اخذ مالیات بر ماشین‌آلات سرمایه‌ای و فرآیند‌های کسب و کار میانی و ابهامات موجود در بند‌های مربوط به ماده ۱۷ قانون مالیات ارزش افزوده، باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود، زیرا بسیاری از صنایع تولیدی و کارخانه‌ها برای توسعه کمی و کیفی تولید، نیازمند خرید ماشین‌آلات سرمایه‌ای هستند.

او افزود: همچنین حفاظت از تجهیزات سرمایه‌ای در برابر خطرات احتمالی، نیازمند خرید پوشش‌های بیمه‌ای هستند، بنابراین وضع مالیات ارزش افزوده بر ماشین‌آلات و تجهیزات تولید و پوشش‌های بیمه‌ای موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید و افزایش قیمت تمام شده محصولات می‌شود که این امر می‌تواند منجر به ایجاد تورم در اقتصاد ‌شود.

او اعمال مالیات ارزش افزوده بر مصارف ضروری مردم را ایراد دیگری از قانون یادشده نام برد و توضیح داد: مالیات ارزش افزوده، باید از کلیه فعالان اقتصادی که مال‌التجاره دارند دریافت شود، لذا دریافت این نوع مالیات از مصارف ضروری نظیر آب و برق و سپس استرداد یا تهاتر آن، با ماهیت مالیات بر ارزش افزوده که باید به فعالان اقتصادی تعلق گیرد، منافات دارد.

صلاحی‌نژاد فرار مالیاتی برخی اصناف به دلیل روش‌های تعیین شده وصول مالیات ارزش افزوده در قانون را اشکال دیگر عنوان کرد و ادامه داد: در برخی اصناف، سود حاصل از فروش، بر اساس میزان مالیات ارزش افزوده به اضافه، سودی که به فروش آنها تعلق می‌گیرد، تعیین می‌شود.

او افزود: دراین حالت ضمن کسب سود بیشتر از نرخ قانونی تعیین شده برای خود و جلب رضایت مشتری، مالیات ارزش‌افزوده را از مشتری دریافت نمی‌کنند و آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. به علت اینکه مکانیزم و ابزار خاصی نیز برای کشف حساب‌های این افراد وجود ندارد قوانین و سیستم‌های فعلی توانایی کشف آن را ندارد. مدیرعامل بیمه ملت ضعف سیستم‌ها و ابزار‌های کشف‌الحساب مالیاتی را چالش دیگر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سیستم اطلاعاتی یکپارچه‌ای برای تعیین دقیق موارد مشمول مالیات وجود ندارد. صلاحی‌نژاد درخاتمه گفت: قانون مالیات ارزش افزوده فعلی نیازمند تغییر و بازنگری اساسی است که در آن لزوم برداشتن برخی از معافیت‌ها، اضافه کردن برخی از صنایع و کسب و کار‌ها از جمله صنعت بیمه در معافیت‌های مالیاتی و ایجاد سیستم‌های کشف الحساب برای تشخیص موارد مشمول مالیات ارزش افزوده و به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی به‌شدت احساس می‌شود.

ارسال نظر