شناسه خبر : 7247

۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای بیمه زنان خانه‌دار اختصاص داده شد

 300 میلیارد تومان برای اجرای بیمه زنان خانه‌دار اختصاص داده شد

اعضای فراکسیون زنان مجلس در نشست هم‌اندیشی بررسی چالش‌های بیمه زنان بر لزوم توسعه بیمارستان‌های شهرهای کارگرنشین تأکید و از تداوم عدم تأمین بار مالی قانون مرخصی زایمان در صندوق تأمین اجتماعی انتقاد کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری خانه ملت ، جلسه هم‌اندیشی بررسی چالش‌های بیمه زنان در محل اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ با حضور برخی از اعضای فراکسیون زنان برگزار شد.

 در این نشست فریده اولادقباد نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین دغدغه جوانان اشتغال است، اظهار کرد: میانگین سن ازدواج جوانان رو به افزایش است و ضروری است مدیریت مناسبی اتخاذ گردد تا جلوی چنین روندی گرفته شود.

وی ادامه داد: سازمان تامین ‌اجتماعی بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور است که رسالت خطیر آن بهبود معیشت و ارتقای زندگی بیمه‌شدگان و مردم جامعه است.با وجود اینکه از بودجه کشور استفاده نمی‌کند، اما بیشترین خدمت را به مردم ارائه می‌دهد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس همچنین با اشاره به مساله طلاق‌های صوری که دامنگیر تامین‌اجتماعی شده است، گفت: این مساله می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای خانواده‌ها به دنبال داشته باشد و ضروری است فرهنگ‌سازی مناسبی برای جلوگیری از چنین رخدادی شود.

وی با بیان اینکه بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست خانوار از مهمترین برنامه‌های ششم توسعه بود، تصریح کرد: در قانون بودجه سال 1397 حدود 230 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافت و در بودجه سال 1398 هم حدود 300 میلیارد تومان برای اجرای بیمه زنان خانه‌دار اختصاص داده شد. همچنین برای بیمه قالیبافان در بودجه سال 1398 اعتبار در نظر گرفته شد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود:‌ چنان‌چه دغدغه‌ای در زمینه پوشش بیمه‌ای و بودجه لازم برای آن وجود دارد، لازم است مطرح شود تا هنگام بستن بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، پیشنهادهای خود را ارائه دهیم تا ردیف و اعتبارات لازم پیش‌بینی شود.

سیده فاطمه ذوالقدر  دیگر نماینده مردم تهران با اشاره به بودجه‌ای که برای بیمه زنان خانه‌دار گذاشته شده است، گفت: از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، گزارشی رادر این خصوص مطالبه کرده‌ایم که به مجلس ارائه کنند تا متوجه شویم که چه میزان از بودجه اختصاص داده شده با اولویت زنان خانه‌دار هزینه شده است.

ذوالقدر به مشکلات عدیده ای که در حوزه بیمه زنان عشایر و روستایی مشکلات فراوانی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌گوید که مشکل حل شده است اما زمانی که ما به میان زنان عشایر می‌رویم آنها همچنان می‌گویند که مشکلات بیمه ما حل نشده و در واقع لاینحل باقی مانده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه امسال  برای بیمه زنان خانه‌دار رقم خوبی درنظرگرفته شده است که البته زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار دارند. حتی بانوان بدسرپرست و بی سرپرست که دارای سه فرزند هستند، بیمه آنها انجام شده است.

ذوالقدر به مشکل جدی صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: به دلیل وضعیت بد و سوءمدیریت صندوق ها این مشکلات وجود دارد و به عنوان نمونه برای برخی بانوان عضو این صندوق که می خواهند با ٢٠ سال کار بازنشسته شوند، هنوز این مشکلات حل نشده است.

وی در ادامه با بیان مشکلات حوزه دارو اظهار نمود: داروهایی هستند که تحت پوشش بیمه قرار دارند اما به سختی بیمه‌شدگان می‌توانند آنها را تهیه کنند.

ذوالقدر در خصوص مرخصی زایمان که از شش ماه به نه ماه تغییر نمود، تصریح کرد: اگر چه سازمان تامین اجتماعی به خاطر مسائل مالی نمی تواند از ٩ ماه مرخصی برای بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی استفاده کند اما باید نسبت به اجرای این قانون اقدام شود تا بانوان شاغل برای تربیت فرزند خود در هنگام استفاده از مرخصی زایمان دغدغه ای نداشته باشند. از آنجا که برای اجرای این قانون خلأ قانونی داریم، باید زمانی که بودجه سنواتی تنظیم می شود، بودجه مورد نیاز این طرح هم درنظرگرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: البته طبق شنیده ها بسیاری از بانوان شاغل که از مرخصی زایمان استفاده می کنند، توانسته اند با شکایت از دیوان عدالت اداری از ٩ ماه مرخصی استفاده کنند. باید امکانی فراهم شود تا همه بانوانی که این شرایط را دارند، بتوانند از آن قانون بهره مند شوند.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده دیگر شهر تهران هم با تاکید بر ضرورت اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد برای زنان گفت: زنان به سبب مشکلات فیزیکی نمی‌توانند سال‌ها در مشاغل سخت مشغول باشند. آنها تحت استهلاک جسمی قرار دارند و بسیار زودتر فرسوده می‌شود لذا باید بازنشستگی پیش از موعد را برای آنها مورد توجه قرار دهیم. وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور کارفرمایان کارگاه‌ها از نیروی کار سوءاستفاده می‌کند و کمترین دستمزد را به آنها پرداخت می‌کنند.

فاطمه سعیدی نیز در این جلسه بر مشکل عدم توسعه بیمارستانی در شهرهای کارگری‌نشین، عنوان کرد: حتی یک تخت بیمارستانی هم در بعضی از شهرهای کارگری‌نشین وجود ندارد.

ناهید حیدری مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ اظهار داشت: هنوز بار مالی قانون مرخصی زایمان برای ٩ ماه تامین نشده است و بانوان شاغل از ۶ ماه آن استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: قانون مرخصی زایمان که به تدریج به ۶ ماه رسید و در نهایت در سال های گذشته به ٩ ماه افزایش یافت. اما هنوز بار مالی سه ماه اضافه آن تامین نشده است تا همه بانوان بتوانند از ٩ ماه مرخصی زایمان خود استفاده کنند./

ارسال نظر