شناسه خبر : 7080

۱۲ هزار خانوار روستایی و عشایری در خوی بیمه هستند

۱۲ هزار خانوار روستایی و عشایری در خوی بیمه هستند

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان غربی گفت: ۱۲ هزار و ۱۶ خانوار این شهرستان تحت پوشش این صندوق قرار دارند و از مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری آن بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، یونس معزز افزود: در خوی ۹ کارگزاری خصوصی، یک کارگزاری تعاونی عشایری و یک کارگزاری تعاون تولیدی، وظیفه ثبت نام از عشایر و روستاییان این شهرستان را عهده‌دار هستند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۴۱۵ نفر از عشایر و روستاییان زیرپوشش این صندوق نیز در سطح این شهرستان بازنشسته شده و مستمری‌بگیر هستند.

وی اظهار داشت: در شهرهای «قطور» و «صفائیه» این شهرستان شماری کمتری از عشایر در بیمه روستایی ثبت نام کرده‌اند که لازم است با همراهی بخشداری و دهیاری‌های این بخش‌ها به این امر مهم توجه جدی شود.

«معزز» بر فرهنگ‌سازی جهت عضویت و ثبت نام در این نوع بیمه تامین اجتماعی در میان عشایر و روستاییان تاکید کرد و گفت: جلوگیری از مهاجرت روستاییان، کاهش اختلاف طبقاتی، تامین امنیت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد از مهمترین اهداف صندوق بیمه اجتماعی است.

وی همه اقشار جامعه را نیازمند استفاده از بیمه اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: اقشار آسیب‌پذیری چون روستاییان و کشاورزان از اولویت و ضرورت بیشتری برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه افراد ۱۸ تا ۵۰ سال مشمول استفاده از خدمات این صندوق هستند افزود: بازنشستگی، از کارافتادگی ناشی از کار، بیماری، حوادث و مزایای مستمری بازماندگان با امکان انتقال سوابق بیمه‌های اجتماعی از دیگر مزایای این بیمه به شمار می‌رود.

خوی با ۳۸۵ هزار نفر جمعیت بزرگترین شهر آذربایجان غربی بعد از ارومیه بوده و دومین شهرستان پرجمعیت استان قلمداد می‌شود؛ این شهرستان دارای ۲۲۲ روستا است.

روستاییان، کشاورزان و عشایر در تعاریف سازمان تامین اجتماعی کارگر محسوب نشده و طرح‌های حمایت اجتماعی شامل آنان نمی‌شود از همین رو تا چندی پیش این گروه‌ها عضو صندوق‌های بیمه بازنشستگی و درمانی نبودند و فقط عده محدودی از کشاورزان زیرپوشش بیمه خویش فرمای سازمان تامین اجتماعی قرار داشتند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستاییان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت های اجتماعی قرار گیرند.

این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارایه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت است.

ارسال نظر