شناسه خبر : 7143

بعضی افراد شاغل دیگر حوزه‌ها از بیمه‌ کارگران‌ ساختمانی‌ سوء استفاده می‌کنند

بعضی افراد شاغل دیگر حوزه‌ها از بیمه‌ کارگران‌ ساختمانی‌ سوء استفاده می‌کنند

مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌غربی از سواستفاده بعضی افراد شاغل در دیگر حوزه‌ها از بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و گفت: این اشخاص به منظور پرداخت حق بیمه کمتر و بهره‌مندی از تسهیلات ویژه از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا مقصود مقدمی‌کیا مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌غربی گفت : توزیع سهمیه‌های اختصاص یافته براساس جمعیت کارگری هر شهرستان انجام شده و تا پایان سال ۲ هزار سهمیه دیگر نیز به آذربایجان‌غربی اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سه هزار و ۴۰۰ کارگر در آذربایجان‌غربی تحت‌پوشش بیمه کارگران ساختمانی هستند و از مزایای این نوع بیمه که مختص اقشار ضعیف جامعه است، استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: مشمولان بیمه کارگران ساختمانی علاوه بر دفترچه درمانی، از مزایای مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگی نیز بهره‌مند می‌شوند. 

وی با اشاره به سواستفاده بعضی افراد شاغل در دیگر حوزه‌ها از بیمه کارگران ساختمانی گفت: این اشخاص به منظور پرداخت حق بیمه کمتر و بهره‌مندی از تسهیلات ویژه از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کردند که با اعمال نظارت‌های بیشتر برای بهره‌مندی فعالان واقعی این حوزه، پوشش بیمه‌ای آنها ساماندهی شد. 

مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه الکترونیکی کردن خدمات و کاهش مراجعه‌های حضوری از جمله اهداف و برنامه‌های مهم تامین اجتماعی آذربایجان‌غربی در سال جاری است، اظهار داشت: با هدف تسریع و سهولت در امر خدمت‌رسانی و همچنین جلب رضایت حداکثری مردم، سایت خدمات الکترونیک این سازمان راه‌اندازی شده و ۴۰ نوع خدمت به صورت غیرحضوری به متقاضیان عرضه می‌شود.

مقدمی‌کیا بیان کرد: اخذ سابقه، ریز دستمزد، درخواست‌های گوناگون ارایه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت از جمله این خدمات است که شهروندان می‌توانند با استفاده از تلفن همراه و مراجعه به سایت eservices.tamin.ir بدون مراجعه حضوری به شعبه‌های بیمه، خدمات را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

وی همچنین در خصوص عملیاتی کردن پرونده‌های الکترونیکی نیز گفت: یکی از گام‌های این سازمان، الکترونیکی‌کردن و حرکت به سمت فعالیت‌های IT است که گام‌های اولیه آن شامل ساماندهی، استفاده از سایت‌ها برای سوابق و الکترونیکی کردن پرونده بیمه‌شدگان است که هم‌اکنون در جنوب استان در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون تعداد بیمه‌شدگان اصلی استان ۳۶۸ هزار نفر هستند که با احتساب خانواده‌هایشان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسند که این تعداد حدود ۳۷.۵ درصد جمعیت استان و ۵۶ درصد جمعیت شهری را شامل می‌شود.

مقدمی کیا خاطر نشان کرد: در آذربایجان‌غربی حدود ۶۰ هزار نفر مستمری بگیر و حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر بیمه شده تامین اجتماعی هستند که از مقرری بیکاری استفاده می‌کنند.

اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی از سال ۸۹ در سطح کشور آغاز شده است؛ قانون بیمه کارگران ساختمانی تمامی کارگران این حوزه را زیر پوشش کامل بیمه‌های اجتماعی قرار می‌دهد و حق بیمه آن هم از اخذ درصدی از عوارض صدور پروانه ساخت (حق بیمه سهم کارفرما) توسط شهرداری‌ها تامین می‌شود. 

کارگر ساختمانی زیرپوشش بیمه هم با دریافت کارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یکی از شاخه‌های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به شعب تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه هفت درصدی سهم خویش، می‌تواند مشمول خدمات بیمه‌ای شود. 

قبل از این مصوبه، کارگران ساختمانی تحت پوشش قانون بیمه اجباری مصوب سال ۵۲ بودند و تامین اجتماعی آنان را به ازای حق بیمه‌ای که از کارفرمایان دریافت می‌کرد، در برابر حوادث ناشی از کار تحت پوشش حمایت‌های درمانی و بیمه‌ای قرار می‌داد، ولی مزایائی مانند بازنشستگی شامل حال آنان نمی‌شد. 

آرماتوربند، اسکلت‌ساز، لوله‌کش و نصاب وسایل بهداشتی، نقشه‌بردار، در و پنجره‌ساز پروفیل، بتن‌ساز و بتن‌ریز، بنای سفت‌کار، عایق کار رطوبتی و آسفالت کار ابنیه، گچ‌کار، سنگ‌کار، قالب‌بند و کفراژبند، لوله‌کش گاز خانگی و تجاری، نگهداری بتن، کاشی‌کار، برق‌کار و نقاش ساختمان برابر این قانون کارگران ساختمانی به شمار می‌روند.

هم‌اکنون یک بیمارستان، یک دی‌کلینیک، سه پلی‌کلینیک، پنج درمانگاه تخصصی مختص سازمان تامین اجتماعی در آذربایجان‌غربی فعال است و به افراد تحت پوشش خدمات ارایه می‌کند.  

۵۵ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش تامین اجتماعی قرار دارند که جمعیتی بالغ بر ۴۲ میلیون نفر را شامل می‌شود. 

 

ارسال نظر