شناسه خبر : 6795

حق بیمه محصولات کشاورز ی۶۰ درصد قیمت تمام شده آن است

حق بیمه محصولات کشاورز ی60 درصد قیمت تمام شده آن است

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین گفت: بحثی در اصول صنعت بیمه وجود دارد که در هیچ جای دنیا برای یک محصول بیش از ۶۰ درصد قیمت تمام‌شده آن حق بیمه تعیین نمی‌کنند و در کشور ما نیز این‌گونه است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از همشهری، علی کلانتری افزود:  صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها قسمت صنعت بیمه کشور است که درصدی از آن را دولت به عنوان سهم دولت پرداخت می‌کند و با توجه به این‌که صنعت کشاورزی در همه جای دنیا و در کشور ما نیز از ریسک بالایی برخوردار است، اگر قرار باشد حق بیمه را صندوق بیمه بدون سهم دولت اعلام کند مبلغ قابل توجهی می‌شود و رغبت کشاورزان به بیمه بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که سال گذشته برای اولین بار زمین‌های کشاورزی تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفتند، افزود: برای هر هکتار مبلغ 75 هزار تومان حق بیمه و با تعهد 5 میلیارد و 100 میلیون تومان دیده شد که برای خسارت گروهی است. این طرح باعث شد سطح پوشش گسترده‌تر شود. در حدود 30 سال فعالیت صنعت بیمه، تنها در 2 سال پرداخت حق بیمه کشاورزان به صورت بخش‌بخش انجام شده که آن نیز با توجه به شرایط، اتفاق افتاده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از خسارت‌های کشاورزی آموزش است. باید مهارت کشاورزان در نوع فعالیتی که انجام می‌دهند افزایش یابد. تغییر اقلیم در حال رخ دادن است و باید در این زمینه مهارت‌های کشاورزان را افزایش داد. بخشی از این کار به عهده جهاد کشاورزی و قسمت بزرگی از آن به عهده تشکل‌هاست. متاسفانه در استان قزوین تشکل‌های باغداری فاقد ایده‌های علمی و فنی هستند.

کلانتری می‌افزاید: درواقع بیمه تنها بخشی نیست که باید از کشاورزان حمایت کند، نهادهای دیگری نیز در این زمینه دارای مسئولیت هستند و می‌توانند با استفاده از امکانات مختلف زمینه‌ساز حل بخش زیادی از مشکلات مربوط به سرمازدگی محصولات کشاورزی در استان قزوین باشند.

 

ارسال نظر