شناسه خبر : 6725

۸۰۰نفر قالیباف مهابادی زیر پوشش بیمه قرار ندارند

۸۰۰نفر قالیباف مهابادی زیر پوشش بیمه قرار ندارند

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: یکهزار و ۵۰۰مترمربع فرش دستباف از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان تولید شده است که نسبت به سال گذشته ۲۵درصد افزایش دارد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، چیا قربانی اقدم گفت: این میزان تولید در قالب سه نوع فرش شامل تابلو فرش، فرش افشار و «درشت بافت افشان» بافته شده است که به ترتیب ۵۰، ۳۰ و ۱۰ درصد تولیدات را شامل می شود.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ ارز موجب سودآوری صادرات فرش دستباف و رونق تقاضا برای تولید این محصول در سطح کشور شده است.
وی ادامه داد: تولید فرش این شهرستان در ۷۰ درصد موارد در بازارهای داخلی از جمله شهرهای تبریز، همدان و اصفهان به فروش می رسد و مابقی از طریق تجار به کشورهای اروپایی و عربی صادر می شود.

رییس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد گفت: سالانه بیش از ۸۰ میلیارد ریال تولیدات فرش این شهرستان از طریق صادر کنندگان این حوزه به خارج صادر می شود.

قربانی اقدم اظهار داشت: هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ قالیباف در حوزه فرش مهاباد فعالیت می‌کنند که به صورت فصلی در نیمه دوم هر سال به بیش از ۲ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۹۰۰ نفر در این شهرستان تحت پوشش بیمه قالیبافی هستند، افزود: بافندگان در قالب کارگاه‌های متمرکز، غیرمتمرکز، طرح‌های پشتیبان، شرکت‌های تعاونی و قالیبافان مستقل خانگی مشغول تولید فرش دستباف هستند.

وی گفت: بیش از ۸۰۰ نفر از قالیبافان مهابادی که تاکنون زیرپوشش بیمه قالبافی قرار نگرفته اند با پیگیری انجام شده در سطح کشور در آینده نزدیک تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و سالانه حدود ۲۹۰ هزار مترمربع انواع فرش در رج‌های مختلف تولید می‌کند؛ شهرهای ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است.

شهرستان مهاباد ۲۳۷ هزار نفر جمعیت دارد.

ارسال نظر