شناسه خبر : 7124

شرکت‌های بیمه قربانی ضعف مدیریت در ساختار اقتصادی کشور هستند

شرکت‌های بیمه قربانی ضعف مدیریت در ساختار اقتصادی کشور هستند

یک کارشناس بازار سرمایه، شرکت‌های بیمه را قربانی ضعف مدیریت در ساختار اقصادی کشور دانست و گفت: این مساله باید سیستمی بررسی شود و در صورت اعمال تغییرات لازم، بیمه‌ها و سایر بخش‌های اقتصادی کشور رشد خواهند کرد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "علی حیدری" در گفت و گو با چابک آنلاین در خصوص علت اقبال اندک از سهام شرکت های بیمه در بازار سرمایه گفت: زمانی سهام شرکت های بیمه ای در بازار بورس رونق می گیرد که تقاضا برای بیمه از طرف عموم جامعه وجود داشته باشد و این تقاضا هنگامی است که تورم کاهش پیدا کرده باشد، پس از کاهش تورم مردم گرایش پیدا می کنند به بیمه کردن و از این مرحله به بعد است که رشد سهام شرکت های بیمه شروع می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر که تورم به سمت ابرتورم پیش می رود نمی توان انتظار داشت که شرکت های بیمه سودآور باشند، خرید و فروشی که در حال حاضر انجام می شود به خاطر لطف خود تورم است یعنی چون چیزی وجود ندارد سهام بیمه خرید و فروش می شود نه اینکه  چون سهام سود ده است خرید و فروش می شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تا زمانی که تورم داریم مردم برای امن ماندن سرمایه های خود نقدینگی را به سمت خرید کالا هایی مثل طلا، خودرو، زمین و ارز می برند، این یک خرد عمومی است و مادامی که تورم ادامه داشته باشد از لحاظ مردم به صرفه نیست که به سمت بیمه حرکت کنند.

حیدری تصریح کرد: از سوی دیگر عمده متولی شرکت های بیمه در ایران دولت و یا بانک ها هستند، این دو بزرگترین رقیب شرکت های بیمه هم محسوب می شوند و اینجاست که خود رقیب چیزی را تولید می کند که در راستای منافع خودش باشد، و اگر به هر دلیلی موسس یکی از اینها بانک نباشد شرکت های دولتی و خصولتی بیشترین سهامداران این شرکت ها هستند.

وی گفت: در زمان اجرای تفاهم نامه برجام شرکت های بیمه ارتباط گسترده ای با شرکت های بیمه بزرگ بین المللی انجام دادند و پس از نقض تفاهم نامه از سوی آمریکا قطعا زیان دهی شرکت های بیمه بیشتر می شود.

حیدری همچنین در پیش‌بینی وضعیت بازار سهام شرکت های بیمه در ماه پیش رو گفت: عمده شرکت های سهامی و حتی بیمه ای روند های صعود آرام خواهند داشت آن هم بخاطر حیطه تورمی است که به آنها تحمیل می شود ولی در باطن این شرکت های سهامی عمده ضرر ده هستند چون تورم به آنها لطمه می زند.

وی افزود: به دلیل تورم آنچه که در بورس انجام می شود شاید به لحاظ علمی منطقی نباشد ولی به لحاظ مقطع فعلی اقتصادی بهتر است که شما بخرید تا ارزش پولتان حفظ بشود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: این وسط شرکت های بیمه قربانی ضعف مدیریت در ساختار اقصادی کشور هستند، این مساله باید سیستمی بررسی شود و در صورت اعمال تغییرات لازم، بیمه ها و سایر بخش های اقتصادی کشور رشد خواهند کرد.

در حال حاضر ۲۴ شرکت بیمه در بورس و فرابورس حضور دارند و دیده می شود که سهام برخی از این شرکت ها روز را بدون هیچ معامله ای به پایان می رسانند.

 

ارسال نظر