شناسه خبر : 6976

بیمه دهیاران نیازمند ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار است

بیمه دهیاران نیازمند ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار است

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: برای پرداخت کامل بیمه دهیاران پاره وقت و تبدیل وضعیت آنها به تمام وقت به ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سعیدرضا جندقیان روز چهارشنبه در همایش دهیاران نیشابور و فیروزه در اردوگاه باغرود نیشابور افزود: با تبدیل وضعیت این دهیاران به تمام وقت امنیت شغلی این قشر افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: ۳۷ هزار و ۱۰۰ مجوز برای راه اندازی دهیاری در کشور صادر شده است که از این تعداد حدود ۳۵ هزار و ۷۰۰ دهیاری فعال وجود دارد اما هنوز برخی از دهیاران متولی چند روستا هستند.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: برای توانمند سازی دهیاران بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال به دهیاران دارای شرایط لازم وام کم بهره اعطا می شود و امسال برای اولین بار دهیاری‌ها می‌توانند از پاداش پایان خدمت هم بهره مند شوند.

جندقیان اضافه کرد: فرایند خدمتگزاری نیازمند درک متقابل و شناخت صحیح سلسله مراتب است و برای تحول در حوزه دهیاری‌ها باید متغیرهای ذهنی را تغییر داد.

وی ادامه داد: صدور مجوز، هماهنگی دستگاه‌ها، ارائه تسهیلات، مشارکت بخش خصوصی و جلب مشارکت مردم از وظایف دولت برای ایجاد اشتغال در روستاهاست که در این زمینه موفق بوده‌ایم.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: بودجه دهیاری‌ها ۵۰ هزار میلیارد ریال است و حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال در عرصه‌های روستایی در قالب ۷۰۰ طرح به دهیاران پرداخت شده است.

جندقیان افزود: در ابتدای دوره پنجم شوراها ۷۲ درصد از دهیاران ابقاء و بیش از چهار درصد منتقل شدند و امیدواریم در کوتاه مدت لایحه جامع دهیاری‌ها به مجلس ارائه شود و ظرف شش ماه آینده به تصویب برسد.

فرماندار نیشابور هم در این همایش گفت: در نیشابور بیش از ۴۰۰ روستا با بیش از ۳۰۰ دهیار وجود دارد و این حجم از فعالیت از نظر کمی و کیفی نیازمند برنامه ریزی بیشتر است.

سعید شیبانی افزود: امروز برای زندگی روستایی پیوستهای متعدد فرهنگی اجتماعی و عمرانی نیاز است و دهیاری‌ها نقش مهمی در این حوزه دارند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: دهیاران نمایندگان عالی دولت در روستاها هستند و به دلیل برگزیده شدن از طریق شوراها مقبولیت مردمی هم دارند.

حمید گرمابی افزود: ایجاد ثبات شغلی برای دهیاران از مطالبات اصلی این قشر است و لایحه طرح جامع دهیاری هنوز منتظر نوبت برای طرح در مجلس است که در صورت تصویب آن بسیاری از مشکلات در این حوزه برطرف می شود.

دیگر نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بخش زبرخان نیشابور با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت هنوز به شهرستان ارتقا پیدا نکرده در حالی که دارای شرایط و پتانسیل‌های لازم است.

هاجر چنارانی افزود: امروز صدای صنایع دستی در روستاهای ما خاموش شده و دهیاران باید پتانسیل‌های لازم را در این حوزه در روستاها شناسایی کنند.

وی اضافه کرد: ایده‌ها و طرح‌ها باید در روستاها شناسایی و با استفاده از ظرفیت‌ها وپتانسیل های موجود مورد حمایت قرار گیرد.

شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

ارسال نظر