شناسه خبر : 7217

خراسان رضوی جذب خوبی برای بیمه قالیبافان نداشته است

خراسان رضوی جذب خوبی برای بیمه قالیبافان نداشته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: دولت برای بیمه کردن ۱۵ هزار بافنده استان متعهد شده است که در حال پیگیری هستیم.

به گزارش چابک آنلاین، داود شهرکی در نشست ساماندهی و بهبود کسب و کار حوزه فرش استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد افزود: ۵۰ هزار فعال در حوزه فرش دستباف استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۳۵ هزار نفر شناسایی شده قطعی هستند.

وی اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ استان جذب خوبی برای بیمه قالیبافان نداشته و در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ قالیباف استان بیمه هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: فرش یکی از بخش‌های اقتصادی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئولیت آن را برعهده دارد و در حال حاضر ۴۲ مجتمع تولیدی غیرمتمرکز فرش دستباف و ۲ مجتمع متمرکز در فردوس و بیرجند فعالیت دارند.

وی بیان کرد: ۴۵ واحد فروشنده فرش، ۳۶ واحد مواد اولیه، سه تعاونی فرش روستایی و ۱۸ تعاونی فرش شهری در خراسان جنوبی وجود دارد.

شهرکی با اشاره به تمرکز بافت فرش در جمعیت روستایی افزود: بیشترین بافندگان فرش دستباف استان خراسان جنوبی در بیرجند با ۱۱ هزار و ۵۰۰ بافنده و کمترین آنان در فردوس و بشرویه هر کدام سه هزار بافنده هستند.

وی گفت: در مجموع  هشت هزار و ۶۰۰ مجوز مشاغل خانگی صادر و در سه سال اخیر ۱۵۰ دوره آموزشی برگزار شده است.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی بیان کرد: در سه سال گذشته هشت میلیارد تومان تسهیلات به بافندگان فرش از محل اعتبارات مشاغل خانگی و اشتغال روستایی پرداخت شده است و سالانه ۱۶۰ هزار مترمربع فرش در استان تولید می شود که بخش زیادی توسط اتحادیه فرش خراسان جنوبی صادر می‌شود. 

وی به ثبت جهانی ۲ نشان فرش مود و قهستان اشاره کرد و گفت: فرش درخش ثبت ملی شده که امیدواریم این نشان نیز به عنوان برند جهانی ثبت شود.

شهرکی افزود: هر سال در نمایشگاه بین المللی فرش تهران ۱۰ تا ۱۵ غرفه خاص استان خراسان جنوبی است که ظرفیت خوبی بوده و شهریور امسال این نمایشگاه برگزار می‌شود. 

وی بیان کرد: استان در ۱۳ دوره المپیاد فرش  کشوری شرکت کرده و رتبه‌های متعددی در حوزه رنگ ریزی، بافت، مرمت و طراحی کسب شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صادارت فرش به آمریکا با بازگشت تحریم‌ها متوقف شده است گفت: بخش زیادی از فرش استان اکنون به کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون ۶۰ درصد فرش تولیدی استان صادر می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر سه هزار و ۱۰۰ بافنده فرش در خراسان جنوبی تحت حمایت این نهاد مشغول به فعالیت هستند.

رضا سلم‌آبادی افزود: این بافندگان در ۲ هزار و ۵۲ کارگاه خانگی و ۱۴ کارگاه تجمیعی مشغول فعالیت می کنند.

وی با اشاره به بافت ۱۴۳ تخته فرش با ۶۳۰ مترمربع  توسط مددجویان کمیته امداد استان از ابتدای سال جاری  بیان کرد: ارزش فرش‌های تولیدی ۴۵۳ میلیون تومان است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۹۰۰ تخته فرش به متراژ چهار هزار و ۸۷۱ مترمربع توسط مددجویان کمیته امداد خراسان جنوبی و  به ارزش سه میلیارد تومان تولید شده است.

وی عنوان کرد: نظارت، آموزش و هدایت فرش‌بافان و بازاریابی فروش توسط کارشناسان این نهاد انجام می‌شود که در هزینه‌های بافت برای مددجویان محاسبه نمی‌شود. 

سلم‌آبادی با بیان اینکه برای شرکت در نمایشگاه فرش تهران تاکنون ۴۱ تخته فرش به ارزش ۵۲۰ میلیون تومان پذیرش شده است  افزود: همچنین از مددجویان کمیته امداد استان ۵۱ تخته فرش به ارزش ۲۱۸ میلیون تومان جمع آوری شده که در مجموع ۹۲ تخته به ارزش ۷۳۸ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. 

 

ارسال نظر