شناسه خبر : 7204

بیمه برای تمام دام‌های کشور اجباری شد

بیمه برای تمام دام‌های کشور اجباری شد

بر اساس اجرای ماده ۹ قانون نظام جامع دامپروری کشور مصوب هفتم مرداد امسال بیمه انواع دام، آبزیان و زنبورعسل در استان کرمان اجباری می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به مصوبه سـتاد بیمه دام کشور و اعلام آمادگی صندوق بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: از ۲۵ تیر امسال عملیات اجرایی بیمه اجباری دام در کشور و در تمام سـطوح دامداری های صـنعتی، نیمه صنعتی، اصیل، دورگ، بومی، روستایی،عشایری اعم از دام سـبک و سنگین، آبزیان و زنبورعسل توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی و با هماهنگی و همکاری ادارات کل دامپزشـکی، معاونت تولیدات دامی وزارت متبوع، سازمان امور عشایری، سازمان نظام دامپزشـکی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و تشکل ها و اتحادیه های مربوطه آغاز می شود.

حسین رشیدی بیان کرد: تمام دامهـای کشور در برابر مخـاطرات، تحت پوشـش بیمه اجبـاری دام (پایه) قرار گرفته و خسارات ناشـی از این نوع مخاطرات صـرفا توسط صـندوق بیمه محصولات کشاورزی به دامـداران بیمه شـده پرداخت می شود.

وی ادامه داد: حداقل سهم دولت از پرداخت بیمه ۵۰ درصد است لذا دامداران ملزم به بیمه کردن دام های خود در برابر این مخاطرات هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: در استان کرمان این مخاطرات در دام سنگین (گاو و گاو میش)، بیماری های بروسلوز، سل گاوی، هاری، تب برفکی، لمپی اسکین، شاربن و بیماری های نوپدید و بازپدید در دام سنگین (اسب و قاطر)، بیماری های مشمشه، هاری و بیماری های نوپدید و باز پدید، در دام سنگین (شتر)، بیماری های بروسلوز، مشمشه، هاری است.

وی اظهار داشت: بیماری های نوپدید و باز پدید، در دام سـبک (گوسفند و بز )، بیماری های بروسلوز، آبله، اکتیما، طاعون نشخوارکننده کوچک، هاری، تب برفکی، شاربن و بیماری های نوپدید و باز پدید، در ماهیـان سـردآبی (مراکز تکثیر و تفریق ماهی قزل آلا)، بیماری های VHS، IHN، IPN  و بیماری های نوپدید و باز پدید، در ماهیان سردآبی (مزارع پرورشی ماهی قزل آلا و پرورش در قفس ماهی قزل آلا )، بیماری های  VHS، IHN و بیماری های نوپدید و بازپدید، در ماهیان گرم آبی، بیماری KHV و بیماری های نوپدید و باز پدید و نهایتا در ماهیان خاویاری برای بیماری های نوپدید و باز پدید از دیگر مخاطرات تهدید کننده دام است.

رشیدی افزود: در زنبورعسل این مخاطرات شامل بیماری لوک آمریکایی و بیماری های نوپدید و باز پدید است.

این مقام مسئول در دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: دامـداران می توانند غیر از بیمه اجباری (پایه)، دامهای خود را در برابر سایر مخاطرات و بیماری های در صندوق بیمه محصولات کشاورزی و یا سایر شرکت ها، بیمه کنند.

 

ارسال نظر