شناسه خبر : 6766

۹۲هزار مهاجر در کشور تحت پوشش بیمه هستند

۹۲هزار مهاجر در کشور تحت پوشش بیمه هستند

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، گفت: بهداشت و بیمه سلامت مهاجرین، از مهم ترین اقدامات ایران است که تا امروز ۹۲هزار مهاجر در کشور تحت پوشش بیمه هستند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از مهر، مهدی محمودی، صبح دوشنبه در همایش روز ملی پناهنده، اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد دسامبر سال ۲۰۰۰ میلادی روز ۲۰ ژوئن هر سال را به عنوان روز جهانی پناهندگان نامگذاری کرد.

وی افزود: روزی که کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. روز جهانی پناهنده روزی است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تلاش می کنند به جهانیان یادآوری کنند میلیون ها انسان پناهنده که مجبور به ترک محل خود شدند، با چه مشکلاتی مواجه می شوند.

محمودی ادامه داد: روز جهانی پناهنده این رویداد بزرگ فرهنگی به مصداق سروده سعدی شیرازی شاعر نامدار ایرانی «بنی آدم اعضای یکدیگر، که در آفرینش ز یک پیکرند» یادآور این مهم است که همه انسانها، جامعه جهانی و به ویژه سازمان های متولی در اجرای وظایف، تکالیف و حس انسان دوستی در حمایت از میلیون ها انسان بی پناه و نیازمند که بنا به دلایلی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند، از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور تصریح کرد: در کشور ایرا ن و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بنا بر فرمایشات امام راحل در خصوص رسیدگی به امور پناهندگان به خصوص برادران و خواهران و مسلمانان کشور دوست و همسایه مان افغانستان که بنا به مشکلات اقتصادی و سیاسی وارد خاک ایران شدند، این امر مهم در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی افزود: تشکیل اداره کل امور اتباع خارجی یکی از سیاست های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران است که در دوران مختلف و بنا بر مقتضیات زمان رسیدگی به امور پناه جویان را به نحو احسن انجام دادند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور گفت: این رسیدگی ها در همه دولت ها انجام و پیگیری شد. امروزه نیز با توجه به سیاست های انسان دوستانه کشور ما دایره خدمات به مهاجران وسیع تر شده است.

محمودی تأکیدکرد: هر ساله با توجه به اهمیت موضوع پناهندگی، مراسم روز پناهنده در کشورمان برگزار می شود و امسال نیز چهلمین سالی است که میزبان پناهندگان در کشورمان هستیم.

وی اظهار داشت: امروز مراسم روز پناهنده علاوه بر تهران در استانهای اصفهان، کرمان، مشهد و تربت جام در خراسان رضوی، بیرجند، در خراسان جنوبی، گلستان، سمنان برگزار شده است. در آینده نزدیک این مراسم در استان های خوزستان، شیراز و یزد نیز برگزار می شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور یادآور شد: بدون شک چراغ راه دولتمردان و مسئولان جمهوری اسلامی ایران فرمایشات مقام معظم رهبری است. همانطور که رهبری چندی پیش در سخنان خود تأکید ویژه ای در خصوص رسیدگی به امور تحصیلی پناهجویان داشتندو فرمودند «هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به صورت غیر قانونی و بی مدرک در ایران حضور دارند نباید از تحصیل بازبمانند» و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند. در این ارتباط حجت بر ما تمام است.

محمودی خاطرنشان کرد: هرچند جابجایی های گسترده پناهندگان و مهاجرین دارای آثار و پیامدهایی فراتر از مرزهای بین المللی کشورها است و حل آن نیز از توان یک کشور به تنهایی خارج بوده و در گرو همکاری و تعامل جامعه جهانی در برخورد مسئولانه آنها در مواجهه با جابجایی ها در کشورهای مبدا و میزبان است. ایران اسلامی علیرغم کمک های محدود بین المللی و شرایط ناشی از جنگ تحمیلی و بازسازی کشور و متعاقب آن در حال حاضر با تحریم های ظالمانه با اتکا به منابع داخلی و مساعدت های کمیساریا و سازمان های بین المللی به ارائه خدمات مختلف به این جمعیت نیازمند پرداخته است.

ارسال نظر